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A Study on Empirical Validity of Shared Beliefs of Marketing Strategy

Research Project

Project/Area Number 19K01947
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Mizuno Makoto  明治大学, 商学部, 専任教授 (10361304)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsマーケティング戦略 / 価格戦略 / 期間限定製品 / アンブレラ・ブランド / コロナ禍 / 購買履歴データ / 新製品普及 / エージェントベース・モデリング / 広告戦略 / カスタマージャーニー / 期間限定販売 / エージェントベース・モデル / 広告接触データ / 期間限定 / アンブレラ・ブランディング / スキャンパネルデータ / スキャンデータ / シングルーソースデータ / 新製品 / 既存製品 / パッケージグッズ / 広告効果 / 選択モデル / 店舗売上データ / 新ブランド導入 / ブランドの二重苦 / ブランド戦略 / STP / 経験的妥当性 / マーケティング・サイエンス
Outline of Research at the Start

多くのマーケティングの教科書で言及され、実務家にも浸透しているマーケティング戦略に関する考え方(定石)には、STP(セグメンテーション、ターゲティング、ポジショニング)と呼ばれる基本原理に加え、ブランド資産や顧客資産、製品ライフサイクルといった長期的視野の戦略に関わる概念がある。本研究では、そうしたマーケティング戦略に関する定石にデータに基づく経験的妥当性があるかどうかを検証するため、長期にわたって多くのカテゴリに関して蓄積されているパッケージグッズの購買データを用いた分析を行う。

Outline of Final Research Achievements

The empirical validity of “conventions” shared by practitioners and researchers on marketing strategy is examined through quantitative research using real data and analysis by simulation under hypothetical conditions. In the quantitative research, various methods such as discrete-continuous choice models, complex Hilbert principal component analysis, latent class analysis, and structural estimation were applied to purchase history data in the Japanese beer market, and some important findings were obtained on the validity of the conventions regarding new product introductions and marketing mixes. In addition, the validity of conventions in segmentation and targeting was examined by applying agent-based modeling for new product introduction strategies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マーケティング戦略の定石について経験的妥当性が検証されることによって、マーケターはより信頼できる知識に基づく実践が可能になる。もちろん、その妥当性は市場や時代によって変わる可能性があることから、ある研究から得られた知識を一般化するより、検証の方法論を検証することが重要である。本研究では、強い仮定に依拠しないモデルフリーな分析手法から消費者に関する経済理論に基づく分析手法、そして理論ベースのシミュレーションまでの様々なアプローチを試みた。対象とする市場や注目する現象に合わせて適切な方法論を採用する際の参考になると期待される。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] New York University/Syracuse University/Yale University(米国)

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  • [Int'l Joint Research] New York University/Syracuse University/Yale University(米国)

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  • [Int'l Joint Research] New York University/Syracuse University(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] An empirical study of scarcity marketing strategies: Limited-time products with umbrella branding in the beer market2022

    • Author(s)
      Ishihara Masakazu、Kwon Minjung、Mizuno Makoto
    • Journal Title

      Journal of the Academy of Marketing Science

      Volume: - Issue: 6 Pages: 1327-1350

    • DOI

      10.1007/s11747-022-00899-y

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Consumer panic buying: Understanding the behavioral and psychological aspects2022

    • Author(s)
      Nakano Satoshi、Akamatsu Naoki、Mizuno Makoto
    • Journal Title

      International Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 17-35

    • DOI

      10.5844/ijmd.5.2_17

    • ISSN
      2432-700X, 2432-7182
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Untangling the complexity of market competition in consumer goods?A complex Hilbert PCA analysis2021

    • Author(s)
      Mizuno Makoto、Aoyama Hideaki、Fujiwara Yoshi
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 16 Issue: 2 Pages: 1-23

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0245531

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] B2C2C経済の成長メカニズムの探求:エージェントベース・モデリングによる分析2024

    • Author(s)
      水野誠
    • Organizer
      進化経済学会
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  • [Presentation] When Hub Seeding Works in Influencer Marketing2023

    • Author(s)
      Makoto Mizuno
    • Organizer
      The 8th International Workshop on Application of Big Data for Computational Social Science
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    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Addiction and Alcohol Tax: Evidence from Japanese Beer Industry2022

    • Author(s)
      林田光平, 石原昌和, 水野誠, 上武康亮
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
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    • Author(s)
      水野誠
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第109回研究大会
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    • Author(s)
      石原昌和, Minjung Kwon, 水野誠
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第110回研究大会
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    • Author(s)
      水野誠
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第105回研究大会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Role of Innovators in Consumer Packaged Goods Markets2019

    • Author(s)
      Makoto Mizuno
    • Organizer
      INFORMS Marketing Science Conference
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    • Int'l Joint Research
  • [Book] マーケティングは進化する2022

    • Author(s)
      水野誠
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      9784495646622
    • Related Report
      2021 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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