Project/Area Number |
19K02429
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Hosei University (2021-2023) Hiroshima University (2019-2020) |
Principal Investigator |
Hisai Eisuke 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (10432585)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 社会教育 / 生涯学習 / 新中間層 / 団地 / 階層 / 高度経済成長 / 高度成長期 / 自治会 / 都市 / 地域社会 / 共同性 / 農村 |
Outline of Research at the Start |
本研究で検討する事象はいずれも、高度成長期(1950年代後半~1970年代前半)の範囲に基本的に限定する。まず、団地住民と社会教育をめぐる当時の関係者の認識枠組みを把握するとともに(①)、団地住民に対する当時の社会教育行政の対応を把握し(②)、当時の全体的状況を概観する。その上で、団地における社会教育実践の具体的な展開とその団地住民への影響について、事例調査によって検討する(③)。以上を踏まえて、高度成長期における団地の社会教育実践が住民たちにもたらした成果とその限界、またそれらを規定していた社会的要因について考察する(④)。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study attempts to clarify the role played by social education in the formation of community of the new middle class, using residents of apartment complexes during the high-growth period as a case study. As a result of the study, the following points were clarified. First, the residents of the housing complexes at that time were the target of attention and encouragement by the social education administration, as they had the potential to create a new community. Second, the social education administration's efforts to reach out to the residents of the housing complexes had an impact on the formation of community through the deepening of learning activities on public themes and the creation of new learning activities, but it also had multilayered consequences, such as stimulating learning interests in private themes and creating situations where social education staff could not fully respond to the learning needs of the residents.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で得られた成果は、学習活動の支援による新しい地域社会の形成をめざした高度経済成長期の社会教育行政について、その歴史的帰結(地域社会にもたらした影響)が十分に研究の対象とされてこなかったことに鑑み、事例研究をベースにしてその歴史的帰結を明らかにしたという点で、学術的意義を持つといえる。また、本研究はこの歴史的考察を通じて、社会教育行政に対する評価が客観的資料と多面的視点、そして長期的スパンを対象として総合的になされるべきであるという方法論的視座を示したという点で、今日的意義をも持つものといえる。
|