Profitability, Customer Retention Rate and Loyalty Program in Services Companies
Project/Area Number |
19K01971
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
|
Research Institution | Kyoto Sangyo University |
Principal Investigator |
WAKUTA Ryuji 京都産業大学, 経営学部, 教授 (70433505)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
|
Keywords | 収益性 / 顧客維持率 / ロイヤルティ / 結果の不確実性仮説 / 知覚リスク / 顧客満足 / スポーツ / サービス / 結果の不確実性 / プロスポーツ / ディリクレモデル / ロイヤルティ・プログラム / プロモーション / レパートリー |
Outline of Research at the Start |
一般に、事前に商品を評価しにくい際に生じる知覚リスクが高ければ高いほど、消費者はそうした財を購入しようとはしない。しかし、近年、スポーツの試合や映画や推理小説などの商品の場合、消費者は事前に商品評価を求めず、つまり知覚リスクを下げようとせず、むしろ事前に商品情報を知らないほうが楽しさを感じる傾向にあることが明らかになった。 本研究は、このようなサービス業の収益性と顧客維持率の関係を明らかにしたい。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study has two findings. First, the profitability of financial services can be more strongly affected by customer retention (which leads to loyalty) than in other services. Second, the profitability of professional sports services can be negatively affected by price promotions with discounts. The price promotion has a strong negative impact on customer satisfaction. And the dissatisfaction affects profitability.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、サービス業における収益性と顧客維持率およびロイヤルティ・プログラムの関係が一様ではないことを明らかにした。とりわけ、プロスポーツ・サービスの収益性が、金融サービスとは異なり、ロイヤルティ・プログラムから強い負の影響を受けていることを、比較可能なモデルを用いることで明らかにした。 これまでのマーケティング研究で頻繁に扱われてこなかったプロスポーツ・サービスを対象としたことにより、他のサービスでは見つからなかった矛盾点を発見したと言える。ただし、その矛盾点を解くまでには至っていない。
|
Report
(5 results)
Research Products
(15 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Book] スポーツ白書20232023
Author(s)
笹川スポーツ財団
Total Pages
304
Publisher
笹川スポーツ財団
ISBN
9784915944857
Related Report
-
[Book] サービス・マーケティング概論2019
Author(s)
神原理, 福冨言, 大平修司, 北村真琴, 涌田龍治, 武谷慧悟
Total Pages
244
Publisher
ミネルヴァ書房
ISBN
9784623085903
Related Report
-