• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical studies on effective school lawyer: Toward co-operation with mediator

Research Project

Project/Area Number 19K02410
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSeisen Jogakuin College

Principal Investigator

Matsubara Nobutsugu  清泉女学院大学, 教育文化研究所, 研究員 (30593545)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsスクールロイヤー / メディエーター / スクールソーシャルワーカー / 専門職協働 / 子どもの権利 / 子どもの最善の利益 / 学校の法化 / チーム学校 / 教育メディエーター / 学校紛争解決 / 開かれた学校 / 教職員の専門性 / スクールロイヤーの活動に関わる調査 / 顧問弁護士 / 教育の法化
Outline of Research at the Start

現在、各自治体で導入が進められているスクールロイヤーは「チーム学校」の一員としてその効果を発揮することが期待されるが、欧米の研究においては、法的な思考や専門用語が学校に浸透していくことはマイナス要素も伴うものであることが指摘されている─学校の「法化」現象や教職員の過度な専門家依存など─。本研究においては、申請者のこれまでの米国研究の知見を活かし、目下、愛知教育大学で進行中の日本初の教育メディエーター養成事業とも連携しながら、わが国において最も効果的なスクールロイヤーの在り方の探求とともに、ロイヤーとメディエーターが協働する新たな日本型モデルを提示しようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

In response to the Central Council for Education's Reports recommending the introduction of School Lawyers (hereafter referred to as SL) in schools, this study has explored the effective SL system that leads to the "best interests" of children in Japan, while taking consideration into the practice of the United States, a leading country in collaboration between lawyers and other professionals such as school social workers and mediators. In this study, based on the analysis of the results of a nationwide questionnaire survey conducted by myself, and with the cooperation of a relevant local government, I have been involved in the operation of an actual SL system and worked to create a model proposal for the SL system. As a result of this study, a book for the general public was published by educational researchers, lawyers, and mediators, and this is the first multi-professional collaborative research project on SL in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、日本で研究が遅れている教育の法化に注目し、スクールロイヤー(以下、SL)の導入による法化の弊害をいかに防ぎ、プラス面をどのように引き出すかを明示したことである。SLの導入は、運用の仕方によっては「開かれた学校」政策に逆行し、学校が保護者に対して一層防御的になり、官僚化するおそれを否定できない。本研究の社会的意義は、自治体の協力の下、SLのモデル案を作成し、実際に制度を運営することで、学校と保護者の協力的な関係が可能なSL制度を市民に対して示し得たことである。また、米国の調査を通して、子どもの権利保障へ向けたロイヤーと他の専門職の連携の在り方を日本に紹介することもできた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] スクールロイヤーと教職・教育関連専門職のあるべき連携協働―岐路に立つスクールロイヤー制度2023

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 32号 Pages: 58-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの権利を真に保障する子ども条例へ向けて2023

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 118号 Pages: 46-53

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「合理的配慮」をめぐる紛争解決にADRを活用することの意義と課題―米国のIDEAにおけるメディエーション(mediation)に注目して2020

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 46巻 Pages: 186-190

    • NAID

      130008103439

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「医療的ケア児への『合理的配慮』の供与に関する考察─米国のIDEA(個別障害者教育法)の観点から」2020

    • Author(s)
      松原信継
    • Journal Title

      『清泉女学院大学人間学部研究紀要』

      Volume: 第17号 Pages: 51-61

    • NAID

      120006813074

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Child-Centered Approachによる学校での子どもの権利保障―サンフランシスコ市LSCの取組みの事例を参考にして2023

    • Author(s)
      間宮静香・松原信継・中嶋哲彦
    • Organizer
      日本教育政策学会第30回大会 自由研究発表(第3分科会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国におけるスクールロイヤー(制度)の現状と課題─アンケート調査結果に基づく考察2020

    • Author(s)
      松原信継・間宮静香・伊藤健治
    • Organizer
      日本教育政策学会第27回大会自由研究発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「『障害』をめぐる紛争解決(合理的配慮を含む)にADRを活用する意義と課題─米国におけるメディエーション(mediation)の実践を参考にして」2019

    • Author(s)
      松原信継
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『子どもの権利をまもるスクールロイヤー―子ども・保護者・教職員とつくる安心できる学校―』2022

    • Author(s)
      松原信継・間宮静香・伊藤健治(編著者)ほか
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924367
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 子どもの権利をまもるスクールロイヤー─子ども・保護者・教職員とつくる安心できる学校2022

    • Author(s)
      松原信継・間宮静香・伊藤健治
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924367
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi