• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

pedagogical research of environmental education

Research Project

Project/Area Number 19K02427
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

imamura mitsuyuki  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10300120)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords環境教育 / 教育学 / 環境倫理 / 絵本 / 教育人間学 / 教育哲学 / 環境絵本 / 消費倫理 / 公害教育 / 自然体験教育 / 自然保育 / 自然保護 / ESD
Outline of Research at the Start

環境問題を解決する教育である環境教育(Environmental Education)の理論およびその思想史を教育学・教育哲学の立場から検討することで、環境教育がより有意義で実効的な教育になるような理論形成を行う。日本における環境教育の理論を詳細に検討するとともに、海外の環境教育理論の研究を踏まえて、総合的体系的な環境教育の基礎理論を構築する。こうした環境教育が充実することで、持続可能な社会を構築することに寄与する学校教育システムの構築を目指す。

Outline of Final Research Achievements

We were able to carry out pedagogical research on the basic theory of environmental education. We were able to accurately retrace the history of the establishment of environmental education in its early days and retrace the history of the terminology of environmental education. We were also able to set up a framework of ideological environmental education and existing-type environmental education, and examine the limitations of ideological environmental education in terms of pedagogy. In terms of existing-type environmental education, we showed that environmental education can be found in picture books.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理念型環境教育が重要視されるなかで、既存型環境教育があることを指摘したことが学術的意義として最も大きい。意図的計画的な環境教育ではなく、無意図的で無計画的なものであっても、我々の生活のなかに、持続可能な社会を構築する教えと学びがあることを指摘したことが社会的意義である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2020

All Journal Article (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 授業「幼児と言葉」に関する研究2020

    • Author(s)
      今村民子・今村光章
    • Journal Title

      大垣女子短期大学紀要

      Volume: 61 Pages: 17-26

    • NAID

      40022336802

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 環境教育学のために:基礎理論を踏まえて越境する2023

    • Author(s)
      今村光章
    • Total Pages
      311
    • Publisher
      めるくまーる社
    • ISBN
      9784839701833
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi