• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deconstruction of Inequality Formation Standards to Break Free from the Difference Dilemma in Education

Research Project

Project/Area Number 19K02099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08010:Sociology-related
Research InstitutionUniversity of Shizuoka (2022-2023)
The University of Tokyo (2019-2021)

Principal Investigator

Futaba Yasuko  静岡県立大学, 国際関係学部, 講師 (20802507)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsマイノリティ / 排除 / 差異のジレンマ / マイノリティとの共生 / タイ / マイノリティカテゴリの多様な解釈 / マイノリティカテゴリー / 不平等 / スタンダード / 教育における不平等 / 社会的マイノリティ / アフリカ地域 / オリエンタリズム
Outline of Research at the Start

本研究は、学校教育での社会的マイノリティの不平等をめぐる地域差を、各地域の社会的文脈に照らして明らかにすることによって、これまで常識とされてきた学校教育におけるマイノリティの位置を相対化するとともに、欧米の尺度を前提とした従来の枠を問い直すことによって、教育における差異のジレンマを打破する可能性を探究するものである。そのために、英語圏に比べて欧米からの進出の少ない仏語圏アフリカ社会に多く残っていると思われる、マイノリティグループに対する独自の解釈と、学校教育における不平等の説明について調査し、先行研究と比較することによって、教育における不平等の解釈に新たな枠組みを提示することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The results of the study revealed that in educational settings where Western culture is strongly reflected, the exclusion and discrimination of minorities are produced as self-evident, even if there is no exclusion or discrimination against the minority in question in the community. Therefore, in order to escape the "dilemma of difference" in education, it is necessary to transform the culture in education from a Western one to one that does not require the exclusion of minorities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

西洋で当然とされてきた排除については、法整備などの西洋的解決法で取り組まれてきたものの、文化に根差した排除に対する方策は行き詰っている感がある。本研究は、教育分野において当然視されてきた西洋的文化を前提とせず、異なる考え方の文化における共生の形を模索することによって、解決が困難とされてきた特定のマイノリティの排除問題の解決に資するものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Chiang Mai University(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Re-examining The Meritocracy from The Perspective of The Failed : How The Meritocracy Foster A System of Exclusion2022

    • Author(s)
      二羽泰子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 67-77

    • DOI

      10.15083/0002003489

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003489

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「差異のジレンマ」をいかにして打破するのか――マイノリティを排除しない文化の検討2023

    • Author(s)
      二羽泰子
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Hidden Racism Under Justified Ablism in Educational Organizations: How Intersectional Systemic Oppression Works in a Meritocratic Institution2021

    • Author(s)
      Yasuko Futaba
    • Organizer
      International Sociological Association
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ジェンダー・セクシュアリティ、障害、人種研究のマッピング――マイノリティ横断的研究に向けて――」2019

    • Author(s)
      二羽泰子
    • Organizer
      日本社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] "Systemic Oppression of the Buraku People and Other Minorities in Japan: Intersectional Culture for Liberation" (Inclusion and Diversity: Communities and Practices Across the World)2023

    • Author(s)
      Yasuko Futaba eds. Santoshi Halder, Garry Squires
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi