• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Methodology of Lesson Study to Deepen Teacher's Understandings of Children and Perspective of Lesson

Research Project

Project/Area Number 19K02418
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

SUGIMOTO Noriko  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (70344827)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords授業研究 / 教師 / 自己変革 / 子ども理解
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、授業改善・力量形成の根幹をなす、教師の子ども理解・授業の見方の深化を図るための授業研究の方法について、上田薫の授業研究論及び授業研究方法に着目して明らかにすることである。とくに、教師の成長としての自己変革を重視した上田の授業研究論について解明した上で、「カルテ」や「座席表」に代表される具体的な授業研究方法・ツールに着目して、教師の自己変革のための授業研究の原理的・方法論的究明を行う。また、静岡市立安東小学校をはじめとする学校現場等において、それらの方法を用いた授業研究および教師の自己変革が実際にどのように展開されたかについて考察する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine methods of lesson study to deepen teacher's understandings of children and perspective on lesson, focusing on Kaoru Ueda's theory of lesson study. Ueda pointed out the importance of teacher's human understanding. This study clarified his viewpoint of lesson and what types of records or documents he placed emphasis on. Ueda had importance on multifaced understanding of children and process of changes of teacher's plan. Karute is one of a practical method based on Ueda's educational theory. I examined the characteristics of Karute as records and how teachers grow and self-reform by making use of Karute.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「カルテ」や「座席表」などの授業研究の方法を、その基盤にある上田の授業研究論や教育理論を踏まえて検討したことがあげられる。それによって、上田が授業研究を通して重視した点とその方法論とを統一的に考察することができた。また本研究では、授業研究の手がかりとなる記録・資料をどのようなものに求めるかという点に、その授業研究論の核心が示されると考え、カルテや授業記録など、用いられる記録とその特質に着目してきた。この視点は、授業研究の方法とその重点を探るための切り口として有効だと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 上田薫における教師の人間理解に関する一考察-カルテの方法に着目して-2023

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 182-191

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on the Process of Collaborative Thinking in Classroom Learning2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      教育学部紀要(教育科学) = Bullentin of the Colledge of Education Ibaraki University (Educational Sciences)

      Volume: 71 Issue: 71 Pages: 585-594

    • DOI

      10.34405/00019984

    • ISSN
      2434-1312
    • URL

      https://rose-ibadai.repo.nii.ac.jp/records/20015

    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」-授業改善「主体的・対話的で深い学び」の実現-2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 869 Pages: 4-9

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」―多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた工夫ある取り組み―2021

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 867 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども理解にもとづく授業研究と記録の役割2021

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(教職大学院)年報

      Volume: 5 Pages: 33-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 上田薫の授業研究論に関する一考察ー教師の成長・自己変革を重視した授業研究の理論と方法に着目してー2020

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 45

    • NAID

      130008020400

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「次世代の学校」を主体的につくるためにー多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた教育ー2019

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Journal Title

      茨城教育

      Volume: 861 Pages: 4-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 上田薫における教師の人間理解に関する一考察-カルテの方法に着目して-2022

    • Author(s)
      杉本憲子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi