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Analysis model in Social CRM

Research Project

Project/Area Number 19K01951
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionSeijoh University

Principal Investigator

Nobukazu Horikawa  星城大学, 経営学部, 講師 (20761604)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsソーシャルCRM / SNS / マーケティング / eスポーツ / データ分析 / HUBSPOT / 顧客ロイヤルティ / コンテンツマーケティング / ソーシャルメディア / インターネット / CRM / 顧客ランク / 顧客価値
Outline of Research at the Start

本研究はソーシャルCRMを活用し主に以下の3つの点について調査を行う。
1点目は「購買前と購買後のデータの関係性の体系化」である。顧客のソーシャルメディア利用による購買前と購買後のデータを元に新たな顧客分類・ランク付けを提案する。2点目は「新たな顧客価値としての他者への影響力の数値化」である。他者への影響力を含めた新たな顧客価値を提唱したい。
3点目は「新たな離反率の削減(顧客維持)の提案」である。離反客の定義にソーシャルメディアの活用を加えることにより、新たな離反客を定義する。
これら3点について研究することで、ソーシャルメディアを考慮した新たな顧客価値を考えたい。

Outline of Final Research Achievements

The original plan was to collect data and conduct a survey in public relations in Kyoto Prefecture, but this proved impossible, so a social CRM system was developed in a different environment. The system was then used to make it feasible for the e-sports organization. The data was collected through participation in e-sports activities. Against this background, the research in social CRM has not yet reached a situation where it can be published as research results.
However, we have conducted research on local development, regional revitalization, elderly support, education, etc. in e-sports to collect customer data in e-sports ahead of others, and realized papers, conference presentations, and publications. Preparation will be done after this fiscal year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は途中だが、現状ではeスポーツにおける、社会での有用性を実証できた。スポーツマーケティングにおける、eスポーツの違いを明らかにし、eスポーツとしての普及としてのマーケティングの手法を明らかにした。
また、その結果として、今後の研究において、データを集めやすい環境で、本研究の本来の目的を実現できれば、今後、eスポーツとしてITと非常に相性がよいデジタルコンテンツがソーシャルCRMにより、今後のデジタルコンテンツとSNSとのより効率的な関係性を導くことができ、デジタルコンテンツの普及の効率化につながることができると考える

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (4 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 事例から見るeスポーツの社会的役割の可能性2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Journal Title

      商品開発・管理学会 全国大会 講演・論文集

      Volume: 第38回 Pages: 42-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域活性化による e スポーツの普及モデル2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Journal Title

      商品開発・管理学会第37回全国大会講演・論文集

      Volume: 37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] e スポーツによる地域活性化の可能性2021

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Journal Title

      商品開発・管理学会第36回全国大会講演・論文集

      Volume: 36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本におけるeスポーツの普及をスポーツ・マーケティングの観点から考える2019

    • Author(s)
      堀川 宣和
    • Journal Title

      商品開発・管理学会 講演・論文集

      Volume: 第32回全国大会 Pages: 46-51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 事例から見るeスポーツの社会的役割の可能性2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      商品開発・管理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] eスポーツの社会的役割の考察2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      日本流通学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域活性化による e スポーツの普及モデル2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      商品開発・管理学会 全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 事例から見るeスポーツの地方創生の可能性2021

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      日本流通学会 全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] e スポーツによる地域活性化の可能性2021

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      商品開発・管理学会 全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるeスポーツの普及をスポーツ・マーケティングの観点から考える2019

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Organizer
      商品開発・管理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子供の成長はeスポーツで飛躍する!2022

    • Author(s)
      堀川宣和
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      1万年堂出版
    • ISBN
      4866260726
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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