• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The impact of team climate and task characteristics on team failure learning in the workplace

Research Project

Project/Area Number 19K01881
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionFukuoka Jo Gakuin University

Principal Investigator

Fujimura Makoto  福岡女学院大学, 人間関係学部, 准教授 (10404039)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三沢 良  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (90570820)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords失敗学習 / チーム学習 / チーム風土 / 組織文化 / 課題特性 / 信頼 / 心理的安全性 / 振り返り / 成功学習 / 情報共有 / リフレクション / 経験の振り返り
Outline of Research at the Start

産業組織におけるチームの存在感は高まり,職場チームの効果性や創造性を高めるために必要なチームレベルの学習,すなわちチーム学習の検討が求められている。本研究では,チームによる失敗からの学習に焦点をあて,その学習効果や学習スタイルに影響を及ぼす要因を検討する。ここではチームの風土やチームの課題特性の影響を検討し,チームによる失敗学習の心理機制を解明するとともに,実際的な職場チームの支援策について提案を行う。

Outline of Final Research Achievements

To examine the process of team learning that contributes to team effectiveness and productivity, the influence of 'team climate', which is the values and perceptions shared by team members, and the 'task characteristics' of the job the team is working on were examined. The results of an empirical study of individuals working in the private and public sectors revealed the following. (1) trust and psychological safety within the team facilitates the sharing of individual failures and successes. (2) The typology using GLOBE culture Scale shows that workplaces with a small Power Distance and Performance Orientation are more active in team learning than other workplaces. (3) Team task characteristics such as 'interdependence', 'diversity', 'autonomy' and 'uncertainty' were found to be related to team learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

産業組織ではチーム制の導入が進み,チームマネジメントの重要性は増している。しかしながら,チームの効果性や生産性,そしてチームの学習や成長に関する知見は十分とはいえない。本研究では,失敗学習に主眼を置きチーム学習を規定する要因として,チーム,組織,課題の影響を明らかにした。マルチレベルの階層を踏まえたチーム学習の生成過程の検討によって,理論的な精緻化を行うことができた。また,それらの知見を用いて職場のアセスメントツールを作成することで高い実践的意義も期待できるだろう。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Task Characteristics that Determine the Virtual Interactions of Teams: Implications for Effective Use of Digital Tools2022

    • Author(s)
      三沢 良・藤村まこと
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 181 Pages: 1-14

    • DOI

      10.18926/bgeou/64181

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/64181

    • Year and Date
      2022-11-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] International Differences in Employee Silence Motives: Scale Validation, Prevalence, and Relationships with Culture Characteristics across 33 Countries2021

    • Author(s)
      M. Knoll, M. Gotz, E. Adriasola, A. A. Al‐Atwi, A. Arenas, K. A. Atitsogbe, S. Barrett, A. Bhattacharjee, N. D. Blanco C., S. Bogilovic, G. Bollmann, J. Bosak, C. Bulut, M. Carter, M. Cerne, S. L. M. Chui, D. Di. Marco, G. Duden, V. Elsey, M. Fujimura, et al.
    • Journal Title

      Journal of Organizational Behavior

      Volume: - Issue: 5 Pages: 619-648

    • DOI

      10.1002/job.2512

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] チームのバーチャルな相互作用を規定する課題特性:デジタルツールの効果的活用に向けて2022

    • Author(s)
      三沢 良・藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] バーチャル性認知がチーム学習プロセスに及ぼす影響:企業規模による因果モデルの検討2022

    • Author(s)
      藤村まこと・三沢 良
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] バーチャルチーム研究のパースペクティブ:ウィズコロナ時代のチームワーク2021

    • Author(s)
      三沢良・藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 組織文化と沈黙 -権力格差と成果志向の影響-2020

    • Author(s)
      日野健太・藤村まこと
    • Organizer
      2021年度組織学会年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の自律的な学習姿勢を規定するビリーフの影響2020

    • Author(s)
      三沢 良・鍋田瑞希・森安史彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 個人レベルの企業家志向性のズレと性別効果2020

    • Author(s)
      山本聡・藤村まこと
    • Organizer
      日本ベンチャー学会第23回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] チームによる失敗と成功の振り返りがチームの成果に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      藤村まこと
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 組織における沈黙と発言の規定要因:心理的安全と沈黙動機の影響過程2019

    • Author(s)
      藤村 まこと・ 日野 健太
    • Organizer
      2019年度組織学会研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グループワークによる議論関連能力の学習:失敗と成功の振り返りの影響に及ぼす知能観の調整効果2019

    • Author(s)
      藤村まこと・大賀哲
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi