• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Study of Japanese and the North America Practices in Socially Open Early Childhood Education

Research Project

Project/Area Number 19K02466
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionJissen Women's University (2023)
Urawa University (2021-2022)
Kawamura Gakuen Woman's University (2020)
St.Margaret's Junior College (2019)

Principal Investigator

NOJIRI Mie  実践女子大学, 生活科学部, 准教授 (60554110)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords幼児教育史 / キリスト教主義幼稚園 / アメリカ幼児教育 / フレーベル主義 / エリザベス・ハリソン / 保育カリキュラム / 保育実践史 / カリキュラム / フレーベル / アメリカ幼児教育史 / キリスト教主義保育 / 母親学校 / 保育実践 / 恩物積木 / 家庭支援 / キリスト教保育 / 北米幼児教育史 / 社会に開かれた教育課程
Outline of Research at the Start

本研究は「社会に開かれた」幼児教育の実現方策について、近代日本をはじめ同時代のアメリカ・カナダにも焦点を当て、近代日本キリスト教保育の実践を教育学的かつ歴史的視座に基づいて実証を試みるものである。加えて、比較教育実践史的研究を通して多角的に本テーマを捉えることを目標に据える。
研究方法はまず、アメリカ・カナダにおける幼児教育実践史について、新教育運動前後に顕在していた保守、保守進歩、進歩の三派の動向を基軸に検証する。また、近代日本キリスト教保育の特徴を保育記録等を通して捉え、実践に関する調査を行う。さらに複合的検証を経て、今日課題となっている社会に開かれた幼児教育の具現に向けた提言を目指す。

Outline of Final Research Achievements

Christian kindergartens in modern Japan developed childcare practices based on “Mother Play" the most practical expression of Froebel's ideas. In North America around the turn of the 20th century, the same qualities were expected in the home as in the kindergarten, with the establishment of “Mother Play”study groups and mothers' schools. This is the “openness to society” of infant education. This became a concrete measure to realize early childhood education that was “open to society,” and led to the flourishing of free kindergartens with active cooperation with families by caregivers through “mothers' class〟 and “home visits,” as well as understanding and support for kindergarten management by local citizens.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「社会に開かれた」幼児教育の検討には、保護者・地域・子ども(入園前・在園・卒園)が包括的に結びつきを感じられる近代日本キリスト教主義幼稚園の実践のような取り組みが有効であり、幼稚園が地域コミュニティへ積極的に働きかけることが有効であると考える。また、その中心には、保育者の活躍は不可欠であり、社会が保育者の専門性を再認識、再評価することも同時に必要であるといえるだろう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 大正期キリスト教主義保姆養成校における母親学校の取り組み: ランバス女学院における母親学校を中心に2022

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Journal Title

      上智教育学研究

      Volume: 35 Pages: 17-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治・大正期のキリスト教主義幼稚園における保守進歩派エリザベス・ハリソンの影響: 頌栄幼稚園を中心に2022

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 56 Pages: 91-105

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Early Childhood Education Practice and Significance of Elizabeth Harrison, Conservative-Liberal in Late 19th and Early 20th Century, United States of America2020

    • Author(s)
      野尻 美枝
    • Journal Title

      The Japanese Journal of the historical studies of early childhood education and care

      Volume: 15 Issue: 0 Pages: 1-14

    • DOI

      10.20658/youjikyoikushi.15.0_1

    • NAID

      130008003343

    • ISSN
      1881-5049, 2432-1877
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 20世紀初期の日本における恩物積木の実践2020

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2・3) Pages: 167-178

    • NAID

      130008071700

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおけるフレーベル主義初期受容とキリスト教の関係ー1876年フィラデルフィア博にて賞賛されたエミリー・コーとスーザン・ブロウに着目してー2020

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Journal Title

      キリスト教教育論集

      Volume: 第28号 Pages: 1-10

    • NAID

      40022353530

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 1918年アメリカにおける幼稚園月間カリキュラムの特徴 -保育者の実践に基づいて作成された教育要領を手がかりに-2023

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本保育学会 第76会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大正期キリスト教主義幼稚園の保育カリキュラム ―上田保姆伝習所伝習生のプログラムノートを手がかりに―2022

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本保育学会 第75回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期における平安幼稚園の保育実践 -大正 12 年の保育日誌を手がかりに-2021

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 明治・大正期のキリスト教主義幼稚園における保守進歩派ハリソンの影響2021

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会第 38 回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 19世紀シカゴにおける無償幼稚園の実践ー家庭との連携に着目してー2020

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本保育学会 第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における積木の保育実践史研究(2)ー明治末期日本女子大学附属豊明幼稚園の実践ー2020

    • Author(s)
      野尻美枝
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ幼児教育のフレーベル主義受容とキリスト教の関係について ー1876年フィラデルフィア万国博覧会に着目してー2019

    • Author(s)
      野尻 美枝
    • Organizer
      日本キリスト教教育学会 第31回学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1850年-70年代の英・米における恩物積木の初期受容 ーロンゲおよびクラウス夫妻の書籍を手がかりにー2019

    • Author(s)
      野尻 美枝
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会 第37回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 19世紀後期シカゴにおける幼稚園運動保守進歩派の形成過程2019

    • Author(s)
      野尻 美枝
    • Organizer
      幼児教育史学会 第15回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi