• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Empirical Study of the Influence of Working Environment on Teaching Choice and Teacher Supply

Research Project

Project/Area Number 19K02422
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Hashino Akihiro  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60611184)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教員政策 / 教員供給 / 教職選択 / 労働環境 / 教育政策 / 教員労働市場 / 教育行政
Outline of Research at the Start

近年、超過勤務・多忙の問題をはじめとして教員の労働環境に関する注目が集まっている。こうした問題は現職者だけでなく、潜在的な教職参入者に対しても影響を与える可能性が高い。本研究では、質問紙調査による経時的データの計量分析、国際学力調査データの2次分析、教員供給のシミュレーションといった複合的方法を用いて、労働環境が教員供給に与える影響を実証的に考察する。分析・考察に際しては、先行研究で看過されていた労働環境の主観的認知の変動、労働環境を成す要素の体系性に着目する。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to evaluate the impact of the working conditions of the teaching profession, such as salary level, student-teacher ratio, working hours, and scope of teacher work, on the quantity and quality of teacher supply and to obtain guidelines for future policy choices in teacher policy.
Empirical analyses were conducted on the policy factors that encourage the best in both cognitive and non-cognitive abilities to enter the teaching profession. The results show that improvements in salary levels and working hours lead to a certain degree of increase in the desire to teach among young people with high levels of both cognitive and non-cognitive skills. In analyzing the consequences of the work environment, we also extended and applied a novel identification strategy in causal inference.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義としては以下の2点が挙げられる。第1に実質的な面での意義として、労働条件に関わる政策的要因が教職選択に及ぼす影響を明らかにした点、また潜在的教職参入者のセグメント間の異質性に着目し、教員人材の量的・質的確保に関する政策的含意を得た点がある。
第2に方法的な面での意義として、従来の識別戦略が適用できないデータにおいても適用可能な統計的因果推論の手法について検討・拡張した上で、教員政策および教員の労働環境に関する実証分析に適用し、新たな知見を得た点がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育行財政研究黎明期における統計学の受容とその文脈2022

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 467-483

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員の厚生と文脈・労働環境要因―実証研究の知見の概観と方法的検討―2021

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      教育行政学論叢

      Volume: 41 Pages: 55-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地方教育政策における政治過程2020

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 106 Pages: 13-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 労働環境と教職選択・教員供給 ―研究動向と今後の研究課題―2020

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      教育行政学論叢

      Volume: 40 Pages: 111-128

    • NAID

      120006894631

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員・学校評価におけるSGPモデルの方法的検討2020

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 59 Pages: 261-272

    • NAID

      40022218472

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育経済学―教育学研究者はどこに「経済学」を見出し、向き合うのか2019

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 11 Pages: 339-361

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 労働環境と教職選択の関係に関する計量的実証分析2020

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の勤務状況と心身の健康の関係2019

    • Author(s)
      橋野晶寛・川上泰彦
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育行政学の量的研究の意義と課題」を受けて2019

    • Author(s)
      橋野晶寛
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教員の職場適応と職能形成―教員縦断調査の分析とフィードバック2021

    • Author(s)
      川上泰彦(編著)・榎景子・妹尾渉・梅澤希恵・波多江俊介・橋野晶寛(分担執筆)・町支大祐・神林寿幸・當山清実・網谷綾香
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      4863715692
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育政策・行政の考え方2020

    • Author(s)
      村上祐介・橋野晶寛
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641150713
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi