• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comparative study on system for promoting inclusive education for individuals with intellectual and developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K02177
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionNiimi College

Principal Investigator

Inoue Shinji  新見公立大学, 健康科学部, 教授 (80441484)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 末光 茂  社会福祉法人旭川荘(総合研究所特別研究部門), 特別研究部門, 所長 (80235837)
小田桐 早苗  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (10461245)
大石 博之  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (30805057)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords知的障害 / 発達障害 / 福祉型カレッジ / 障害者の生涯学習 / 発達傷害 / 生涯学習 / 社会福祉 / 知的障害者 / 発達障害者 / 大学進学 / インクルーシブ教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、海外の先進的な教育実践の分析と国内外の調査から、知的障害・発達障害児者のもつ大学等への進学意欲に的確に対応する、インクルーシブ教育に関する望ましい国内制度を提示することである。日本の知的障害・発達障害児への学校教育は、昭和54年の養護学校義務制以降、急速に充実し、高等部も全国に普及、浸透している。ただし、晩熟傾向を示す知的障害・発達障害児者の中には18歳以降も学びつづけたいという意欲をもつ者も少なくない。それに対して、制度は不十分であり、福祉の枠組みでの対応しかない。そこで本研究では、当該児者の進学意欲を明らかにし、国際的な基準からカリキュラムを整備するための研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify public perceptions and identify problems in promoting inclusive education for individuals with intellectual and developmental disabilities. The results of an international survey and a survey conducted among public and social welfare facilities in Japan revealed the following. First, the public acknowledged the necessity of providing lifelong education for individuals with intellectual and developmental disabilities at "welfare-type (Fukushigata) colleges." Second, interactions between people with and without disabilities are not sufficiently institutionalized in Japan, leading to the isolation of individuals with disabilities from local communities. To promote community-based inclusive society, the public must increase their knowledge and awareness of disabilities through "interactions and learning." In addition, it is important for facilities, organizations and local communities to collaborate on lifelong education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、地域共生社会のなかで「障害者の生涯学習」を推進す際に必要となる基本的な視座を得ることができた。特に知的・発達障害のある人への社会的認識、交流・共同学習への認識を明らかにしたことは、学術的また社会的に意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある人への必要な支援と交流並びに支援施設に対する認識 -一般市民を対象にした全国Web意識調査から-2023

    • Author(s)
      井上 信次, 末光 茂, 大月 政和, 小田桐 早苗
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 9-19

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児者や発達障害児者の生涯学習の必要性に対する福祉施設職員の意識 -高等学校卒業後の進路に対する意識調査-2022

    • Author(s)
      井上信次・末光茂・大月政和・小田桐早苗
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 137-143

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害者や発達障害者の生涯学習の必要性に対する一般市民の意識-共生社会の中での「障害者の生涯学習」に関する考察-2021

    • Author(s)
      井上 信次、末光 茂、大月 政和、小田桐 早苗
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 127-130

    • DOI

      10.51074/00001308

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1201/00001308/

    • Year and Date
      2021-12-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一般市民を対象にした知的・発達障害がある人の生涯学習に関する意識調査-共生社会における障害者の生涯学習-2021

    • Author(s)
      井上 信次、末光 茂、大月 政和、小田桐 早苗
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 37-46

    • DOI

      10.51074/00001262

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1201/00001262/

    • Year and Date
      2021-12-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 高等学校(後期中等教育)を卒業した 知的・発達障害者の進路に対する意識に 関する調査研究2021

    • Author(s)
      井上信次
    • Organizer
      第73回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における知的障害・発達障害を持つ人たちの高等教育機関への進学実態と課題2020

    • Author(s)
      井上信次
    • Organizer
      備北人文科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi