• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「第二の自然」から照射する人間の自然性と社会性:「脳・心・教育」プログラムの精査

Research Project

Project/Area Number 19K02421
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

三澤 紘一郎  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (20636170)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 福太郎  慶應義塾大学, 文学部(三田), 准教授 (80634047)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords概念 / 直感 / 知覚 / 実践知 / 理性 / 環境 / 環境教育 / 没入 / 人間の自然性 / 世界 / 概念性 / 行為 / sustainable development / 第二の自然 / 人間の社会性 / 科学的世界像 / 日常的世界像 / John McDowell / 知覚経験の概念性 / 人間本性 / 「脳・心・教育」プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は、「規範性をもった自然的存在」である人間を「第二の自然(second nature)」という視角から照射することにより、人間の自然性と社会性を定位しなおし、その観点から教育の世界で影響力をもちつつある「脳・心・教育」プログラムを精査するものである。

Outline of Annual Research Achievements

2021年度は、明晰な言語化を伴うわけではない直感および知覚の概念性の検討を中心に、人間の自然性と社会性についての研究を進めた。
本年度は、以下の論文を上梓した。Misawa, K. (2021) ‘The Pervasiveness of the Rational-Conceptual: An Educational-Philosophical Perspective on Nature, World and “Sustainable Development”.’ Ethics and Education, 16(3), pp. 289-306. また、次の依頼論文が2022年中に刊行予定である。Misawa, K. (forthcoming) Rationality Environmentalised (with and beyond Michael Bonnett). Environmental Education Research, 28, issue number and page numbers undecided.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2021年9月~2022年度3月にかけてカナダ・クイーンズ大学(Queen’s University)での在外研究を予定していたが、COVID-19の影響により渡航を中止した。そのため、一部の研究計画を修正する必要が生じ、当該プロジェクト全体の研究期間の終了を2022年3月から2023年3月へと変更した。

Strategy for Future Research Activity

2022年度は、本プロジェクトの最終年度となるため、前年度までの積み上げを踏まえて、(1)「第二の自然」についての哲学的探究の可能性の精査、(2)知覚および行為の概念性に関わる研究と実践理性と徳に関する研究を接続することの二つに重点的に取り組む。その過程で、学会発表、各種研究会における発表を行いながら、論文執筆を遂行する。

Report

(3 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report

Research Products

(8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 教育と徳理論―序論2022

    • Author(s)
      三澤 紘一郎
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 100-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The pervasiveness of the rational-conceptual: an educational-philosophical perspective on nature, world and ‘sustainable development’2021

    • Author(s)
      Misawa Koichiro
    • Journal Title

      Ethics and Education

      Volume: 16 Pages: 289-306

    • DOI

      10.1080/17449642.2021.1908647

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リベラルな自然主義の展開と人間の自然性―自然・規範・教育の再定位―2020

    • Author(s)
      三澤 紘一郎
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 93-111

    • NAID

      40022261507

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] On What We Call the World and Human Experience: Rorty, McDowell, and a Socio-Historical Genesis of Human Naturalness2020

    • Author(s)
      Misawa Koichiro
    • Journal Title

      Mind, Culture, and Activity

      Volume: 27 Pages: 19-35

    • DOI

      10.1080/10749039.2019.1660789

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Nature in Our Experience: Bonnett, McDowell and the Possibility of a Philosophical Study of Human Nature2020

    • Author(s)
      Misawa Koichiro
    • Journal Title

      Studies in Philosophy and Education

      Volume: 39 Pages: 135-150

    • DOI

      10.1007/s11217-019-09700-0

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modern Science, Philosophical Naturalism, and a De-Trivializing of Human Nature2019

    • Author(s)
      Misawa Koichiro
    • Journal Title

      Philosophy of Education 2017

      Volume: N/A Pages: 565-578

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ラウンドテーブル:教育と徳理論2021

    • Author(s)
      三澤紘一郎・立花幸司・佐藤邦政
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 変容・社会化・第二の自然::哲学の教育的要素と教育の哲学的要素(ワークショップ:「教育の哲学の新たな可能性を探る」)2019

    • Author(s)
      三澤紘一郎
    • Organizer
      第52回日本科学哲学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi