• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of Japan and New Zealand on the school-based autonomy model

Research Project

Project/Area Number 19K02401
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Arai Fumiaki  東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (40244404)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育政治 / ニュージーランド / 学校理事会 / 三者協議会 / 教育の自律性 / 教育政策 / マオリ / 教育自治
Outline of Research at the Start

日本においては2000年以降、学校運営に保護者や地域住民の声を反映させようとする制度改革が、学校評議員や学校運営協議会の導入として進められてきている。しかし、それ以前から生徒を含めた、保護者、教員による三者協議会に取り組む学校が存在している。
他方、ニュージーランドでは1989年の教育法改正以降、学校ごとに、公選による学校理事会を設置する改革を実施している。
本研究は、日本とニュージーランドにおける三者協議会と学校理事会の事例を比較調査することによって、保護者代表、校長、校長以外の教員代表、地域住民、そして生徒代表などによる、学校運営の自治的なモデルの構築をめざすものである。

Outline of Final Research Achievements

The first result is that it is not easy to transform unhealthy competition among schools, which has been promoted by privatization in New Zealand, into cooperation. It was also revealed that education experts continue to have a deep-seated distrust of amateur control, which changes with every election.
The second result revealed that the form of an educational autonomy model that can protect the autonomy of educational practice can be a unique research topic that should be investigated as the ideal form of educational politics. The results were published as 'Educational Autonomy and Educational Politics' in 2021.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校を基礎とした教育自治モデル構築をすすめていくためには、紛争をともなう教育に関する集合的な意思決定を教育政治としてとらえ、教育実践のあり方と教育政治のかたちの相互関係を調査を通してさぐっていくことが、教育政治研究固有の課題になることを論じた。
そして、「不当な支配」から教育実践の自律性を守ることのできる、教育機関の管理運営のあり方が、教育政治のあるべきかたちとして調査研究されることによって教育機関ごとに形成されてくること、および教育実践に求められる自律性をよりよく確保できる法規定とその運用環境を、つくっていくことができるようになることについて課題提起できた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育の自律性を支える民主主義のかたち : 安倍政権以降の教育政策における「民意」拡散をめぐる課題2023

    • Author(s)
      荒井文昭
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 52 Pages: 21-36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Education Policy and Local Autonomy Under the Corona Crisis — A Form of Educational Politics that Supports Educational Autonomy2022

    • Author(s)
      荒井 文昭
    • Journal Title

      Annual Bulletin of Japan Academic Society for Educational Policy

      Volume: 29 Issue: 0 Pages: 116-123

    • DOI

      10.19017/jasep.29.0_116

    • ISSN
      2424-1474
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パンデミック下の学びを支える民主主義のかたち2022

    • Author(s)
      荒井文昭
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 1月

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習権保障における政治的中立性をめぐる課題―教育実践の自律性と教育機関の運営主体に焦点をあてて2020

    • Author(s)
      荒井文昭
    • Journal Title

      日本社会教育学会年報

      Volume: 64 Pages: 86-97

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育の自律性を支える民主主義のかたち―安倍政権以降の教育政策における「民意」拡散をめぐる課題―2022

    • Author(s)
      荒井 文昭
    • Organizer
      日本教育法学会第52回研究総会報告
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ危機下の教育政策と地方自治 教育の自律性を支える教育政治のかたち2021

    • Author(s)
      荒井文昭
    • Organizer
      日本教育政策学会・課題研究
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 貧困問題と学校の役割―ニュージーランドにおける取り組みを事例にして2019

    • Author(s)
      荒井 文昭
    • Organizer
      日本科学者会議東京支部 第20回東京科学シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育の自律性と教育政治 学びを支える民主主義のかたち2021

    • Author(s)
      荒井文昭
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412617
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi