Project/Area Number |
19K01907
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Matsuyama University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 経営倫理 / 行動倫理 / 人的資源管理 / 倫理的行動 / サービス組織 / マネジメント |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、サービス組織において構成員の倫理的行動を促進するためのマネジメント・モデルを明らかにすることである。具体的には、構成員の非倫理的な職務行動が経営上の大きなリスクに発展しやすい介護・福祉の業界やホテル業におけるヒューマン・サービス組織を対象にして、望ましい人的資源管理のあり方を探求する。既存の経営学においては高い倫理性を有する人材の明確化やその育成・開発のあり方を実証的に検討した研究は十分に蓄積されていない。本研究は、この研究上の間隙を埋めるべく、ヒューマン・サービス組織のコンテキストでマネジメント・モデルを検証することで一般性のある知見を提供し、経営学研究を前進させる。
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Outline of Final Research Achievements |
We have published papers that examining ethical decision-making behaviors in the service industry. Based on behavioral ethics research, we established a dual process model for examining ethical decision-making behaviors of service workers. Our results indicate that work-life enrichment has direct and indirect influence on employees’ moral attentiveness and moral self-efficacy. Additionally, we show that customer-directed deviant behavior positively influences employees’ incivility, and this relationship is moderated by customer knowledge.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義は、対人サービス型の組織におけるモラル・マネジメントのモデルを構想したことにある。このモデルを検証することにより、倫理的行動をとる人材の明確化や、倫理的行動に寄与する具体的な認知的能力、技能・知識を学術的に特定することが期待できる。さらに、不適切行為を未然に防ぐ職場の構築や人材育成のための実務上の示唆にもつなげることができる。
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