Project/Area Number |
19K02398
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 高等教育 / 丁稚制度 / 徒弟制度 / 学校 / 高等商業学校 / 起業 / 企業家 / 技能形成 / ゴム底靴 / 丁稚 / アントレプレナーシップ / 企業家史 / 徒弟 / 企業家と学歴 / 企業家と教育 / 実業家 / 帝国大学 / 経営史 |
Outline of Research at the Start |
大学で得られた学びが職業にどのように活かされているのだろうか。比較的データを集めやすい「今」を対象とした研究は多いが、過去にさかのぼってこれを検討した研究は少ない。我々の生きる「今」は、過去の蓄積から成り立っているため、歴史的視点が重要になる。この研究は、第二次世界大戦以前における日本の高等教育(とくに文系の教育)を受けた学生・生徒の学びが職業にどのように結びついたかを検討するものである。この研究によって戦前期のイメージを掴み、「今」をより深く知ることができよう。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examined the relationship between the education system and entrepreneurs in pre-war Japan. Quantitative analysis of entrepreneurs revealed that, in pre-war Japan, not only the formal school system but also informal education systems played an important role. The informal education systems referred to here include the apprenticeship system.This study analyzed cases of individuals who started their own businesses after completing apprenticeships, compared the roles of apprentices and salaried workers through self-help books, and examined the employment process at higher commercial schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在の日本では、丁稚・徒弟制度は存在しないが、これをインフォーマルな教育制度として捉えれば、職業に必要な技能は、フォーマルな学校教育のみならず、インフォーマルな制度で獲得される可能性が示唆される。
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