• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of practical lesson skills to enhance student's independence and learing

Research Project

Project/Area Number 19K02392
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Yamato Makiko  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (60555879)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松友 一雄  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (90324136)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教師の見とりと介入 / 学習者の主体性 / 授業計画力 / 授業実践力 / 生徒の思考力 / 教師のインターベンション / 教師の見取り / 学習者の思考の深まり / 学習者の協働性 / 授業の計画性との関連 / 見取り / 授業計画力と授業実践力の関係 / 学習場面の質 / 授業計画 / 発問 / インターベンション / 教師の授業観 / 授業遂行能力 / 深い学び
Outline of Research at the Start

学校教育において主体的で協働的かつ深い学びが求められる中、本研究では、学習者の思考を深める学習場面を生み出す教師の授業力の内実を明らかにする。そのために、教師の授業計画力と実践力との関係を明らかにし、授業の全過程の学習場面に応じて、両力量がどのように結実・往還しているのかを分析し、それを支える教師の見取りとインターベンションの内実を抽出する。そして、特に学習者の思考が深まる場面を詳細に分析した上で、小学校~高等学校における教師の授業計画力と実践力が熟達するための具体的な方策を提案する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we clarified the effects of teachers' observation and intervention to support learners' independence and elaborate their thinking activities.We analyzed the classroom practices of a total of eight elementary, junior high, and senior high schools in Fukui and Osaka prefectures, and clarified the relationship between the lesson planning and classroom practice skills of teachers. First, we examined instructional plans and materials and questions and board plans; next, we elicited students'and their perception of students through interviews with teachers; and finally, we demonstrated the link between observation and intervention.The results revealed that teachers who imagined the learning content, students' thinking situations, and stumbling blocks, as well as the questioning and board plans, in order to make learners ask questions, were rich in interventions in their lessons to identify the shallowness of learners' thinking and to elaborate on their arguments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はこれまで、教師のコミュニケーション研究が照射してこなかった授業計画段階と遂行段階の関連を抽出し、授業内のアプローチのみならず、教師の認識や準備状況等の要素から多様で複雑な授業力を可視化できたことにその価値がある。教師と学習者、学習者同士の対話場面に限らず、授業全般における教師の多様な介入とそれを支える「見取り」、学習課題、授業プリント、板書等の多様な要素から、効果的な学習場面がどのように生み出されるのかを明らかにできた。また、高等学校を研究対象に含んだことで、より高度な学習に不可欠となる生徒の思考の深化、義務教育段階をベースとした討論や議論の質を見取る教師の授業力の内実を把握できた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小学校入門期の授業における教師の見とりと介入の効果に関する研究―1年生児童の能力形成の起点に着目して-2022

    • Author(s)
      大和真希子 松友一雄
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 47 Pages: 63-74

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 規制緩和と『開放制』の構造変容-教員養成・採用をめぐる行政施策を中心に2022

    • Author(s)
      岩田康之・米沢崇・大和真希子・早坂めぐみ・山口晶子
    • Journal Title

      東京学芸大学次世代教育研究センター紀要

      Volume: 3 Pages: 35-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 規制緩和と「開放制」の構造変容-教員養成・採用をめぐる行政施策を中心に―2021

    • Author(s)
      岩田康之・早坂めぐみ・藤田里実・大和真希子・山口晶子・米沢崇
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教科指導に係る教師の実践的力量形成 (公開シンポジウム)2019

    • Author(s)
      松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新教職課程演習第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      松友一雄 (長田友紀 山元隆春編)
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新教職課程演習第16巻 中等国語科教育2021

    • Author(s)
      松友一雄 (甲斐雄一郎 間瀬茂夫 編)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育実習の日本的構造2021

    • Author(s)
      岩田 康之 KIM Minah 早坂めぐみ 大和真希子 山口晶子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030697
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi