• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A fundamental study of "cultivation (Shu-yo & Kyo-yo)" in school education from the Meiji Era to the early Showa Era

Research Project

Project/Area Number 19K02457
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

Saito Tomoya  國學院大學, 文学部, 教授 (80570481)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords修養 / 教養 / 修行 / 身体 / 静坐 / 錬成 / 行 / 欧陽脩 / 岡田虎二郎 / 修養主義 / 教養主義
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、近代日本において自己形成の中心的な概念であった「修養」と「教養」
の思想と実践を、明治期から昭和初期の学校教育に限定して検討することによって、歴史的
に解明することである。「修養」については、木下竹次・中村春二・澤柳政太郎・蘆田惠之助等の教育関係者、西尾実と京都学派、浄土真宗やキリスト教思想等を対象に、それぞれの「修養」を整理し、歴史的・文化的・社会的な文脈において総合的に検討する。「教養」については、大正教養派を中心的な対象に総合的に検討する。実践に関しては、奈良女子高等師範学校附属小学校や成蹊学園、成城学園、蘆田の同志同行の実践、飯田下伊那における教育実践を中心的に検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine and historically elucidate the ideas and practices of “Cultivation(Shu-yo & Kyo-yo)”, which were central concepts for self-formation in modern Japan, limited to school education from the Meiji Era to the early Showa Era. Due to COVID-19 that struck shortly after the start of this study, I was unable to proceed with the research as originally planned. Therefore, this study was changed to a study using existing historical materials. Specifically, the study was limited to an investigation of Enosuke Ashida's concept of Shu-yo, and sketching the structure of Shu-yo in Ashida.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近代日本における「修養/修養主義」と「教養/教養主義」の解釈や定義は定まっているとは言えない現状がある。そのため、本研究において、明治期から昭和初期の学校教育に限定して「修養/修養主義」と「教養/教養主義」を検討し、相互関係を俯瞰できる座標軸を作成して特質を解明することには、十分な学術的意義があると考えられる。また、歴史的文脈に即して、これからの日本社会においていかなる「教養」が必要になるかの展望を得られることに、本研究の社会的意義があると言えるだろう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 〔談話室〕「研修」は「研究」と「修養」を合わせた言葉なのか2023

    • Author(s)
      齋藤 智哉
    • Journal Title

      國學院雑誌

      Volume: 第124巻 Pages: 40-41

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後の芦田恵之助の教育しそうに関する覚書:「修養の道連」「師弟共流」から「共に育ちましょう」へ2023

    • Author(s)
      齋藤智哉
    • Journal Title

      國學院大學教育学研究室紀要

      Volume: 57 Pages: 1-12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 明治時代における芦田恵之助の「修養」2022

    • Author(s)
      齋藤 智哉
    • Journal Title

      國學院大學教育学研究室紀要

      Volume: 56号 Pages: 25-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 芦田惠之助の「修養」再考2022

    • Author(s)
      齋藤智哉
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Manabi and Japanese Schooling: Beyond Learning in the Era of Globalisation2020

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Yasunori Kashiwagi, Kayo Fujii, Tomoya Saito, Taku Murayama
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0815354673
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi