• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

異文化コンピテンシー尺度の開発と国際人材開発への応用

Research Project

Project/Area Number 19K01893
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

山崎 佳孝  文教大学, 経営学部, 教授 (50387312)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 遠山 道子  文教大学, 経営学部, 教授 (30439343)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords異文化コンピテンシー / 尺度の開発 / 国際人材開発
Outline of Research at the Start

今後、日本企業や日系多国籍企業の従業員の異文化間接触が益々増えることが予想される中、従業員の異文化コンピテンシーの開発が必要不可欠である。そこで本研究は、先ず、異文化環境に適応するために必要とされる異文化コンピテンシーの尺度の開発と検証を行う。次に、開発した異文化コンピテンシー尺度を活用し、日系企業の国内従業員及び海外現地従業員が、どのような異文化コンピテンシーを習得・開発すべきかを探究する

Outline of Annual Research Achievements

≪研究目的と2023年度の実施計画≫
本研究の目的は2つある。第1の目的は、異文化コンピテンシーを測定するための尺度の開発と検証である。第2の目的は、開発した異文化コンピテンシー尺度を用いて、国際人材開発の応用を目指すことである。2023年度の実施計画は、①英語による論文の執筆と②国際学会の発表である。第2の目的である国際人材開発の応用の研究が終了していないため、この目的達成を優先事項として進める。英語による論文を専門誌・国際学会・大学紀要に投稿することである。これらの計画に基づいて、2023年度の実績は以下の通りである。
【実績①―英語論文】(1)英語論文を完成させた。テーマは異文化における曖昧な状況の許容性に関する2面性(コンピテンシーと情動)と異文化適応への自信(自己効力感)に関して、本国籍人材(日本人従業員)、海外現地人材、国際性に富むグローバルワーカーの3つのグループによる比較研究についてである。尚、異文化曖昧の許容性のコンピテンシーと異文化適応への自信(自己効力感)の2つの尺度は、本研究により開発したものである。(2) 英語による研究概要を執筆した。この概要は、上記(1)の英語論文で扱うことが出来なかった尺度について、国際人材開発におけるその応用としての位置づけである。
【実績②―国際学会の発表と大学紀要への掲載】実績①の初期段階における研究概要について、国際学会で発表した。実績①の英語論文は、文教大学経営学部2023年度版の大学紀要(経営論集)に投稿し掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

やや遅れている理由として2つある。(1)2023年度は研究代表者と研究分担者ともに業務多忙のため、科研の課題への取組みが2023年度の早い段階で開始することが困難だった。(2)第2の研究目的である国際人材開発への応用についての論文の執筆が、予定していたよりも時間が必要であった。

Strategy for Future Research Activity

昨年度に引き続き、本研究はさらに1年間延長することになった。現在、本研究は最終段階である。研究概要・研究論文を国際学会や専門誌・大学紀要に投稿し、発表・掲載することを目標とする。2023年度末に、研究概要を国際学会に投稿し受理され、秋に発表予定である。また、7月から英語による論文の執筆を開始し、12月頃までに完成させ、専門誌・大学紀要に投稿する予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A comparative study on tolerance of ambiguity and self-confidence among parent country's nationals, host country's nationals, and internationally experienced workers2023

    • Author(s)
      Yamazaki, Y., and Toyama, M.
    • Journal Title

      経営論集

      Volume: 10 Pages: 1-20

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploring the development of a cross-cultural flexibility scale: A preliminary study2023

    • Author(s)
      Yamazaki, Y., and Toyama, M.
    • Journal Title

      Psychological Applications and Trends: Proceedings, International Psychological Applications Conference and Trends 2023

      Volume: 1 Pages: 601-605

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a Cross-cultural Competency Scale Based on the Experiential Model of Cross-cultural Learning Skills2022

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Journal Title

      Conference Proceeding: Psychological Applications and Trends 2022 (InPACT 2022)

      Volume: - Pages: 356-360

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Preliminary Study to Develop a Cross-Cultural Learning Style Measurement2022

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Journal Title

      経営論集 (Journal of Public and Private Management)

      Volume: 8 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Examining How the Development of Cross-Cultural Competencies Depends on Capability in Foreign Language Conversation2021

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Journal Title

      Conference Proceeding: International Virtual Conference on Education, Social Sciences and Technology 2021

      Volume: - Pages: 41-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Study of the Relationship between Cross-Cultural Competencies and Capability in Foreign Language Conversation2021

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Journal Title

      Asian Journal of Arts, Culture and Tourism

      Volume: 3 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Tolerance of ambiguity and self-confidence in cross-cultural settings: A case of PCNs, HCNs, and internationally experienced workers2023

    • Author(s)
      Yamazaki, Y., and Toyama, M.
    • Organizer
      Academy of International Business, Oceania Chapter
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring the development of cross-cultural flexibility scale: A preliminary study2023

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. and Toyama, M.
    • Organizer
      International Psychological Applications Conference and Trends 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異文化コンピテンシー尺度の開発2022

    • Author(s)
      山﨑佳孝、遠山道子
    • Organizer
      文教大学経営学部セミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a cross-cultural competency scale based on the experiential model of cross-cultural learning skills2022

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Organizer
      International Psychological Applications Conference and Trends 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining how the development of cross-cultural competencies depends on capability in foreign language conversation2021

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. & Toyama, M.
    • Organizer
      International Virtual Conference on Education, Social Sciences and Technology 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Psychology Applications & Developments VII (Chapter 21: A cross-cultural competency scale for international assignees)2022

    • Author(s)
      Yamazaki, Y. and Toyama, M. (C. Pracana & M. Wang, Eds.)
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      InScience Press
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi