• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Efficacy of Teacher Training Program Creation for Foreign Children in Japan with Consideration of Local Community Needs

Research Project

Project/Area Number 19K02404
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

KOIKE Ako  国士舘大学, 政経学部, 准教授 (10439276)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古川 敦子  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (80731801)
矢崎 満夫  阿南工業高等専門学校, その他部局等, 特命准教授 (50432191)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords外国人児童生徒等教育 / 教員研修 / 日本語指導 / 現職教員 / ボトムアップ型 / 地域ニーズ / 日本語初期指導
Outline of Research at the Start

本研究では、外国人児童生徒等教育の現職教員研修について、地域ニーズを活かした研修の効果を検証し、研修の開発モデルを提示する。そのため、地域特性の大きく異なる3市を対象とし、それぞれの地域ニーズに応じた研修を試行する。そして、教員が研修から何を学び、どのように実践に活用しているのか、活用されていないとすればその要因は何かについて、聞き取り調査と授業観察を行い、研修の効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the effectiveness of a teacher training program for teaching foreign children in schools in two regions of Japan. We found that there was a high need for content related to subject instruction, content related to children's interactions with each other, and content to change teachers' awareness of Japanese language instruction. In addition, the use of case study materials was found to be effective as a training content and method for sharing teaching perspectives among teachers in the community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研修立案・実施事例と研修参加者の振り返り、および、地方自治体で作成された「指導の手引き」の分析から、学校教育現場で頻繁に用いられている「生活言語(能力)」「学習言語(能力)」の理解と、それらに基づく指導観の共有が課題であることを指摘した。特に外国人児童生徒等教育という新しい教育課題に対しては、学校教員の実践的知識に加えて、前提となる理論的知識を踏まえた研修計画を指導主事、教員らが研究者と協働して立案することが効果的である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の言語能力はどのように捉えられているのか―文部科学省と自治体の「受入れの手引」の分析から―2021

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Journal Title

      外国語外国文化研究

      Volume: 第31号 Pages: 35-49

    • NAID

      120007188820

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の「初期指導」はだれが担っているのか2020

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Journal Title

      國士舘大學教養論集

      Volume: 83 Pages: 33-43

    • NAID

      40022217431

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等教育施策のEBPMに向けた課題2020

    • Author(s)
      小池亜子
    • Journal Title

      国士舘大学政治研究

      Volume: 11 Pages: 31-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒等の日本語指導に関するボトムアップ型教員研修 : 群馬県伊勢崎市の教員研修を事例として2019

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 172 Pages: 88-101

    • NAID

      130008030090

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国人児童生徒教育のケース教材を活用した教員研修-教員自身による研修立案の事例-2024

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Organizer
      異文化間教育学会第45回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒等の在籍学級での学習参加を課題とした教員研修―群馬県伊勢崎市の教員研修を事例として―2022

    • Author(s)
      小池亜子・古川敦子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi