Research on Qualities of Teacher Educators and their Training Models
Project/Area Number |
19K02423
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
ADACHI Yuko 新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (00313552)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松岡 洋子 岩手大学, 教育推進機構, 教授 (60344628)
富谷 玲子 神奈川大学, 外国語学部, 准教授 (40386818)
宇佐美 洋 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (40293245)
今村 和宏 一橋大学, 大学院経済学研究科, 非常勤講師 (80242361)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 教師教育 / 日本語教師の資質・能力 / リフレクション / 授業対応力 / 教師教育プログラム / 教師の授業対応力 / 教師教育者 / 教師の資質・能力 / 教師研修設計 / 教師教育研究 / インストラクショナル・デザイン / 省察的実践家 / 技術的熟達者 |
Outline of Research at the Start |
日本語教師教育では、技術的熟達者志向の教師トレーニングから省察による教師の成長重視の教師養成や研修が主流である。だが、臨機応変に適切な方法を選択・創造できる「適応的熟達化」の育成は省察ができる教師育成と同様、重要な視点である。本研究は、技術的熟達者と省察的実践家という教師像を相互補完的に捉え、教師教育者の実践を分析し、その専門性と養成モデルについて明らかにする。研究方法は、リアリスティック・アプローチの手法による日本語教師研修の分析である。本研究成果は日本語の教師教育者の専門性や養成モデル等の枠組み整備に貢献でき、急増する移民的背景を持つ日本語学習者に対応できる教師育成の充実につながる。
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Outline of Final Research Achievements |
In 2019, we summarized previous research on the theme of teacher education in Japanese language education. In 2020, we focused on teacher behavior in the classroom. Specifically, we focused on teachers' responses to unexpected situations in the classroom. A draft model was developed with reference to reflection and "Second Language Teacher Education" (Burns & Richards, 2009). In the final year of the project, each research member discussed issues related to teacher education and their related issues. In this discussion, we discussed issues related to teacher education. In parallel, we examined teacher education in "Educating Second Language Teachers" (Donald Freeman, 2016).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
言語教師教育は他の科目の教師教育より複雑であるため教師教育研究が多くない。複雑さの理由は、言語という教科のもとになる学問分野が多岐に分かれているためである。日本語教育では、言語学、日本語学、文学、心理学、異文化教育学など、教師教育には多くの分野の知識が求められる。さらに知識だけではなく、学習者に学習目標に到達できるように指導する技術も求められる。この点に着目し本研究は教師の身体表現や内省について焦点をあてて進めた。本研究は「教えることを教える」困難さについて一定の研究成果を出すことができたと考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(21 results)