• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and dissemination of a comprehensive community support program to realize "child-rearing throughout society"

Research Project

Project/Area Number 19K02195
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionIbaraki Christian University

Principal Investigator

Nakajima Minako  茨城キリスト教大学, 文学部, 教授 (60571289)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 神永 直美  茨城大学, 教育学部, 教授 (20435225)
木村 由希  常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 准教授 (90446146)
安藤 みゆき (安藤みゆき)  茨城女子短期大学, その他部局等, 教授 (90612797)
平田 正吾  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords子育ての社会化 / 虐待予防 / 発達支援 / ノーバディーズ・パーフェクト / リフレクティング・チーム・アプローチ / 地域力 / 子育て支援 / 研修開発 / 地域支援
Outline of Research at the Start

本研究は、これまで保護者、子育て支援者、地域の大人それぞれに対して別のアプローチのもとに進められてきた「子育ち・子育てに対する学び」について、共通のプログラムを開発し、普及することにある。
具体的には、親支援プログラム「ノーバディーズ・パーフェクト」および家族療法の一技法である「リフレクティング・チーム・アプローチ」を基盤とした保護者、支援者、地域の大人すべてに有効となる「子育ち・子育て」に対する新たな地域包括的支援プログラムを開発し普及する研究を行なう。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a common program for “learning about child-rearing,” which has been promoted under different approaches for parents, child-rearing supporters, and community residents. A comprehensive community support program based on a parenting program, “Nobody's Perfect,” and a family therapy program, the “Reflecting Team Approach,” were tested on various target groups.
We found that it was possible to implement the same structure of the program for three people in different positions, good relationships were created among participants regardless of generation and position, and objectivity and tolerance were increased due to a deeper knowledge and understanding of parenting.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず学術的意義として、「ノーバディーズ・パーフェクト(以下、NPとする)」をさまざまな人々を対象に実施することにより、従来の対象者である就学前の子の保護者と同様の効果が得られることが見出された。さらにNPのセッションを重ねることで相互受容感が醸成され、最終回に実施する「リフレクティング・チーム・アプローチ(以下、RTAとする)」の効果が促進されることが示唆された。また、これまでNPやRTAは対面でのみ実施されてきたが、本研究によりオンラインでの実施も可能となった。
社会的意義としては、本プログラムの実施により、地域全体での子育て力が向上し、世代間交流の促進につながることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害概念についてのノート(2)~境界知能の現在~2023

    • Author(s)
      平田正吾・奥住秀之
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 99-102

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校保護者相互支援の交流プログラムの効果-横だけでなく縦にもつながった5年間の歩み-2023

    • Author(s)
      中島美那子・田所悠・安保里紗・斎藤明奈・小坂部玲奈
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 18(2)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会的養護自立支援制度の転換期における課題2022

    • Author(s)
      安藤みゆき
    • Journal Title

      日本精神衛生学会誌「こころの健康」

      Volume: 37(1) Pages: 43-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育の質向上につながるICTの活用-保育の振り返りに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      小野貴之・石川真裕美・神永直美
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 41 Pages: 117-128

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Motor Ability and Mental Health of Young Children: A Longitudinal Study2021

    • Author(s)
      Hirata S, Kita Y, Suzuki K, Kitamura Y, Okuzumi H and Kokubun M
    • Journal Title

      Front. Educ.

      Volume: 6 Pages: 725954-725954

    • DOI

      10.3389/feduc.2021.725954

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における言葉の発達ー絵本の読み聞かせに関する一考察-2021

    • Author(s)
      佐藤環・小川哲哉・神永直美
    • Journal Title

      茨城大学全学教職センター研究報告

      Volume: 1 Pages: 39-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子育て支援による学生の学び -深い学びを促進する現場での実践的研修-2020

    • Author(s)
      菅野ひろみ・中島美那子・佐藤美年子
    • Journal Title

      茨城キリスト教大学紀要 II.社会・自然科学

      Volume: 54 Pages: 181-190

    • NAID

      120006960656

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高齢期のより良いライフスタイルとは-日本にルーツをもつハワイ女性たちの暮らしを例に-2022

    • Author(s)
      中島美那子
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第18回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] チーム養育を推進する研修プログラムの開発 -里親、里親支援専門相談員が真のチームとなるために-2022

    • Author(s)
      中島美那子・安藤みゆき・片根志雄・木村由希・神永直美
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第28回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者同士の縦と横のつながり-特別支援学校PTA「ツナイデコウ」の取り組み-2021

    • Author(s)
      中島美那子
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第17回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 園内研修におけるリフレクティングチームアプローチの可能性2021

    • Author(s)
      木村由希・中島美那子・神永直美
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 里親のチーム養育に対するニーズと課題2021

    • Author(s)
      安藤みゆき・細川梢・片根志雄・中島美那子
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第27回学術集会かながわ大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域母子保健事業の挑戦-フォローアップ調査から見た30分の親支援プログラム「どれみプログラム」の効果-2021

    • Author(s)
      眞﨑由香・中島美那子
    • Organizer
      第68回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「子育ての社会化」を実現する地域包括研修プログラムの開発(1)-支援者・保護者・地域での実践課題-2020

    • Author(s)
      中島美那子・木村由希・神永直美・安藤みゆき
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中堅保育者のための園内研修ファシリテーターの養成 - 研修プログラムの一環として -2019

    • Author(s)
      神永直美・中島美那子・木村由希
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地域に生きる女性たち2022

    • Author(s)
      中島美那子、塩原慶子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275904
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 知的障害・発達障害における「行為」の心理学 : ソヴィエト心理学の視座と特別支援教育2020

    • Author(s)
      國分充, 平田正吾編著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121425
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi