• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical research on early childhood education and the family in Nazi Germany.

Research Project

Project/Area Number 19K02391
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

Kodama Ryoko  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (50221958)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords幼児教育 / ジェンダー / 社会史 / ドイツ / ナチス / ペスタロッチ・フレーベルハウス / 母なるもの / ナチス期 / 戦争 / 家族史 / ペスタロッチ・フレーベル・ハウス / 家族
Outline of Research at the Start

ナチス・ドイツにおいて、幼児教育がどのような役割を果たしたのか、そして、なぜ、そのような役割を果たすこととなったのかについて明らかにすることを本研究の目的とする。1930年代から1940年代においてドイツ・フレーベル連盟及びそこに参加していた有力な団体の一つであるペスタロッチ・フレーベル・ハウスの活動を分析の対象として、幼児教育とナチスの関係について明らかにする。特に、国家と家族にとって幼児教育はどのような位置付けが与えられていたのかに留意する。このことは、ドイツの幼児教育とファシズムの関係を問うのみならず、幼児教育それ自体のもつ課題に迫りうるものとなると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to determine what role early childhood education played in Nazi Germany. The subject of analysis is the activities of the Pestalozzi Floebel Haus, which was at the heart of early childhood education in Germany. In particular, three key women from Weimar onwards, Lily Drescher, Hildegard von Gierke and Hennie Schumacher, were analysed.
Through this analysis, it becomes clear that early childhood education expanded its power during the Nazi period and that maternal ideology and middle-class morality in early childhood education were welcomed into Nazi thought.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、ナチス・ドイツのペスタロッチ・フレーベル・ハウスの活動の分析を通じて、ナチス期に幼児教育がその勢力を拡大させていったことが明らかになると同時に、幼児教育における母性イデオロギーや中産階級的道徳がナチスの思想に歓迎されたことが明らかになった。この結果は、母性イデオロギーや中産階級的道徳のみでは、全体主義の動きに対して迎合するものとなりうる危険性があることを示すものであると言える。この成果から本研究の意義は、子どもに対する母親の役割の強調や、社会道徳の教育を強調するような今日の教育のあり方に対して、それが持つ陥穽を示唆することにより、再検討を迫る問題提起をした点にあると言える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 教育における<主体>を超えて2024

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      お茶の水女子大学附属小学校編『児童教育』

      Volume: 34 Pages: 13-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Early Childhood Education in the Era of War and Reconstruction2023

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of the historical studies of early childhood education and care

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 42-49

    • DOI

      10.20658/youjikyoikushi.18.0_42

    • ISSN
      1881-5049, 2432-1877
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Gender Politics in Early Childhood Education: Focusing on the Relationship between the Pestalozzi-Fröbel-Haus and Nazism2022

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 4 Pages: 539-551

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.4_539

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会の視点から考える幼児教育の試み2020

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 119-4 Pages: 34-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ジェンダー/統治/教育を考える2022

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 戦争と復興の時代の幼児教育について2022

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      幼児教育史学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と母なるもの:戦争と復興の時代のペスタロッチフレーベルハウス2022

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      ジェンダー史学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ペスタロッチ・フレーベルハウスとナチズム2021

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      幼児教育史学会第17回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ジェンダー史の視点にたつ教育史研究の展開2021

    • Author(s)
      小玉亮子
    • Organizer
      ジェンダー史学会2021年度セミナー「教育×ジェンダー×歴史」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What is a quality of early cildhood education in the age of mesurement ?2019

    • Author(s)
      KODAMA, Ryoko
    • Organizer
      The annual conference of early childhood education, CSE (2019) / The 2nd academic forum on quality evaluation and promoteon of childhood education, East China Normal University, Shanghai, China
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] ジェンダー事典2024

    • Author(s)
      松本悠子編集委員長、伊藤公雄・小玉亮子・三成美保編集幹事
    • Total Pages
      769
    • Publisher
      丸善書店
    • ISBN
      9784621308875
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] <ひと>から問うジェンダーの世界史 第2巻 「社会」はどう作られるか?2023

    • Author(s)
      姫岡とし子・久留島典子・小野仁美編
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597783
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 論点・ジェンダー史2023

    • Author(s)
      山口みどり・弓削尚子・後藤絵美・長志珠絵・石川照子編
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093502
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 児教育史研究の新地平 幼児教育の現代史2022

    • Author(s)
      小玉亮子・一見真理子編
    • Total Pages
      389
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473837
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育2020

    • Author(s)
      小玉亮子編
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088591
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi