• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on inclusive education using "Mischung" in the Jena Plan.

Research Project

Project/Area Number 19K02458
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SAKUMA Hiroyuki  玉川大学, 教育学部, 教授 (70235208)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsイエナ・プラン / インクルーシブ教育 / イエナ大学附属学校 / インクルージョン / 混合(ミッシュング) / ペーター・ペーターゼン
Outline of Research at the Start

本研究では、インクルーシブ教育の先駆的取り組みの一つであるイエナ・プランに着目し、その源流となるイエナ大学附属学校の資料及び現代のイエナ・プラン実施校におけるインクルーシブ教育システムに関する資料を収集・分析し、イエナ・プランにおける児童生徒の「混合」によるインクルーシブ教育システムの分類・整理を行う。それによって日本のインクルーシブ教育システムの充実へ向けて効果的に応用するための研究基盤を確立する。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on the Jena Plan, which is regarded as the source of inclusive education, based on the records of practice at the Jena University School in 1924, the pioneering period of the Jena Plan, and on the ideas in the main book, Der Jena-Plan einer freien allgemeinen Volksschule, published in 1927. The aim of the study was to unravel the creation of inclusion at the Jena University School, the source and origin of the Jena Plan, and the ideas of Peter Petersen that underpinned it. The Corona disaster forced a two-year extension regarding the research in the field. However, the basic philosophy of inclusive education and the ideas and practices of the pioneering period of the Jena Plan were studied, and suggestions for the development of inclusive education in Japan were obtained from this research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、インクルーシブ教育の源流と評されるイエナ・プランについて、草創期にあたる1924年のイエナ大学附属学校における教育実践の記録を中心に分析し、そこからインクルーシブ教育におけるイエナ・プランの位置づけを「内的学校改革」の文脈で明確化した。インクルーシブ教育が共通の枠組みとして重視されている現代日本の教育界において、制度改革からではなく「内的学校改革」からインクルーシブ教育を展開するのに有益な示唆を得ることができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Jena(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] KU Leuven(ベルギー)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Education University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Strathclyde/University College London/Gardiff Metropolitan University(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Soedertoern University(スウェーデン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 草創期の「イエナ大学附属学校」における教育実践の特質―『労作・生活共同体学校の諸原則に基づく基礎学校』(1925)を手がかりに―2023

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢 玉川大学教育学部紀要

      Volume: 22号 Pages: 23-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Peter Petersen's Mischung as a Key Concept of Grouping in the Jena Plan. Its Contemporary Significance in the Context of Inclusive Education.2022

    • Author(s)
      SAKUMA, Hiroyuki
    • Journal Title

      New World of Education. Journal of WEF Japan Section, No. 70, Special Issue.

      Volume: No. 70, Special Issue

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イエナ・プランにおけるグループ形成の鍵概念としてのミッシュング : インクルーシブ教育におけるその位置づけ2020

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      『論叢 : 玉川大学教育学部紀要』19号

      Volume: 2019 Pages: 25-42

    • NAID

      40022264006

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sumie Kobayashi and Petersen’s Jena-Plan: A Typical Case of the Acceptance of Western Pedagogy in Japan2020

    • Author(s)
      Sakuma Hiroyuki
    • Journal Title

      Contemporary Philosophies and Theories in Education 15, D. Lewin/ K. Kenklies (ed.), East Asian Pedagogies, Education as Formation and Transformation Across Cultures and Borders, Springer

      Volume: 15 Pages: 191-202

    • DOI

      10.1007/978-3-030-45673-3_13

    • ISBN
      9783030456726, 9783030456733
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Neue Trends der Jenaplan-Paedagogik in Japan: Die erste echte Schule und neue Herausforderungen2019

    • Author(s)
      Hiroyuki Sakuma
    • Journal Title

      KINDERLEBEN

      Volume: 41 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Peter Petersen's Mischung as a Key Concept of Grouping in the Jena Plan. Its Contemporary Significance in the Context of Inclusive Education.2021

    • Author(s)
      SAKUMA, Hiroyuki
    • Organizer
      The 45th World Education Fellowship Tokyo International Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ペーター・ペーターゼンの思想2019

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      日本イエナプラン教育協会「第4回日本イエナプラン教育全国大会」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教職概論 改訂第2版2024

    • Author(s)
      佐久間 裕之
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472406331
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)(課題番号19K02458)「イエナ・プランにおける『混合』を用いたインクルーシブ教育に関する研究」(平成30年度~令和5年度)研究成果報告書2024

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      学校法人玉川学園DTS
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育原理(改訂第2版)2022

    • Author(s)
      佐久間裕之(編著)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      4472406217
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教職概論 改訂版2021

    • Author(s)
      佐久間 裕之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405952
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi