• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Fundamental Study on the Sophisticated Professionalism of Teaching and the Enhancement of Well-Being

Research Project

Project/Area Number 19K02402
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto Women's University (2021-2023)
Osaka City University (2019-2020)

Principal Investigator

MORI Hisayoshi  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00413287)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師教育 / 教育学 / 教職におけるwell-being
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、教職における長時間勤務・多忙化と生活時間の貧困化の改善を図りつつ、専門職としての教職の専門性の高度化とwell-beingの向上とを同時に果たしながら、チームとしての学校づくりを効果的に展開することに資する研究的知見を創出・提示することである。そのために本研究は、教員(教師)が専門職として自らの専門性と、国際的な諸研究ですでに着手されている「専門職としての教職におけるwell-being=心身の幸福と健康」の観点から国内外の研究動向の整理・検討し、チームとしての学校づくりを展開している学校を対象に事例研究を行い、我が国固有の状況も踏まえた研究的知見の創出と提示を図る。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to share research findings that support to the effective development of schools as a team and the enhancement of the professionalism and wellbeing (WB) of teachers. This can help improve the long working hours, busyness and poor living conditions experienced in the teaching profession. As a result, it is found that the discourses and dialectical perspective of the 'humanist approach', which is based on the idea of the “common good” that strongly values diverse interpretations of WB, can act as a counterbalance to the de-professionalization of the teaching profession. This can also serve as a foundation for enhancing the WB of teachers and schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員の多忙化やカリキュラム・オーバーロードといった諸課題に対して、本研究で検討した「ヒューマニズム的アプローチ」のディスコースと弁証法的観点を踏まえた教師ウェルビーイング(Teacher Well-Being)の視座は、教職に就く人々自身の生存権も考慮する視点が十分に考慮されていないともいえる今日の日本の状況に対して、教師教育(現職教育及び教員養成)根本的な問い直しを迫るものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] デューイ実験学校におけるレシテーション(recitation)の特色 ―デューイのレシテーション観と比較して―2024

    • Author(s)
      森 久佳
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 20 Pages: 47-58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深い学びを支える指導観についての考察:東井義雄の指導観に着目して2023

    • Author(s)
      玉城明子・森久佳
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 67-78

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大阪の学習集団づくりにおける「居場所」論と人権教育の観点を踏まえたこれからの学校づくりの展望2023

    • Author(s)
      森久佳・玉城明子
    • Journal Title

      教育学論集

      Volume: 1 Pages: 15-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい時代の教育実習モデルの開発に関する研究:COVID-19の感染拡大下におけるオンライン教育実習の事例2022

    • Author(s)
      坂井武司・森久佳・村井尚子・落合利佳・齊藤和貴・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学 教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 27-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践報告:初等教員養成段階におけるオンライン教育実習に関する報告:実習アンケートの自由記述式回答の結果と先行事例との比較を踏まえて2022

    • Author(s)
      森久佳・坂井武司・村井尚子・落合利佳・齊藤和貴・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学 教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 153-159

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職の専門職化の観点からとらえたデューイ実験学校の特色2020

    • Author(s)
      森 久佳
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 61 Pages: 101-110

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験:教職の専門職資本形成に注目して2020

    • Author(s)
      矢野裕俊、田村知子、森久佳、廣瀬真琴、深見俊崇、小柳和喜雄、木原俊行
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 29 Pages: 29-42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] デューイ実験学校に対する批判的考察の意義と可能性:歴史的神話の視点を踏まえた「実験」の意義の再評価を志向して—2023

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      アメリカ教育学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究と実践の視野の変化2023

    • Author(s)
      森久佳
    • Organizer
      日本教師教育学会国際研究交流部シンポジウム(UNESCO "RETHINKING EDUCATION: TOWARDS A GLOBAL COMMN GOOD?"翻訳刊行記念企画)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Curriculum Reform and Teachers’ Well-being2021

    • Author(s)
      Naomi, KAGAWA, Hisayoshi, MORI, Toshitaka FUKAMI
    • Organizer
      世界教育学会(WERA 2021Virtual Focal Meeting)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デューイ実験学校における教師の専門性の向上を目指した取り組みの意義と課題2020

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 課題研究Ⅳ:「コース・オブ・スタディ(Course of Study)」の観点からみた わが国の「学習指導要領」の原理的性格をめぐる諸課題2019

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Japan: Building capacity for school-based professional learning2019

    • Author(s)
      KAGAWA Naomi, MORI Hisayoshi
    • Organizer
      2 nd Capacity Building Workshop on Teaching and Learning Development: Initial teacher preparation and professional development By Bureau of Academic Affairs and Educational Standards, OBEC
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] シンポジウム:「デューイ実験学校における教師教育の展開と教職の専門性をとらえる視点」2019

    • Author(s)
      森 久佳
    • Organizer
      日本デューイ学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 変動する総合・探究学習2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222784
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ユネスコ・教育を再考する2022

    • Author(s)
      日本教師教育学会 第10期国際研究交流部、百合田 真樹人、矢野 博之、香川 奈緒美、金井 香里、森 久佳、荒巻 恵子、深見 俊崇
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762031960
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教職概論:理想の教師像を求めて2020

    • Author(s)
      齋藤義雄編
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655363
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子ども支援とSDGs:現場からの実証分析と提言2020

    • Author(s)
      五石敬路編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750350561
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造:デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会編
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi