• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comparative study and assessment tool development for food literacy

Research Project

Project/Area Number 19K02312
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

大森 桂  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (50344784)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsフードリテラシー / 食育 / 尺度 / 国際比較 / リテラシー / food literacy / 知識 / スキル
Outline of Research at the Start

食生活の多様化が進む今日、狭義の栄養教育にとどまらない、自己および社会にとってより良い食生活を自ら創造するために必要な資質・能力の総体「フードリテラシー」の育成が重要と考えられるが、国内においては、フードリテラシーの概念自体、未だ浸透しておらず、食育の効果の検証も依然遅れている。
本研究は「フードリテラシーの国際的実態の解明と評価尺度の開発」をテーマとし、研究期間は3年とする。本研究の目的は、グローバル化・複雑化の進む食生活において、我々が身につけるべきフードリテラシーの内容を整理・体系化し、世界初の国際比較調査によりフードリテラシーの実態を明らかにし、汎用性のある評価方法を確立することである。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は「フードリテラシーの国際的実態の解明と評価尺度の開発」をテーマとし、グローバル化・複雑化が進む食生活において、我々が身につけるべきフードリテラシーの内容を整理・体系化し、国際比較調査によりフードリテラシーの実態を明らかにし、汎用性のある評価方法を確立することを目的とする。
今年度は、フードリテラシーに関する国内外の先行研究の整理分析結果をふまえて作成した評価尺度を用い、国内の複数の大学において、日本人の学部生男女を対象にフードリテラシーの実態調査を実施した。栄養や食品に関する知識や調理技術だけでなく、持続可能性や災害時を意識した食品の選択や管理、食に関する情報の適切な活用等に関する項目も組み入れ、現代社会において求められる食に関する資質能力を多面的に評価する尺度を作成した。研究代表者の所属する大学の倫理審査委員会の承認を受けた後、大学の授業等の時間を活用し、紙面およびオンラインでアンケート調査を実施した。各項目の回答率を比較分析し、日本人大学生のフードリテラシーの特徴を把握することができた。また、外国籍の大学生等のフードリテラシーの実態調査を実施するため、フランスの研究機関および中国で開催された国際学会において、日本の実態について調査結果を報告すると共に、国際比較調査のための現地視察ならびに研究計画の打ち合わせを行った。さらに、家庭科教育に関する機関誌から依頼を受け、日本の児童のフードリテラシー育成のための学習プログラムの開発とその評価の実践例についてまとめ、報告した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウィルスの影響は大分なくなったものの、オンライン調査での回答率が低く、データの十分な確保が難しいことと、海外での実態調査の受託先の獲得および実施予定機関の申請手続きが難航しているため。

Strategy for Future Research Activity

今後参加を予定している国際学会において、調査の受入れ先をさらに拡充するとともに、国内の留学生を対象とした調査も併せて更に拡大する。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Agro Pris Tech(フランス)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Food Literacy International Partnership(カナダ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Saskatchewan(カナダ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Table For Two USA(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 資源循環型農業から考える私たちの食生活2023

    • Author(s)
      大森桂
    • Journal Title

      家庭科の窓

      Volume: 10 Pages: 4-5

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 資源循環型農業に関する小学校学習プログラムの開発2023

    • Author(s)
      大森 桂、渡部 徹、山田 浩行
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 41 Pages: 147-156

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の学校における食育の現状とフードリテラシー教育の展望2022

    • Author(s)
      大森 桂
    • Journal Title

      農業と経済

      Volume: 88 (4) Pages: 46-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の健康を支援する「食の保育デザイン」の構築ー幼児期からのフードリテラシー育成をめざしてー2022

    • Author(s)
      大森桂、奥山広美
    • Journal Title

      山形大学教職・教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 13-22

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 五感を意識した食育による幼児の認識の変容ー心身の健康づくりに資するフードリテラシー育成の試みー2022

    • Author(s)
      大森桂、奥山広美
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 13 Pages: 72-75

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フードリテラシー(Food Literacy)に関する研究の国際的動向2021

    • Author(s)
      大森桂、金子佳代子
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 72 Pages: 206-217

    • NAID

      130008034903

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭科食生活領域の学習とSDGs2021

    • Author(s)
      大森桂
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 63 Pages: 253-256

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] How did the elementary students' perceptions of food change through learning activities about sustainable agriculture?2023

    • Author(s)
      Katsura Omori
    • Organizer
      14th Asian Congress of Nutrition
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Shokuiku:School-based interventions to prevent obesity-What works and how it can improve children's health2023

    • Author(s)
      Katsura Omori
    • Organizer
      14th Asian Congress of Nutrition
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Global Perspectives on the Politics of School Food as Essential Care Infrastructure2022

    • Author(s)
      Alexis Agliano Sanborn, Katsura Omori
    • Organizer
      AFHVS/ASFS 2022 Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Food literacy of the university students in Japan2022

    • Author(s)
      Katsura OMORI, Kayoko KANEKO
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXIVWorld Congress
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Usage of local tratiditonal food for food education at kindergarten to improve students’ food literacy.2022

    • Author(s)
      Katsura OMORI, Yu INOUE, Hiromi OKUYAMA
    • Organizer
      IUNS-ICN International congress of nutrition
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do we collaborate Shokuiku (food education) with school lunch program in Japan2022

    • Author(s)
      Katsura Omori
    • Organizer
      FAO/WFP
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Food Literacy in Japanese University Students2022

    • Author(s)
      Katsura Omori, Kayoko Kaneko
    • Organizer
      International Federation of Home Economics
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Learning Program about Sustainable Agriculture to Cultivate Food Literacy among Elementary School Students2021

    • Author(s)
      Katsura Omori, Hiroyuki Yamada, Toru Watanabe
    • Organizer
      The Virtual international Symposium: Is Rural Japan Sustainable? Past, Present and Future of Community-based Endeavors
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児を対象とした食育の実践と評価2021

    • Author(s)
      大森桂
    • Organizer
      日本家政学会東北・北海道支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フードリテラシー研究の国際的動向とフレーバー教育の可能性2021

    • Author(s)
      大森桂
    • Organizer
      YU-COE食の学際的研究プロジェクトシンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Food Literacy in Japanese University Students2020

    • Author(s)
      Katsura Omori, Kayoko Kaneko
    • Organizer
      International Federation of Home Economics World Congress
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Youth & Elderly Smile (YES) Lunch Project: The power of food to communicate among the different generations2019

    • Author(s)
      Katsura Omori, Erika Matsumoto
    • Organizer
      20th Biennial International Congress of Asian Regional Association for Home Economics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 白熱教室 食生活を考える2021

    • Author(s)
      大森桂、古泉佳代他
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      アイ・ケイコーポレーション
    • ISBN
      9784874923443
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新しい技術・家庭 家庭分野 教師用指導書研究編2021

    • Author(s)
      佐藤文子、志村結美、大森桂他
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487223428
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] FLIP Webinar Series "What is Food Literacy?"

    • URL

      https://food-literacy-research.ca/resources/

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] フードリテラシーチェックを取り入れた食育カレンダーの開発・発行に関する記者会見

    • URL

      https://www.yamagata-u.ac.jp/jp/files/4915/7921/7157/press200116L.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] フードリテラシーチェックを取り入れた食育カレンダー発行に関する新聞掲載記事

    • URL

      https://www.yamagata-np.jp/news/202001/24/kj_2020012400398.php

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi