• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

企業アカウントの運用とブランド・アカウント・パーソナリティの形成に関する実証研究

Research Project

Project/Area Number 19K01939
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

水越 康介  東京都立大学, 経営学研究科, 教授 (60404951)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsマーケティング / ソーシャルメディア / 企業アカウント / 真正性
Outline of Research at the Start

本研究では、ソーシャルメディア上の企業アカウントの運用とブランド・アカウント・パーソナリティ(BAP)の形成に関する実証的調査を行う。これまでのソーシャルメディアに関するマーケティング研究では、しばしば企業アカウントの運用が企業のブランド・ロイヤルティやブランド・パーソナリティに与える直接的な影響が考察されてきた。しかしながら、今日多くのソーシャルメディア上の企業アカウントは、例えばゆる系などと表現される通り、それぞれのアカウント自体に「人格」が形成されており、その人格や個性を経由してブランド成果がもたらされることが予想される。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、ソーシャルメディア上の企業アカウントの運用とブランド・アカウント・パーソナリティ(BAP)の形成に関する実証的調査を行う。これまでのソーシャルメディアに関するマーケティング研究では、しばしば企業アカウントの運用が企業のブランド・ロイヤリティやブランド・パーソナリティに与える直接的な影響が考察されてきた。しかしながら、今日多くのソーシャルメディア上の企業アカウントは、例えばゆる系などと表現されるとおり、それぞれのアカウントに「人格」が形成されており、その人格や個性を経由してブランド成果がもたらされることが予想される。あわせて、こうした人格はユーザーとのインタラクションによって形成・維持されている可能性があり、インタラクションのダイナミズムを考慮する必要があると考えられる。そこで本研究では、アカウントに形成される人格をブランド・パーソナリティなどを用いて捉え、企業アカウントの運用とブランド成果の直接的な結びつきを批判的に捉え直す。この試みは、ソーシャルメディアに関するマーケティング研究が捉えるべき新しい研究対象を提示し、実務的にも、企業アカウントに運用に関する具体的な指針を明らかにすることになる。研究最終年度となった本年は、引き続きこれまでの研究知見を再検討し、企業アカウントに対するパラソーシャル関係の構築や、真正性の獲得に関する具体的なマネジメントを確認した。これらの研究成果の取りまとめを進め、論文投稿を行なった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

順調に進み、追加的な研究が可能となった。

Strategy for Future Research Activity

追加的な調査を行い、その結果をまとめる。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Corporate Account As a New Endorser Developing Parasocial Relationships with Customers2023

    • Author(s)
      Mizukoshi Kosuke
    • Journal Title

      Journal of Current Issues & Research in Advertising

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/10641734.2023.2255249

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Avatar App Pokecolo:2022

    • Author(s)
      水越康介
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 41 Issue: 4 Pages: 116-125

    • DOI

      10.7222/marketing.2022.025

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルメディアの活用がブランド・パーソナリティとブランド・アカウント・パーソナリティに与える影響2019

    • Author(s)
      水越康介
    • Journal Title

      経済経営研究

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • NAID

      120006723815

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 企業アカウントの「中の人」の役割:ヒューマンブランド研究における真正性の管理2023

    • Author(s)
      水越康介・麻里久
    • Organizer
      商業学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル世界の広まりとマーケティング2022

    • Author(s)
      水越康介
    • Organizer
      商業学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Embracing and Rejecting “Sparking Joy”2020

    • Author(s)
      Stanislawski, S., Ohira, S., and Mizukoshi, K.
    • Organizer
      Advances in Consumer Research
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 廃棄行動を促す要因の検討2020

    • Author(s)
      水越康介・大平修司・スタニスロスキースミレ
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 応援消費2022

    • Author(s)
      水越康介
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      400431934X
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi