• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Elementary School at Reclaimed Land in Post-war Hokkaido: The Formation Process of a Community and the Actual Condition of an Elementary School

Research Project

Project/Area Number 19K02444
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Sakamoto Noriko  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40374748)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校 / 戦後開拓 / 北海道 / 引揚者 / 開拓学校 / 学校給食 / 欠食児童 / 引揚児童 / 長期欠席児童 / 二部教授 / 総合開発 / 戦災者
Outline of Research at the Start

1945年以降、北海道は引揚者や“内地”からの戦災者の受入先として位置づけられた。本研究はそのような北海道の状況をふまえ、「戦後開拓」から「総合開発」へ向かう時期の北海道の教育史を地域の諸相と小学校の実態から捉えようとするものである。具体的には、1945年から1950年代までを主たる対象時期とし、引揚者・移住者による地域形成の過程をおさえつつ、地域と学校の関わり、学校の教育実態などの解明を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this paper is clarify to the relationship of the elementary school and emigrants at reclaimed land in post-war Hokkaido. In the first year, the following results were obtained: Many of the repatriated children had no choice but to work. Some children were unable to attend school; others had to be absent from school for a long periods at Sapporo and Hakodate. However, even amidst these harsh living conditions, there were some people who established schools.
In the following year, the following results were obtained: Emigrants united in the elementary school in order to form a new community at Urakawa. And teachers supported it. In the last year, the following results were obtained: The elementary school played the role of the cultural center in order to conquer cold-weather damage and harvest failure at Oumu.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究成果によって得られた学術的意義は、次の点である。一つめは、戦後の教育において、これまで明らかにされなかった引揚者や移住民の教育に対する関わり方や、子どもたちの教育実態を解明したことである。その際、教員も厳しい生活条件という現実との葛藤を抱えながら、学校の設置や維持を担ったことも明らかにした点である。二つ目は、これまでのように制度や政策から「教育の発展」を描くのではなく、人びとや子どもを主体に据え、教育への関わり方をとらえるという研究方法をとったことである。三つ目は、制度政策に関わる資料だけでなく、人びとの日常的な生活や思いを知ることができる新たな資料を発掘しデータ化したことである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 戦後北海道における引揚者と学校ー農業および漁業地における学校設置と地域形成ー2022

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Journal Title

      日本教育史学会学会紀要

      Volume: 12 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後北海道における「引揚児童」と学校ー都市部における児童の就学状況ー2020

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Journal Title

      「日本の教育史学」教育史学会紀要

      Volume: 第63集 Pages: 47-60

    • NAID

      130008020303

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後北海道における「引揚児童」と学校ー都市部における児童の重学状況ー2020

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Journal Title

      「日本の教育史学」教育史学会紀要

      Volume: 63

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 近大北海道における移住民と学校ー農業地における「特別ノ処分」教育ー2022

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      日本教育史学会第665回例会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 戦後北海道における「引揚児童」と学校2019

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      教育史学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi