Elucidating the mechanism linking identity formation and niche-top achievement
Project/Area Number |
19K01838
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Kochi University of Technology |
Principal Investigator |
Yasuto Ishitani 高知工科大学, 経済・マネジメント学群, 准教授 (70446904)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 組織アイデンティティ / 起業家/企業家的アイデンティティ / 持続的競争優位 / ニッチトップ / 中小企業 / アイデンティティ資本 / 社会的自我論 / 事例研究 / 起業家的アイデンティティ / 戦略 / 競争優位 / 企業家的アイデンティティ / 競争戦略 / アイデンティティ・ワーク / ニッチトップ企業 / アントレプレナーシップ |
Outline of Research at the Start |
本研究は、高知県に本社や生産拠点を置くニッチトップ型企業(ニッチ分野において高いシェアを有し、優れた経営を行っている中堅・中小企業)である株式会社技研製作所、兼松エンジニアリング株式会社、YAMAKIN株式会社、廣瀬製紙株式会社、宇治電化学工業株式会社、株式会社太陽、株式会社ミロクなどを対象として、企業家や組織のアイデンティティが戦略の実践とその成果である持続的競争優位の確立に結びつくプロセスとメカニズムを詳細に記述するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
The process and mechanism by which identity formation by entrepreneurs and organizations leads to the creation and organizational execution of corporate strategy, the establishment of competitive advantage, and the achievement of niche-top status in Kochi Prefecture, is empirically demonstrated in this study. Survey results, case descriptions and analysis results, and theoretical hypotheses were obtained from a total of eleven companies. These included Kakiuchi Co. Ltd., Kinsei Seishi Co. Ltd., Sunny Mart Co. Ltd., and Pacific Software Development Co. Ltd., and the seven originally planned companies namely, YAMAKIN Co. Ltd., Kanematsu Engineering Co. Ltd., Giken Ltd., Hirose Paper Mfg. Co. Ltd., Ujiden Chemical Industry Co. Ltd., Taiyo Co. Ltd., and Miroku Firearms Mfg. Co.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、高知県のニッチトップ企業を対象とした複数事例研究から、創業者やアントレプレナーのアイデンティティが、組織アイデンティティへと強化・発展するとともに戦略の発見的創造と組織的遂行の源泉となり、ひいてはニッチ市場の創造や参入そして希少かつ異質な資源の蓄積をもたらして持続的競争優位に結びつくプロセスとメカニズムを経験的に示した。それで、「戦略とアイデンティティの緊密な結びつき」と「リソース・ベースト・ビューのアントレプレナーシップ面での拡張」の理論仮説を導出して、当該研究分野に貢献した。事例研究の詳細な内容は、ニッチトップ企業を目指す中小企業やベンチャー企業にとって有意義な知見となった。
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Report
(4 results)
Research Products
(22 results)