• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative History of Adult and Community Learning Support in Poor Metropolitan Areas: Japan and the United Kingdom

Research Project

Project/Area Number 19K02459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

SEKI Naoki  東洋大学, 文学部, 教授 (50405106)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsS. D. ヘッドラム / 大迫元繁 / 池園哲太郎 / 成人・地域学習 / 社会教育活動 / 成人教育活動 / 東京市 / ロンドン・カウンティ・カウンシル / 東京市・東京都 / 中央区・墨田区 / 中小企業 / 勤労青年 / 商工青年修養会 / 商工青年文化教室 / 後藤新平 / R.ブレア / ノンフォーマル教育 / コロンビア大学 / コミュニティ教育 / コロナ・パンデミック / S.D.ヘッドラム / アングリカニズム / ベスナル・グリーン / 成人教育論 / 人格教育 / 社会教育方法論 / 欧米成人教育の受容 / デモクラシー / 人格主義 / 積極主義 / インフォーマルな学び / 不参加層の開拓 / 比較社会教育史
Outline of Research at the Start

本研究は、両大戦間期の東京市とロンドン・カウンティ・カウンシルの社会教育・成人教育活動に焦点を当てつつ、日英の公文書館・アーカイブズ等が所蔵する一次資料の発掘に基づき、大都市貧困地域における成人・青少年の学習支援の現場やその特質等を実証的に明らかにしようとするものである。この研究の成果は、国際的・歴史的視野に立つ社会教育概念の再構築や現代生涯学習政策の検証に向けた基盤的研究としての意義を持つ、と考える。

Outline of Final Research Achievements

The Municipality of Tokyo and the London County Council pioneered the field of adult and community education in the genealogy of local education authorities in Japan and the United Kingdom, respectively. This study empirically examined the learning support for adults and adolescents in metropolitan areas including poor districts during the interwar period. Thus, I clarified the institutional foundations of community learning for adults and youth, the opinions of important figures who prioritized the daily lives of urban residents, the movements of learning support through adult and community education activities, and the historical significance of community learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、現場の変化や実践家の役割に重点を置きつつ、東京市とロンドン・カウンティ・カウンシルによる地域の学びの場の史的形成を明らかにすることで、日英の新たな研究領域を開拓した。大都市貧困地域における格差の是正や人間疎外の克服等を目指し、両大戦間期に発展した現場を実証的に解明した本研究成果は、我が国の社会教育概念の再構築に資するものであり、現代の生涯学習政策を検証する基盤的研究としての意義を持つ、と考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 戦後東京の勤労青年の学習はどう再生したのか ―1950~1970年代の「商工青年文化教室」を事例に―2023

    • Author(s)
      関直規
    • Journal Title

      東洋大学大学院紀要

      Volume: 59 Pages: 223-236

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリスの成人学習とコロナ・パンデミックーロンドン市タワー・ハムレッツ区を中心にー2022

    • Author(s)
      関直規
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要教育学科編

      Volume: 47 Pages: 23-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] S.D.ヘッドラムの成人教育論の研究―アングリカニズムとコミュニティ教育論を中心に―2021

    • Author(s)
      関直規
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要教育学科編

      Volume: 46 Pages: 11-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 池園哲太郎の社会教育論の研究―欧米成人教育の受容と社会教育方法論を中心に―2021

    • Author(s)
      関直規
    • Journal Title

      東洋大学大学院紀要

      Volume: 57

    • NAID

      40022646995

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大迫元繁の社会教育論の研究―米国留学とデモクラシーの受容を中心に―2020

    • Author(s)
      関直規
    • Journal Title

      東洋大学大学院紀要

      Volume: 56 Pages: 257-271

    • NAID

      40022284860

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developments in the Practices of British Community Education : A History of Adult and Community Learning in London2019

    • Author(s)
      関 直規
    • Journal Title

      BULLETIN of The Japan Society for The Study of KOMINKAN

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 56-62

    • DOI

      10.24661/kominkan.16.0_56

    • NAID

      130007777531

    • ISSN
      1880-439X, 2433-7404
    • Year and Date
      2019-11-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 社会教育実践家によるデモクラシー・欧米成人教育の受容と展開―戦間期東京市の主要社会教育課長を中心に―2020

    • Author(s)
      関直規
    • Organizer
      日本教育学会第79回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日英成人・地域学習(Adult and Community Learning)支援史図録(2019年度~2022年度科学研究費助成事業基盤研究(C)研究成果資料)2022

    • Author(s)
      関直規
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      (関直規)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大都市貧困地域における成人・青少年の学習支援史に関する日英比較研究(2019年度~2022年度科学研究費助成事業基盤研究(C)研究成果中間報告書)2021

    • Author(s)
      関直規
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      (関直規)
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi