Project/Area Number |
19K01964
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Edogawa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安田 英土 江戸川大学, 社会学部, 教授 (40327242)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 価値観共有 / 暗黙知 / 潜在認知 / ニューロメーケティング / 認知心理学 / ニューロマーケティング |
Outline of Research at the Start |
本研究では、企業やブランド、インフルエンサーらが発信する画像が、一人でなく友人間でどのように共有・推奨(レコメンド)され選好・選択行動(商品購入、サービス授受、イベント参加)へと結びついていくのかを、視線の偏りと脳血流の関係性という客観評価を伴うニューロ解析手法を使って解明していく。結果として得られる画像と視線、友人と推奨(レコメンド)との関係性は、推奨(レコメンド)画像を人為的に作り出すプログラムの開発に寄与するだけでなく、レコメンドAIアプリの開発や顧客の選択行動、購買誘導を制御する新たなマーケティング手法への応用も含め、企業の収益構造安定化を担保しうる新たな研究知見となる。
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Outline of Final Research Achievements |
In recent years, a phenomenon has been occurring where influencers' posts on SNS and YouTube create choices and consumption behavior through mutual recommendations between friends. In this study, we conducted a friend recommendation experiment using near-infrared spectroscopy to identify the factors that influence the sharing and recommendation of images and videos among friends, as opposed to by an individual person. We then measured changes in perspective and brain activity. The results indicated a tendency for the number of viewpoint of specific video areas, such as products and makeup techniques, to increase when recommended by close friends. Additionally, changes in brain activity in the left ventrolateral prefrontal cortex were observed to increase. However, other expected influencing factors, such as closeness and shared memory, could not be traced and required further verification.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回の研究によって、親しい友人からレコメンドされた商品やテクニックの動画の一部エリアにおいて、注視に伴う視点量の増加と特定脳部位の脳血流変化量が増大するという傾向がみられた。このことから、レコメンド影響因子に視線(視点)と脳血流が関与していることがわかった。一方、レコメンドされた商品やメイクの動画区間において、「テロップ」部分で視点量の増加と左VLPFCの活性(脳血流変化)がみられたことは、音声なしをカバーするために「テロップ」をしっかり目で追ってワーキングメモリーを稼働させた可能性が高い。このことは、VLPFCが言語性メモリー課題や内容を要する課題で活性化するという学説を別の角度で裏付けた。
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