• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on continuous learning of teachers through reflection on pedagogical practices

Research Project

Project/Area Number 19K02463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

MURAI NAOKO  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90411454)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂田 哲人  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (70571884)
阿部 直美  京都女子大学, 教職支援センター, 特任教授 (00411455)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教育的タクト / リフレクション / コルトハーヘン / ヴァン=マーネン / 8つの窓 / 教師の専門性 / 現象学的記述 / ダマシオ / 保育者の専門性 / 保育者の成長 / 行為と感情の関係性 / マックス・ヴァン=マーネン / 8つの窓 / 教師・保育者の専門性 / 教育実習のリフレクション / 保育観の変容 / 保育のリフレクション / ペダゴジー / 教師・保育者の感情 / 教育のパトス的側面 / オランダ / 教師教育 / 保育者の専門性向上 / 現象学的教育学 / アラクトモデル / 教員・保育者の資質向上 / 教員養成 / 実践知
Outline of Research at the Start

本研究は、教師・保育者が実践から絶えまなく学び続けるために、教育・保育実践をリフレクションすることの意義と効果について検証する。リフレクションの技法を用いることで、日々の実践を振り返り、そこに内在する教師自身の保育観、子ども観を根本的に問い直すことが期待できる。本研究の特徴として次の2点があげられる。1点目は、非言語的側面に着目したリフレクションの方法を具体的に検討していくことである。2点目は、実践フィールドにおいてリフレクションの効果を定性的・定量的手法を用いて検証し、その深化のプロセスを明らかにしていくことで、教師が実践知を身につけるための継続的な学びを保証するための手立てを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study allowed us to theoretically and empirically clarify how reflection on educational and childcare practices improves teachers' professionalism, including their pedagogical tact. On the theoretical side, he published a monograph, Van Manen's Pedagogy (Nakanishiya Press, 2022).
Furthermore, by referring to Merleau-Ponty's phenomenological theory of the body, Antonio Damasio's brain science, and discussions on aesthetics, We revealed that reflection promotes awareness of one's own feelings in the regulation of actions.Next, through participant observation, interviews, and questionnaires in daycare centers and elementary schools, we empirically verified that practicing reflection leads to the professional development of teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、教育学研究や実践においてリフレクションという営みについて数多く語られるようになってきているが、リフレクションがどのような行為を指すのか、リフレクションによって何が明らかになるのか、どのような教師の専門性の向上が可能なのかを理論的かつ実証的に精査した研究は管見の限りほとんど見られない。本研究はこの点について検討と検証を重ねたという点において、学術的な意義があると考える。
さらに、教師や保育者が実際にリフレクションを行う際の手法や注意点についても実証的に明らかにすることができた。これは、我が国および海外の教育実践者のリフレクションのあり方に広く影響を与え得るものであると言える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] リフレクションを通じた保育者の育ちー新人保育者の事例を通じてー2023

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 19 Pages: 87-95

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 省察(リフレクション)再考ー初等教員養成課程における取り組み2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 46 Pages: 142-147

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育実習のリフレクションの意義の実証的検証2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 143-151

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実践のリフレクションの意義に関する一考察ー保育観の問い直しー2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 33-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 問うこととしてのペダゴジーー教育実践のパトス的側面ー2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 47-60

    • NAID

      40022694315

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ヴァン=マーネンのペダゴジー論ーペダゴジーの語彙の再検討を通じてー2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 17 Pages: 79-90

    • NAID

      120007035276

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 現象学的教育学から教師教育へーフィーリングへのリフレクションを通じて2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 87(4) Pages: 165-174

    • NAID

      130008105850

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 記述を通した授業実践のリフレクションの可能性の検討2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 32 Pages: 75-86

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育の営みにおけるパトス的な質2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 59-68

    • NAID

      120006848655

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヴァン=マーネンの教育学(1)-現象学との出会いとシスケとの邂逅―2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 2 Pages: 55-61

    • NAID

      40022694228

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育のリフレクションを続けることで保育の質は変化するか2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・落合陽子・松野敬・中西淳也
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の行為と感情の関係性について2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクションによるあるべき子ども像の問い直し2021

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] reflection((省察)再考2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      関西教育学会第73回大会公開シンポジウム「今、教師の養成・研修に求められることー省察する力・つなぐ力」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日々のリフレクションを通じた保育の質の向上2021

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の行為の基盤としての保育観ー実践への省察を通じて2020

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 現象学的人間科学への招待ーIHSRC 2022に向けてー 教育実践を生きられた経験として記述する試み2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会会員企画シンポジウムパネリスト(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実践への協同的な省察の効果への実証的研究(1)2020

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Key pedagogical insights during phenomenology instruction2019

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Science Research Conference 2019(人間科学研究国際会議2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日々の成長につながる保育実践のリフレクションの探究(ポスター発表)2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・今井豊彦・落合陽子・松野敬
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 継続的なリフレクションの取り組みと保育者の省察性2019

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日々の実践を基とした人材育成と組織づくりのあり方(自主シンポジウム)2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・今井豊彦・落合陽子・松野敬
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの未来を拓く教育原理2023

    • Author(s)
      村井尚子編著
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      青踏社
    • ISBN
      9784902636703
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ヴァン=マーネンの教育学2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516658
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi