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The roles and practices of producer in the overseas market development of Japanese cuisine and Sake.

Research Project

Project/Area Number 19K01873
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Inagaki Kyosuke  法政大学, 経営学部, 教授 (10327140)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords日本酒 / 日本食 / 海外進出 / 価値評価実践 / 価値査定 / プロデューサー / イノベーター / 新事業創造 / ファミリー企業 / 海外進出戦略 / 地域への貢献 / プロデユーサー / 食のイノベーション / 価値評価研究 / 企業家活動 / フランス / オートキュイジン / 知識ブローカー
Outline of Research at the Start

本研究は、日本酒のフランス市場への進出プロセスを中心的な課題としながら、経営学とりわけ、起業家活動の視点から価値体系の変化とマネジメントについて考察する。近年、食に関わる分野は文化産業の一部として捉えられ、文化的な生産物の創造的な再生産のプロセスとして食文化の変化を記述し、その過程におけるイノベーターとしてのシェフの役割に着目されてきた。本研究では、食に関わる主体をより広義に設定し、業種を超えた人の出会いの場を設定し、知識の創造・変容・普及をおこなうプロデューサーの役割と実践を調査することで、多元的なロジックのもとでおこなわれる主体の実践とそのダイナミックな変化を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study illustrates the value evaluation process of Sake; in the French market developing through a review of a survey of Lamont (2012) that attempted to capture value evaluation research from various perspectives. Lamont has derived three evaluation processes: "Categorization and Legitimation", "Identifying and Producing of Heterarchies", and "Evaluative practices". Based on these, we portrayed how Japanese Sake; has been evaluated in French market. As a result, it was confirmed that heterarchy that are structured around the spread of Japanese Sake lead to new practices, thereby establishing relationships that share value in other institutional areas under the situation where there is no consistent value evaluation system in the overseas market. In other words, it was confirmed that the evaluation practices legitimate other institutional contexts accompanied the process of expanding and changing the organizational fields.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本事例研究は、異文化における日本の文化的生成物がいかに普及するかについて明らかになり、ラモントの価値評価プロセスに従って説明した。日本酒は、従来とは異なるカテゴリー化がおこなわれ、そのカテゴリーに引き寄せられた主体が多頭的に新たな利害関係を形成し、その利害関係のもとでカテゴリーを基盤とした実践がおこなわれるようになることが明らかにされた。価値評価実践として捉えると、文脈を塗り替えていくわけではなく, 実践者の増加を通じて、対立する文脈を持つアクターとの共存関係を成立させるのであり、その結果、価値査定をめぐる領域拡大によって、カテゴリーが普及していくプロセスであることが明らかにされた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Universite Paris Cite(フランス)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Universite de Paris Diderot(フランス)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Heterarchies and practices in Evaluation2020

    • Author(s)
      稲垣京輔 ジュリアン・マーティン
    • Journal Title

      Journal of Information and Management

      Volume: 40 Issue: 1-2 Pages: 75-88

    • DOI

      10.20627/jsim.40.1-2_75

    • NAID

      130007907079

    • ISSN
      1882-2614, 2189-9681
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Longevity Family Business and Transgenerational Entrepreneurship in Regional Community2023

    • Author(s)
      Kyosuke Inagaki
    • Organizer
      18TH EIASM WORKSHOP ON FAMILY FIRM MANAGEMENT RESEARCH
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changing and developing market of Japanese Sake in France2022

    • Author(s)
      Kyosuke Inagaki
    • Organizer
      Monday meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Changing and developing market of Japanese Sake in France2019

    • Author(s)
      Kyosuke INAGAKI
    • Organizer
      Congresso Brasileiro de Negocios do Vinho
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Overcoming of the Paradox in creative collaboration through third party intervention2019

    • Author(s)
      Kyosuke INAGAKI
    • Organizer
      EGOS & OS in Kyoto Workshop
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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