• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Professional Development of Practitioners on Co-careering Approach of ICT-based Career Guidance in Nordic Countries

Research Project

Project/Area Number 19K02431
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Morita Sachiko  高知大学, 教育研究部人文社会科学系人文社会科学部門, 准教授 (30743091)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords北欧 / ICT / 協働構築 / キャリアガイダンス / キャリア開発 / 専門人材の能力開発 / 人工知能(AI) / キャリア支援 / ノルウェー / 統合的デジタルキャリア支援 / エストニア / eGuidance / AI / デンマーク / 職業情報収集・活用能力 / キャリア支援における倫理的課題 / 社会正義のキャリア支援論 / チャットキャリアカウンセリング / co-careering / バルト三国 / ソーシャルメディア / キャリア支援者育成 / ICT / Co-careering Approach
Outline of Research at the Start

本研究は,協働構築型(Co-careering)アプローチが北欧及びバルト三国のキャリアガイダンス・プラクティショナー養成カリキュラムに与えるインパクトと,プラクティショナーに求める能力要件を明らかにすることで,日本のガイダンス実施者育成への示唆を得ることを目的とする。
協働構築型アプローチはキャリアガイダンスを一つのコミュニティと捉え,プラクティショナーはコミュニティにおける専門知識の共有と共通課題の解決に挑む。ICTの発展とそれに伴うガイダンスの変容をどのように専門性開発のカリキュラムに反映させるのかを明らかにしつつ,ICT社会におけるプラクティショナーの専門性開発の在り方を提案する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to determine the impact of the Co-careering approach on the professional development of career guidance practitioners in the Nordic and Baltic countries and the specific competence requirements for practitioners, in order to obtain implications for the training of Japanese career guidance practitioners. The results of the study revealed that eGuidance systems and guidance models are being developed at the national level in Denmark and Norway, and that there is a need for practical research and educational opportunities on the Co-careering approach. In addition, competence requirements for practitioners in relation to development of artificial intelligence and virtual space were also identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

COVID-19の影響もあり、近年日本においてもICTを活用したキャリアガイダンスが急速に普及した。このような状況下において、ICT先進国で開発された協働構築型アプローチやデンマークのチャットを活用したeGuidanceにおける4Cモデル、そしてノルウェーの統合的デジタルキャリア支援のフレームワーク等はアフターコロナの日本における実践でも大いに参考になると考える。さらに人工知能(AI)を活用したキャリアガイダンスと採用選考に関する研究成果は専門家の実践における指針構築に役立つ。またテキストを開発し出版したことで、研究成果をプラクティショナーやクライアントなど広く社会に還元・貢献できたと考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] クライアントの職業情報収集・活用能力を向上させるキャリアカウンセリングのあり方2022

    • Author(s)
      森田 佐知子
    • Journal Title

      Journal of career design studies

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 115-121

    • DOI

      10.57448/cdij.18.0_115

    • ISSN
      1880-2753, 2758-3473
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した協働構築型キャリア教育の取組 ―高知大学教養科目「キャリアプランニングⅠ」における教育実践―2022

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Journal Title

      高知大学教育研究論集

      Volume: 27 Pages: 45-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践共同体としてのオンラインキャリア教育授業の効果と課題 ―社会的相互作用のモデルをてがかりに―2022

    • Author(s)
      森田佐知子・那須清吾
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 14-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高知大学におけるキャリア教育体系化の取組(3)―「学士課程を通じたキャリア教育の体系構築及び実施要項」の運用とキャリア教育のオンライン化を中心に―2021

    • Author(s)
      森田佐知子・高橋俊・永田信治・福間慶明・吉岡一洋・井上菜月
    • Journal Title

      高知大学教育研究論集

      Volume: 26 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学のキャリア形成支援におけるAI教育の必要性 : 採用選考におけるAI導入への学生の意識に着目した探索的研究2021

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 26-35

    • NAID

      120007027647

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デンマークにおける若者へのチャットキャリアカウンセリングとカウンセラーの能力開発2021

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 35(6) Pages: 197-204

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける社会民主主義的キャリアガイダンスと学習社会 : 個人の生涯学習を促すキャリアガイダンスと専門家に求められる力2020

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 26 Pages: 35-54

    • NAID

      40022455948

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北欧におけるICTを活用したキャリアガイダンスの実践と研究の動向2019

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19(5) Pages: 49-54

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The necessity of AI Education in Career Guidance programs: Based on a attitudes survey toward AI in recruitment processes2022

    • Author(s)
      Sachiko Morita
    • Organizer
      IAEVG2022 International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICTを活用した協働構築型キャリア支援専門人材育成プログラムの効果と課題2022

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Organizer
      教育システム情報学会 2022年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 実践共同体としてのオンラインキャリア教育授業が大学生のキャリア形成に与える効果とそのプロセス2021

    • Author(s)
      森田佐知子・那須清吾
    • Organizer
      経済教育学会第 37 回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ICT を活用したキャリア支援における倫理的課題-国外における研究動向から-2021

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年度 第3回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「Skilled Helper Model」のオンラインキャリアカウンセリングへの応用可能性 -デンマークの事例をもとづいて-2021

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年度 第1回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークにおける若者へのチャットキャリアカウンセリングとカウンセラーの能力開発2021

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2020年度 第6回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] デジタル時代のキャリアデザイン2023

    • Author(s)
      森田佐知子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      学術研究出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi