• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methodological research to realize proactive, interactive and deep learning by making use of Akita Prefecture's inquiry-type lessons

Research Project

Project/Area Number 19K02417
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Abe Noboru  秋田大学, 教育学研究科, 特別教授 (80323129)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords主体的・対話的で深い学び / アクティブ・ラーニング / 探究型授業 / 見方・考え方 / 全国学力・学習状況調査 / 学習集団 / 教材研究の方略 / 教材研究
Outline of Research at the Start

2017年・2918年学習指導要領では「主体的・対話的で深い学び」が重視されている。これは、日本の授業のあり方として是非必要なものである。しかし。その具体的な構築の方法については、あまりにも未解明の部分が多い。
本研究では、秋田県の探究型授業の特長を教育方法学的に検討することによって、主体的・対話的で深い学びの実現の方略を解明していく。また、秋田県及び全国の教師と共同して方略案を生かした新しい主体的・対話的で深びの授業を構築し実践していく。上記により、多くの教師にどのように主体的・対話的で深い学びを実現していったらよいか授業改善の方向を具体的に示し、日本の授業の新しいかたちを確立したい。

Outline of Final Research Achievements

The 29th and 30th year curriculum guidelines emphasize "classes for the realization of proactive, interactive and deep learning." However, there are many unclear points about how to realize it concretely. In connection with this, inquiry-type lessons have been widely held in Akita Prefecture for some time. There is considerable realization of highly interactive learning. That is one of the factors that Akita Prefecture continues to have good results in the national academic ability / learning situation survey.
In this study, by examining the characteristics of inquiry-type lessons in Akita Prefecture in terms of educational methods, we clarified the strategy for realizing proactive, interactive, and deep learning. In addition, I was able to establish and practice proactive, interactive, and deep learning lessons that make use of the strategy in collaboration with teachers nationwide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでのアクティブ・ラーニング研究では、一定の理論的解明は行われているものの、実現の具体的方略を示すまでには至っていなかった。実践的方略も、まだ未解明のままである。本研究では、秋田県の探究型授業の特長を再検討することを通して、主体的・対話的で深い学び実現の具体的方略を解明した。それにより「主体的・対話的で深い学び」でどういう学力を育てることができるかを解明した。また、その教育方法としての特徴を解明しつつ、どういう授業構築が有効かを教育方法学的に解明することができた。それ自体、教育方法学としての研究意義があるが、同時に全国の教師の新しい授業づくりにも大きな示唆を与えた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 16 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 作品の深層に分け入り言語能力を育てる古典教育へのコペルニクス的転回2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      『研究紀要』(「読み」の授業研究会)

      Volume: 18 Pages: 33-45

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語教育・授業キーワード「言葉による見方・考え方」2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      国語教育(明治図書)

      Volume: 854 Pages: 52-55

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] PISA「読解力」15位の要因を探る2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      『季刊理想』

      Volume: 135 Pages: 9-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「深い学び」を実現する教材研究と発問づくり-5つのポイント2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Journal Title

      『国語教育』

      Volume: 61巻8号 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学研究者は教育現場とどう切り結ぶのか-研究者と現職教員との共同性について2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を生かし「見方・考え方」を育てるための方略2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      青森県つがる市小・中学校教育研究会教育講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語の授業で「対話的な学び」を どう生かしたらよいか -「深い学び」は対話があってこそ姿をあらわす2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      「読み」の授業研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「見方・考え方」をたしかに育てる授業づくりの方略あたらしい学力観・能力観とそれが求める教育方法の構築2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      山形県教育委員会主催「教育マイスター制度」第2回ベーシック研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究型授業でどのように確かな学力を育てていくか2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      寝屋川市総合教育研修センター講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 秋田の「探究型授業」が 生み出す深い学び- 中学校国語科の授業における 「見方・考え方」の形成をめざして2021

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      大阪府寝屋川市教育委員会・総合教育センター講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 組織的な授業改善のための共同研究の方略-「主体的・対話的で深い学び」を 創り出すための授業づくりと授業研究2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      山形県教育委員会・少人数学級編制等推進事業 教育マイスター推進事業
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中一貫教育の必要性と推進のための手立て2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      高知県香美市教育委員会・一貫教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 秋田県の学力向上の取り組み- 探究型授業と共同研究システムの 特長を中心に2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      福島県西白川郡中島村教育委員会・学力向上推進研修会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語の授業で対話的な学びを生かすための5つのポイント-「ごんぎつね」「少年の日の思い出」「羅生門」を取り上げながら2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      「読み」の授業研究会・冬の研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を生かして確かな学力を保障する2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      山梨県甲府市教育委員会総合教育講座
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自律した学習者を育てる教科指導の在り方2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      秋田大学教育文化学部附属小学校公開研究協議会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を生かして確かな学力を保障する2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      富山県教育委員会2019学力向上研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新学習指導要領とNIE2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      岩手県NIE協議会NIE春季公開セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ことばの教育」をどう高めていったらよいのか2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      関東学院教員合同研究会基調講演
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学力向上を促す新聞活用に授業-「主体的・対話的で深い学び」「言語能力」に注目しながら2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Organizer
      沖縄県NIEフォーラム(沖縄県NIE協議会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「生きる力」を育む総合的な学習お時間-自己創造・社会創造へつながる理論と実践2021

    • Author(s)
      阿部 昇、田代高章、高田麻美、細川和仁、福嶋祐貴、菅野宣衛、鈴木 誠、藤島美子、櫻庭 豊、加藤佳昭、三浦 隆、宮川洋一、六郷博志、千葉邦彦、腰山 潤、和田裕之
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101922
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 国語の授業で「対話的な学び」を最大限に生かす-対話的な学びこそが「深い学び」を海「言葉による見方・考え方」を育てる2021

    • Author(s)
      阿部 昇、折出健二、久田敏彦、子安 潤、石井英真、河野順子、豊田ひさき、鶴田清司、藤原 顕、川地亜弥子、岩崎成寿、小林信次、熊谷 尚、中沢照夫、大庭珠枝、熊添由紀子、永橋和行、町田雅弘、渡邊絵里、臺野芳孝、他
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031045
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] あたらしい国語科指導法・六訂版2021

    • Author(s)
      柴田義松・阿部 昇・鶴田清司
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030444
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学びを支える学習評価-理論・実践編 各教科等の学びと新しい評価2020

    • Author(s)
      田中耕治、阿部 昇、北 俊夫、冨山哲也、山根俊喜、他
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107287
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 増補改訂版・国語力をつける物語・小説の「読み」の授業-「言葉による見方・考え方」を鍛えるあたらしい授業の提案2020

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 国語の授業で「言葉による見方・考え方」をどう鍛えるのか-「主体的・対話的で深い学び」の実現をめざして2019

    • Author(s)
      阿部 昇、鶴田清司、松崎正治、松山雅子、中村哲也、石井英真、他
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029240
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 物語・小説の「読み」の授業のための教材研究-「言葉による見方・考え方」を鍛える教材の探究2019

    • Author(s)
      阿部 昇
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182199127
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi