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Profitability, Customer Retention Rate and Loyalty Program in Services Companies

Research Project

Project/Area Number 19K01971
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

WAKUTA Ryuji  京都産業大学, 経営学部, 教授 (70433505)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords収益性 / 顧客維持率 / ロイヤルティ / 結果の不確実性仮説 / 知覚リスク / 顧客満足 / スポーツ / サービス / 結果の不確実性 / プロスポーツ / ディリクレモデル / ロイヤルティ・プログラム / プロモーション / レパートリー
Outline of Research at the Start

一般に、事前に商品を評価しにくい際に生じる知覚リスクが高ければ高いほど、消費者はそうした財を購入しようとはしない。しかし、近年、スポーツの試合や映画や推理小説などの商品の場合、消費者は事前に商品評価を求めず、つまり知覚リスクを下げようとせず、むしろ事前に商品情報を知らないほうが楽しさを感じる傾向にあることが明らかになった。
本研究は、このようなサービス業の収益性と顧客維持率の関係を明らかにしたい。

Outline of Final Research Achievements

This study has two findings. First, the profitability of financial services can be more strongly affected by customer retention (which leads to loyalty) than in other services. Second, the profitability of professional sports services can be negatively affected by price promotions with discounts. The price promotion has a strong negative impact on customer satisfaction. And the dissatisfaction affects profitability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、サービス業における収益性と顧客維持率およびロイヤルティ・プログラムの関係が一様ではないことを明らかにした。とりわけ、プロスポーツ・サービスの収益性が、金融サービスとは異なり、ロイヤルティ・プログラムから強い負の影響を受けていることを、比較可能なモデルを用いることで明らかにした。
これまでのマーケティング研究で頻繁に扱われてこなかったプロスポーツ・サービスを対象としたことにより、他のサービスでは見つからなかった矛盾点を発見したと言える。ただし、その矛盾点を解くまでには至っていない。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Profitability, Customer Satisfaction and Promotion in the Service Industry: A Comparative Study of Life Insurance and Professional Sports Services In Japan2023

    • Author(s)
      Ryuji WAKUTA
    • Journal Title

      Kyoto Management Review

      Volume: (42) Pages: 61-80

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  • [Journal Article] プロサッカーリーグにおける戦力均衡と売上高:日英の比較研究2022

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      スポーツマネジメント研究

      Volume: 14(1) Pages: 25-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スポーツにおける結果の不確実性仮説と需要に関する文献レビュー2021

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメントレビュー

      Volume: 39 Pages: 89-102

    • NAID

      120007147258

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ロイヤルティと収益性の関係性に関する文献レビュー2021

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      商品研究

      Volume: 63(3・4) Pages: 1-19

    • NAID

      40022782555

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  • [Journal Article] 利用頻度はどのサービス業で比較できるのか:エステサロンに注目して2021

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメントレビュー

      Volume: 38 Pages: 277-284

    • Related Report
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  • [Journal Article] 企業スポーツにおけるコーズ・リレーティド・マーケティングとトライアル2020

    • Author(s)
      涌田龍治
    • Journal Title

      京都マネジメントレビュー

      Volume: 37 Pages: 41-57

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  • [Journal Article] The Relationship between Profitability and Customer Retention Rates in Life Insurance Companies: Using Partial Least Squares Structural Equation Modeling2020

    • Author(s)
      Ryuji Wakuta
    • Journal Title

      Kyoto Management Review

      Volume: 36 Pages: 53-64

    • NAID

      120006893160

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    • Author(s)
      Ryuji Wakuta
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Serviceology 2020

      Volume: 7 Pages: 19-20

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      Ryuji Wakuta
    • Organizer
      Sport Management Association of Australia and New Zealand Conference 2019
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    • Int'l Joint Research
  • [Book] スポーツ白書20232023

    • Author(s)
      笹川スポーツ財団
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      笹川スポーツ財団
    • ISBN
      9784915944857
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  • [Book] サービス・マーケティング概論2019

    • Author(s)
      神原理, 福冨言, 大平修司, 北村真琴, 涌田龍治, 武谷慧悟
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085903
    • Related Report
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  • [Remarks] 涌田龍治のマーケティング論研究室

    • URL

      http://www.cc.kyoto-su.ac.jp/~wakuta/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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