• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Secondary school/University articulation reform in Austria and Germany

Research Project

Project/Area Number 19K02438
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

ITO Mihoko  立教大学, 文学部, 教授 (30411846)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords大学入試 / マトゥーラ / アビトゥア / 探究学習 / 高大接続 / ヨーロッパ / オーストリア / 教育評価 / アビトゥーア / ドイツ / コンピテンシー / PISA / 高大接続改革 / 大学入試改革 / 入試改革 / 記述試験 / 口述試験 / ドイツ語圏
Outline of Research at the Start

本研究課題では、次世代の入学試験(高大接続の方法)における記述・口述試験の構想を、ドイツ語圏の入試改革を参照しながら基礎づける。ドイツ語圏の入試を参照する必要性は次のとおりである。
ドイツ語圏の入試は、①中等教育の出口管理による非競争的試験であり、②記述・口述による試験方法が伝統的に実施されている。しかし、③日本とは異なる入試制度でありながら、日本と同様の問題群(評価の客観性、妥当性、公平性をめぐる問題、学生の学力低下の問題)の存在があり、そのために④オーストリアでは新しい入学試験制度を導入しているからである。
本研究では、以上4点を分析の視点としながら取り組むことになるだろう。

Outline of Final Research Achievements

In this study, the secondary school certificate examinations in German-speaking countries were examined in comparison with those in Japan. The former was defined as a system in which students select universities, and the latter as a system in which universities select students. The former system imposes a greater variety of examination methods than the latter, such as written examinations lasting several hours, oral examinations, and exploratory reports.
The study further expanded its scope to Europe as a whole, examining reforms and challenges of secondary school certificate examinations in several countries. In addition, the study also examined the growing trend in Europe to make inquiry-based learning a requirement for secondary school certification examinations. The above results were published in two academic books.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

欧州における大学入試(中等教育修了資格試験)の研究は、新聞やテレビなどでも成果が公開される機会が多く、社会的に広く関心を集めるものであったと認識している。少子化が進み、かつてのような選抜性の高い大学入試ができなくなっている日本において、公平性・公正性を担保するよう制度設計しようとしている欧州の入試改革は、アメリカの大学入試よりも日本の制度設計により親和性が高いものと考えらえる。また入試の制度設計にとどまらず、現在の日本の後期中等教育において課題である探究学習について研究を拡大深化することができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] コンピテンシーの次に来るものは何か?--オーストリアの教育改革の20年間--2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Journal Title

      立教大学教育学科年報

      Volume: 66 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「生活科」と「総合的な学習の時間」の接続と展開の可能性――オーストリアの事実教授の理論と実践――2022

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Journal Title

      立教大学教育学科 研究年報

      Volume: 65 Pages: 3-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツとオーストリアにおける高大接続改革 ─アビトゥーアとマトゥーラをめぐる近年の動向2022

    • Author(s)
      木戸裕、伊藤実歩子、栗原麗羅
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 56 Pages: 39-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストリアのマトゥーラ改革―探究型論文の導入とその評価―2021

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Journal Title

      令和3年度 多面的・総合的な評価に基づく大学入学者選抜に関する海外調査報告書

      Volume: 0 Pages: 125-127

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストリアの大学入試改革ードイツ語マトゥーラにおける文学の位置の議論2021

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Journal Title

      立教大学教育学科年報

      Volume: 64 Pages: 243252-243252

    • NAID

      40022609635

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 世界の総合・探究学習を考える2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストリアのマトゥーラ改革―コンピテンシーと文学―2021

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      日本ドイツ学会 フォーラム1
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストリアのマトゥーラ改革と探究的な学習2021

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 自主企画セッション ラウンドテーブル
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストリアのマトゥーラ改革と歴史・社会・政治科の評価2021

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      広島大学EVRI定例オンラインセミナー講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 変動する大学入試ーーオーストリアのマトゥーラ改革から考える2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      大学入試センター2020年度第3回調査室研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 変動する世界の大学入試――ヨーロッパを中心に――2019

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] PISA以降のオーストリアにおける入試改革ー統一マトゥーラ改革の意義と課題ー2019

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 変動する総合・探究学習2023

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222784
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 変動する大学入試―資格か選抜か ヨーロッパと日本2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469222722
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 変動する大学入試2020

    • Author(s)
      伊藤実歩子
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ウィーン・飛ぶ教室

    • URL

      https://www.nipponhyojun.co.jp/blog/kyoiku/all/all/6134-z/

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi