Transcendentalists as a Teaching Community: Philosophy of Teacher Education Practiced by the 19th-century American Intellectuals
Project/Area Number |
19K02393
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | エマソン / ソロー / 超越主義者 / 教師教育 / 超越主義 / 協働 / 書物回覧所 |
Outline of Research at the Start |
本研究課題では、19世紀米国の超越主義者たちを、教師の研究交流集団という観点から再考することを通し、個々の教育実践-思想家としての超越主義研究に加え、喚起(provocation)という相互触発としての教育関係の研究への端緒を得ると共に、近年の教師教育研究において議論が活発化している、教師間の協働・学び合いといった課題への示唆を得ることを目的とする。 その際、エマソンやソローといった代表的超越主義者が教育実践-思想をめぐりどのような知的交流を展開したのかについて、当時の米国において知的交流の拠点となっていた書物回覧所(circulating library)での教育実践を検討の手がかりとする。
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Outline of Final Research Achievements |
This study tries to elucidate how a group of 19th-century American intellectuals called the Transcendentalists formed a community of mutual teaching and learning. The study attempts to shed new light on the research in the philosophy of education found in the Transcendentalists as a group of “teachers,” instead of philosophies that each thinker held. This approach aims to create suggestions for the current discussion on enhancing cooperation among teachers at schools. In such a process, intellectual exchanges among representative figures such as R. W. Emerson, H. D. Thoreau, and A. B. Alcott are brought into focus from a perspective that helps to outline their philosophy of teacher education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、超越主義者たちが一種の教師集団を形成していたという仮説を用いて、それぞれの教育思想の生成と相互作用について考察を加えた。そのことにより、従来、個別の超越主義者の教育思想研究、あるいは集団としての超越主義思想研究という枠組みでもって論じられてきた領域に、教師集団としての超越主義者たちならではの教師教育の実践-哲学を抽出するための足がかりを形成することへとつながった。そのようにして抽出された教師教育の実践-哲学への示唆は、今日の我が国における教師教育の議論を特徴づけている課題である、協働・学び合いといった事柄への検討の観点を含意するものとなった。
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Report
(5 results)
Research Products
(2 results)