Improvement of the food environment in cafeteria-style university cafeterias using nudges and evaluation of their effectiveness
Project/Area Number |
19K02301
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
|
Research Institution | University of Hyogo |
Principal Investigator |
Nakade Makiko 兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (80508185)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
饗場 直美 神奈川工科大学, 応用バイオ科学部, 教授 (50199220)
福本 隆司 神奈川工科大学, 情報学部, 教授 (80772912)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 野菜 / ナッジ / 大学生 / 食環境整備 / 食堂 |
Outline of Research at the Start |
学生食堂において大学生の野菜料理の選択を促進するため、本研究では、人間の行動心理を利用し、自然と望ましい方向へ行動を導くナッジ(nudge)の手法を用いた研究を実施する。研究①として、野菜摂取促進のためのデジタルサイネージ(電子公告媒体)の映像を作成し、学生食堂の食券売り場で流し、喫食者の食券購入の際の行動や野菜料理の選択の有無について検討を行う。研究②として、別の学生食堂にて、デジタルサイネージを含む複数のナッジの方法を食堂にて実施し、介入によって大学生の野菜小鉢の選択頻度が上昇するか、また、どのナッジの方法が最も有効であるかについて検討を行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
University students have a problem with low vegetable intake. University cafeterias are one of the places for dietary intervention for university students. The purpose of this study was to examine the effectiveness of nudge interventions to increase the selection of vegetable dishes in university cafeterias. Two nudge interventions (displaying the number of sold small vegetable dishes in real time and showing a digital signage video to encourage vegetable intake) were conducted in a cafeteria at a university in Hyogo Prefecture, and two nudge interventions (holding an event where all dishes could be purchased for 100 yen and prominently displaying a vegetable salad button on a ticket vending machine) were conducted in a cafeteria at a university in Kanagawa Prefecture. The results suggested the effectiveness of the nudge to make the vegetable salad button stand out.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では4種類のナッジを考案し、そのうち券売機の野菜サラダのボタンを目立たせるナッジの方法の有効性が示唆された。本研究の結果はそれぞれ1大学の結果であるため、今後他大学でも同様の結果が得られるか検討が必要であるが、効果が示されれば、ナッジを用いた食環境整備を行うことにより、大学生の昼食時における野菜料理選択数の増加、ひいては1日分の野菜摂取量の増加や生活習慣病予防に役立てることができると考えられる。
|
Report
(5 results)
Research Products
(29 results)