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An empirical examination of salespersons' value co-creation orientation

Research Project

Project/Area Number 19K01902
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Kosuge Ryusuke  立命館大学, 経営管理研究科, 教授 (80755471)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords営業 / サービスドミナントロジック / 顧客ドミナントロジック / 顧客経験 / セレンディピティ / TEA / 顧客の人生文脈 / 複線径路等至性アプローチ / 人生テーマ / CDロジック / 意思決定権限の配分 / 価値共創志向 / サービス・ドミナント・ロジック / 営業組織
Outline of Research at the Start

本研究は、モノ中心でなくサービス中心の見方をする「サービス・ドミナント・ロジック」にもとづいて、営業担当者による資源統合行動としての「価値共創志向」を概念化し、実証的検討を行うものである。定性的手法と定量的手法を組み合わせながら、価値共創志向の性質や意義・限界、そして促進のアプローチを明らかにし、最終的には、「価値共創型営業」をどのように組織的にマネジメントすればよいかについて指針を道き出す。本研究の意義は、AI(人工知能)時代における営業のあり方を実証的に明らかにすることにある。

Outline of Final Research Achievements

This study proposes a new approach to sales by applying Customer-Dominant Logic (C-D Logic). Through the analysis of customer purchasing behavior, it was revealed that customers' life projects lead to serendipity. Additionally, it was demonstrated that TEA, as a qualitative research method, is useful for capturing the overall customer experience. Furthermore, quantitative research showed that sales representatives can build trust with customers by understanding their life context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、顧客ドミナントロジック(C-Dロジック)を営業に適用することで、新しい営業のあり方を提案した点にある。特に、顧客のライフプロジェクトがセレンディピティを生み出すメカニズムを解明し、質的研究法であるTEAの有用性を示したことで、新たな営業研究の道を開いた。また、顧客の人生文脈に焦点を当てるという視点は、営業実践の具体的な指針となるとともに、社会における営業観にも影響を与えるものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Int'l Joint Research] 台湾国立成功大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Understanding serendipity in buying behavior2022

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge, Yuko Yasuda
    • Journal Title

      Annals of Business Administrative Science

      Volume: 21 Issue: 4 Pages: 75-90

    • DOI

      10.7880/abas.0220518a

    • ISSN
      1347-4456, 1347-4464
    • Year and Date
      2022-08-15
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Creating retail customer experience through distribution of decision authority between headquarters and stores2019

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge、Jing-Ming Shiu
    • Journal Title

      Annals of Business Administrative Science

      Volume: 18 Issue: 3 Pages: 113-121

    • DOI

      10.7880/abas.0190325a

    • NAID

      130007663777

    • ISSN
      1347-4456, 1347-4464
    • Year and Date
      2019-06-15
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] インターナルブランディングにおいて周縁的ストーリーが果たす役割2022

    • Author(s)
      杉浦愛、小菅竜介、安田裕子
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 顧客の人生テーマを抽出する ― TEAの応用 ―2021

    • Author(s)
      高橋歩、小菅竜介
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of sales managers’ negative headquarters stereotypes during sales transformation2020

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge
    • Organizer
      ABAS Conference 2020 Spring: Part 3
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The formation of salesmanager's negative headquarters stereotypes2020

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge
    • Organizer
      ABAS Conference 2020 Spring: Part 4
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] セレンディピティ消費の概念化2020

    • Author(s)
      小菅竜介、安田裕子
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Sales transformation and social psychological dynamics2020

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge
    • Organizer
      ABAS Conference 2020 Autumn: Part 2
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The role of headquarters-sales subsidiaries relationship in the development of value co-creative sale2019

    • Author(s)
      Ryusuke Kosuge
    • Organizer
      ABAS Conference 2019 Autumn: Part 3
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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