• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transcendentalists as a Teaching Community: Philosophy of Teacher Education Practiced by the 19th-century American Intellectuals

Research Project

Project/Area Number 19K02393
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Takayanagi Mitsutoshi  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60575877)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsエマソン / ソロー / 超越主義者 / 教師教育 / 超越主義 / 協働 / 書物回覧所
Outline of Research at the Start

本研究課題では、19世紀米国の超越主義者たちを、教師の研究交流集団という観点から再考することを通し、個々の教育実践-思想家としての超越主義研究に加え、喚起(provocation)という相互触発としての教育関係の研究への端緒を得ると共に、近年の教師教育研究において議論が活発化している、教師間の協働・学び合いといった課題への示唆を得ることを目的とする。
その際、エマソンやソローといった代表的超越主義者が教育実践-思想をめぐりどのような知的交流を展開したのかについて、当時の米国において知的交流の拠点となっていた書物回覧所(circulating library)での教育実践を検討の手がかりとする。

Outline of Final Research Achievements

This study tries to elucidate how a group of 19th-century American intellectuals called the Transcendentalists formed a community of mutual teaching and learning. The study attempts to shed new light on the research in the philosophy of education found in the Transcendentalists as a group of “teachers,” instead of philosophies that each thinker held. This approach aims to create suggestions for the current discussion on enhancing cooperation among teachers at schools. In such a process, intellectual exchanges among representative figures such as R. W. Emerson, H. D. Thoreau, and A. B. Alcott are brought into focus from a perspective that helps to outline their philosophy of teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、超越主義者たちが一種の教師集団を形成していたという仮説を用いて、それぞれの教育思想の生成と相互作用について考察を加えた。そのことにより、従来、個別の超越主義者の教育思想研究、あるいは集団としての超越主義思想研究という枠組みでもって論じられてきた領域に、教師集団としての超越主義者たちならではの教師教育の実践-哲学を抽出するための足がかりを形成することへとつながった。そのようにして抽出された教師教育の実践-哲学への示唆は、今日の我が国における教師教育の議論を特徴づけている課題である、協働・学び合いといった事柄への検討の観点を含意するものとなった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023

All Book (2 results)

  • [Book] 「教師が学ぶとは」『教師を目指す人のための臨床経験の理論と実践:「臨床の知」が拓く教員養成課程』森下孟・青木一(編著)2023

    • Author(s)
      高柳充利
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832246
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] "Nature and Education," in Philosophy of Education in Dialogue between East and West: Japanese Insights and Perspectives, Masamichi Ueno (ed.)2023

    • Author(s)
      Mitsutoshi Takayanagi
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      1032220546
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi