Project/Area Number |
19K01870
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Tokoha University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長谷川 英伸 玉川大学, 経営学部, 准教授 (20632912)
飯村 龍一 玉川大学, 経営学部, 教授 (80266246)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 注意視点 / 戦略 / コミュニケーション / 中小企業経営者 / 北陸3県 / 戦略形成 / 注意 / 価値 / 注意エンゲージメント / デザイン / 対話 / ビジョン / 組織的注意エンゲージメント / 個人の注意エンゲージメント / チャネル / 注意の視点 / 戦略形成プロセス / 一時的注意 / 持続的注意 / 中小企業 / 認知的な戦略理論 / 言語コミュニケーション / 定性的分析 |
Outline of Research at the Start |
経営者の戦略策定と実行上での認知的要因としては、個人レベルの個人的価値観と表象が存在する。次に個人レベルの戦略探索として、演繹的な探索、事例ベースの探索、そしてアブダクションが存在する。実行レベルとしては、コミュニケーションによる戦略の実行が行われる。 以上3つのレベルについて、まず先行研究から作業仮説を作成する。次に仮説から質問項目を作成し調査を行う。個人レベルの表象と価値観について、聞き取り調査と対象企業が発行する出版物の調査を行う。戦略の探索については聞き取り調査、ウエブサイト、社内報、出版物を対象する。コミュニケーション方法は、聞き取り調査と公刊資料を利用して実態を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The objectives ofresearch on small business are to identify management attention to the opportunities and problems,and to identify the relationship between attention and change in the strategy. in the result of research,there are 2 types of the attentional engagement in 13 small businesses.the first type of attentional engagement and the change of strategy is no change of attention perspectives and small changes of the strategy.the second type is the transfer of attention perspectives beyond original industry and change of the strategy.the first type includes 3 small businesses,and secon type includes10 small businesses. the attention engagement and the change of strategy are connected with the needs of individual small businesses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
経営者の認知能力には限界が存在する。その限界があるため、あらゆる事象に注意の視点を向けることはできない。現代の変化する企業環境では、経営者は選択して注意の視点を向ける必要がある。その選択が適切でないと衰退することになる。では、適切に注意を向けるには何が必要なのかを、具体的に明確にする必要がある。その点が、現代の注意ベース論では明瞭ではないと考えられる。 本研究では、適切な注意視点形成に何が必要なのかを明らかにしている。分析では経営者の注意視点、戦略課題、そして戦略との関係、そして従業員とのコミュニケーションの実態を明らかにしている分析から適切な注意視点形成の2つの形態を明らかにしている。
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