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Qualitative Analysis on Search of Strategy and Communication methods in small Business

Research Project

Project/Area Number 19K01870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

ASHIZAWA Shigemitsu  常葉大学, 経営学部, 教授 (20184161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷川 英伸  玉川大学, 経営学部, 准教授 (20632912)
飯村 龍一  玉川大学, 経営学部, 教授 (80266246)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords注意視点 / 戦略 / コミュニケーション / 中小企業経営者 / 北陸3県 / 戦略形成 / 注意 / 価値 / 注意エンゲージメント / デザイン / 対話 / ビジョン / 組織的注意エンゲージメント / 個人の注意エンゲージメント / チャネル / 注意の視点 / 戦略形成プロセス / 一時的注意 / 持続的注意 / 中小企業 / 認知的な戦略理論 / 言語コミュニケーション / 定性的分析
Outline of Research at the Start

経営者の戦略策定と実行上での認知的要因としては、個人レベルの個人的価値観と表象が存在する。次に個人レベルの戦略探索として、演繹的な探索、事例ベースの探索、そしてアブダクションが存在する。実行レベルとしては、コミュニケーションによる戦略の実行が行われる。
以上3つのレベルについて、まず先行研究から作業仮説を作成する。次に仮説から質問項目を作成し調査を行う。個人レベルの表象と価値観について、聞き取り調査と対象企業が発行する出版物の調査を行う。戦略の探索については聞き取り調査、ウエブサイト、社内報、出版物を対象する。コミュニケーション方法は、聞き取り調査と公刊資料を利用して実態を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The objectives ofresearch on small business are to identify management attention to the opportunities and problems,and to identify the relationship between attention and change in the strategy. in the result of research,there are 2 types of the attentional engagement in 13 small businesses.the first type of attentional engagement and the change of strategy is no change of attention perspectives and small changes of the strategy.the second type is the transfer of attention perspectives beyond original industry and change of the strategy.the first type includes 3 small businesses,and secon type includes10 small businesses.
the attention engagement and the change of strategy are connected with the needs of individual small businesses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

経営者の認知能力には限界が存在する。その限界があるため、あらゆる事象に注意の視点を向けることはできない。現代の変化する企業環境では、経営者は選択して注意の視点を向ける必要がある。その選択が適切でないと衰退することになる。では、適切に注意を向けるには何が必要なのかを、具体的に明確にする必要がある。その点が、現代の注意ベース論では明瞭ではないと考えられる。
本研究では、適切な注意視点形成に何が必要なのかを明らかにしている。分析では経営者の注意視点、戦略課題、そして戦略との関係、そして従業員とのコミュニケーションの実態を明らかにしている分析から適切な注意視点形成の2つの形態を明らかにしている。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results)

  • [Journal Article] 戦略形成における注意と価値の機能2022

    • Author(s)
      芦澤成光
    • Journal Title

      常葉大学経営学部紀要

      Volume: 9巻第2号 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知識創造活動における注意エンゲージメントの考察2021

    • Author(s)
      芦澤成光
    • Journal Title

      常葉大学経営学部紀要

      Volume: 9巻第1号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦略プロセスとしての組織的注意エンゲージメントの考察2021

    • Author(s)
      芦澤成光
    • Journal Title

      中央大学『商学論纂』

      Volume: 62巻-5・6号 Pages: 1-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] トップ経営者の注意エンゲージメント(attentional engagement)の理論的研究2020

    • Author(s)
      芦澤成光
    • Journal Title

      常葉大学経営学部紀要

      Volume: 8巻-1号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦略プロセス研究における注意ベース(attention-based)理論の基礎概念2020

    • Author(s)
      芦澤成光
    • Journal Title

      常葉大学経営学部紀要

      Volume: 7-2 Pages: 1-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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