• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessment in moral education-focussing in Social emocional learning

Research Project

Project/Area Number 19K02440
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

Tanaka Koji  佛教大学, 教育学部, 教授 (10135494)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords道徳教育 / 教育評価 / 社会情動的学習 / エスニック・スタディーズ / 社会情動的評価 / SEL / 指導要録 / 学籍簿 / 通知表 / 操行査定 / 修身科 / 社会情動学習
Outline of Research at the Start

本研究では、道徳教育における評価のあり方を明らかにするために、おもにアメリカの小
学校で行われている「社会情動的学習(Social Emotional Learning:SEL」に焦点をあて、喫緊の課題である道徳評価の内容と方法について示唆を得ることにある。とりわけ、アメリカの小学校のスタッフと協力して、その具体的な教育評価の考え方や進め方やを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, in order to clarify the ideal way of evaluation in moral education, we focus mainly on "Social Emotional Learning: SEL" conducted in elementary schools in the United States, and to obtain suggestions on the content and methods of moral evaluation, which is an urgent issue.
To this end, in cooperation with Clarindon Elementary School, which has long had academic interaction with the applicant, in the jurisdiction of the Francisco Unified School District, we clarified the actual situation and the ideal way of teaching and evaluating "social and emotional learning".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

道徳教育における評価のあり方を問う研究や実践が十分に進展していない現状を打破するために、本研究では、米国において実践されている「社会情動的学習」に着目し、その実践の具体相を明らかにすることによって、その示唆を得ようとした。
とりわけ、エスニック・スタディーズと社会情動的学習のクロス実践例は、日本においても大きな示唆を与えてくれることだろう。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Clarendon Elementary School(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳教育における評価の問題2021

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      佛教大学『教育学部論集』

      Volume: 32 Pages: 131-151

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高大接続における入試のあり方2019

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 18 Pages: 19-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後日本の教育方法論史の課題と展望2019

    • Author(s)
      田中耕治
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 38 Pages: 74-88

    • NAID

      40022027200

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「教育評価」の基礎的研究2022

    • Author(s)
      田中耕治
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093311
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 通知表所見の書き方&文例集全3巻2020

    • Author(s)
      田中耕治編著
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806943
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学びを変える新しい学習評価2020

    • Author(s)
      田中耕治編集
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107270
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi