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A New Perspective on Franchise Research: Revisiting the theoretical research background

Research Project

Project/Area Number 19K01976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

Kawabata Motoo  関西学院大学, 商学部, 教授 (60234118)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsフランチャイズ / 法人フランチャイジー / メガフランチャイジー / 中小企業 / 地方創生 / エージェンシー理論 / 地方企業 / 法人加盟 / 意思決定 / マルチユニットフランチャイジー / 複数店経営 / フランチャイズシステム / チャネル選択問題 / 中小企業の経営戦略
Outline of Research at the Start

本研究は、日本で多く見られる法人によるフランチャイズ(以下FC)加盟に光をあて、FC研究に新たな道を開こうとするものである。特に、法人フランチャイジーの意思決定の特性を解明することで、従来のFCの理論的研究(チャネル選択問題など)を再検討し、FC研究に新たな視角を提示する。また、法人加盟は中小企業による多角化戦略や再生戦略として利用されてきたことから、本研究は中小企業の経営戦略の視点からFCを研究する道を開こうとするものでもある。

Outline of Final Research Achievements

This study clarified for the first time that more than 70% of franchisees in Japan are corporations, while 70% of franchisees in the U.S. are individuals, and elucidated the actual situation of corporate franchisees in Japan, while also indicating new issues for future franchise research. The results include: 1) clarifying the inadequacy of conventional theories that assume individual franchisees and pointing out the need for a new theory based on a co-creation relationship with the headquarters; 2) pointing out the significant role of corporate franchisees in rural areas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、以下の5点である。1)これまで未解明であった日本の法人フランチャイジーの全用と実態を解明したこと、2)日本と米国のフランチャイズ加盟者の相違を明らかにしたこと(日本は7割が法人であるのに対して米国は7割が個人であること)、3)従来の英語圏での理論的な研究のほとんどが個人加盟者を前提にしていたことを明らかにしたこと、4)とりわけエージェンシー理論の説明限界を明らかにし、本部と加盟者の関係を共創的視点から捉える必要性を指摘したこと、5)日本の法人フランチャイジーは地方創生に寄与し得る存在であることを指摘した点。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 法人フランチャイジー大国ニッポン2023

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      ビジネスチャンス

      Volume: 33(2) Pages: 60-60

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中小企業とフランチャイズビジネス : 法人フランチャイジーという新たな視角2022

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      商工金融

      Volume: 72(9) Pages: 19-35

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      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] リユース企業の海外進出における戦略的課題 : 「(株)ハードオフコーポレーション」を例に2021

    • Author(s)
      川端基夫、富山栄子、富桝満
    • Journal Title

      流通情報(流通経済研究所)

      Volume: 53巻4号 Pages: 52-64

    • NAID

      40022761580

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における法人フランチャイジーの拡大プロセス2020

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      商学論究(関西学院大学商学部)

      Volume: 68(2) Pages: 1-41

    • NAID

      120006888823

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      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の法人フランチャイジーの特性とその研究の意義:フランチャイズ研究への新たな視角2020

    • Author(s)
      川端基夫
    • Journal Title

      商学論究

      Volume: 68(1) Pages: 1-28

    • NAID

      120006888821

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      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] リユース企業のグローカル戦略の 課題:「㈱ハードオフコーポレーショ ン」を事例に2022

    • Author(s)
      富山栄子、川端基夫、富桝満
    • Organizer
      日本商業学会・全国大会・統一論題
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  • [Presentation] 統一論題解題:グローカル視点の流通・マーケティング研究 ―ニューノーマル時代の地域、国、世界をいかに捉えるか―2022

    • Author(s)
      川端基夫
    • Organizer
      日本商業学会・全国大会・統一論題
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  • [Presentation] 法人フランチャイジーと中小企業2022

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      川端基夫
    • Organizer
      一社)東京都中小企業診断士協会・フランチャイズ研究会 特別例会
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      川端基夫
    • Organizer
      日本流通学会 関東・甲信越部会 第4回研究会
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  • [Book] 日本の法人フランチャイジー2021

    • Author(s)
      川端基夫
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811783
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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