• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring employability development processes of visually disabled persons and developing and verifying ability development programs.

Research Project

Project/Area Number 19K02471
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTsukuba University of Technology

Principal Investigator

Takeshita Hiroshi  筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (30629671)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords視覚障害者雇用 / 経営管理スキル / 社会的相互作用プロセス / グラウンデッド・セオリー・アプローチ / アクション・リサーチ / 事務管理スキル / グラウンデッドセオリーアプローチ(GTA) / アクションリサーチ(AR) / 障害者就労支援 / スキル開発 / 視覚障害者 / 訓練プログラム開発 / 社会的アウトカム / アクションリサーチ / 障害者職域拡大 / 教育と社会の接続 / 研修開発 / ケア型リーダー / 概念的スキル / 視覚障害 / 障害者雇用 / 能力開発 / スキル / M-GTA
Outline of Research at the Start

本研究は、①視覚障害者に対する進路指導・学生支援・職域開発等に応用可能な「視覚障害者が就労に必要な能力を獲得していくプロセス」を説明・予測する理論を構築、②分析結果に基づき「視覚障害者の就労力を開発するプログラムと教材」を開発し、実施・改善する。
初年度では、企業で継続就労している当事者から語りのデータを収集することで、共通する「継続に必要なスキルや心構え」「直面した困難と工夫」「周囲との関係性」の影響や段階性を説明・予測する理論を構築する。次年度以降、上司や同僚から支援プロセス、大学生から職業選択に影響する自己観や職業観の形成プロセスを解明する。

Outline of Final Research Achievements

We analyzed the interaction process between visually impaired employees and their managers using the grounded theory approach (GTA). Our structure analysis revealed a skills perception gap: the employees perceived technical difficulties, whereas the managers observed the employees’ interpersonal deficiencies. Both sides perceived the necessity of conceptual skills development, but no training methods exist; thus, urgently needed. Next, we conducted parallel GTA for “low vision/blind” and “general companies/special subsidiaries” to discover the context-specific GT. Based on the GT, we developed a support program for employee-manager pairs and conducted action research (AR). The GTA-based AR engendered the motivation effects (empathy for others in the same situation, understanding the scheme, and abundant coping strategies) and positive attitudinal changes caused by colleagues’ reactions. Based on these, we started two university courses and released a self-training website (beta).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、事務職視覚障害者のキャリア開発を可能にする本人上司相互方略の法則(段階と条件)をデータで立証しつつ文脈別に発見、個人責任でなくペア支援の必要性と効果を示したこと、文脈別理論(GT)の効果をARで解明したこと、GTAを精緻化、学会で共有したことである。
社会的意義は、対人・概念的スキル訓練が社会的課題だと発見したこと、部下と上司2組に理論に基づく支援プログラムを実施(社会的アウトカムを実現)したこと、社会人向け概念的スキルのウェブ教材を公開、大学生向け講義を開講したことである。GT-ARにより、科学的根拠に基づくリスキリング(社会人)・プレスキリング(大学生)拠点設立が可能である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 視覚障害者の概念的スキル発達支援 ーウィズコロナに対応した非対面式訓練ツールの検討ー2022

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 29(1) Pages: 112-117

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Some criteria for GTA evaluation in business administration and psychology2021

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Journal Title

      Japanese Journal of Administrative Science

      Volume: 33 Issue: 1-2 Pages: 1-24

    • DOI

      10.5651/jaas.33.1

    • NAID

      40022758641

    • ISSN
      0914-5206, 1884-6432
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AR技術を用いたプレゼンテーション作成手法の開発2021

    • Author(s)
      三橋 郁;丸山智章;竹下 浩
    • Journal Title

      電気学会研究会資料

      Volume: 46 Pages: 7-11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 視覚障害者の事務スキル発達支援におけるGTA-AR法の提案2022

    • Author(s)
      竹下 浩;関田 巌
    • Organizer
      第49回職業リハビリテーション学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害のある理学療法士の治療方略2022

    • Author(s)
      竹下 浩;薄葉眞理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] GTAの認識論とGTの実証2022

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本質的心理学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Improving dyad relationships by integrating grounded theory and action research: Developing potential jobs for those with visually impairments2022

    • Author(s)
      Takeshita, H.
    • Organizer
      Annual Conference, The Psychological Society of Ireland
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚障害者と上司の支援プログラム開発と効果検証 (GTA-AR法)2022

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本応用教育心理学会第37回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 産業・組織心理学におけるM-GTAの実践2022

    • Author(s)
      堀内泰利;有吉美恵;大谷哲弘;竹下 浩
    • Organizer
      第1回 JAIOP研究力向上セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 視覚障害者の触知による概念的スキル開発 ー教材開発と効果検証2021

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本応用教育心理学会第36回研究大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者向けシェマ習得訓練教材の開発2021

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本質的心理学会第18回大会withソウル プログラム抄録集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事務系職種視覚障害者のスキルとタスクの開発:一般企業と特例子会社の比較分析2021

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本教育心理学会 第63回総会発表論文集
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究法、M-GTAを学ぶ2021

    • Author(s)
      竹下 浩;高橋国法
    • Organizer
      第59回全国学生相談研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ワークショップ「質の高い投稿論文を書くために」2021

    • Author(s)
      池田 浩;林洋一郎;内藤知加恵;竹下 浩;山浦一保
    • Organizer
      産業・組織心理学会 第36回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者の就労スキルをどう開発するか:支援機関や就労先にできることを探る2021

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      関東・甲信越地区盲学校・養成施設 進路指導講義会 教職員研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害者雇用研修の開発に向けた領域密着理論の生成2020

    • Author(s)
      竹下 浩・加藤 宏
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会発表論文集, 137
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Developing clerical Skills for the Visually Impaired2020

    • Author(s)
      Takeshita, H.
    • Organizer
      Abstracts, NZ Psychological society, Annual conference 2020 Handbook, 33
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事務系職種における視覚障害者の就労スキル発達過程:全盲/弱視モデル2020

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会プログラム抄録集, 68
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Career Development Process for the Visually Impaired Persons: Analysis by Company Type2020

    • Author(s)
      Takeshita, H.
    • Organizer
      Abstracts, 50th Anniversary Annual Conference, The Psychological Society of Ireland, S24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚障害者の就労スキル発達過程の解明 ―ヘルスキーパーの事例分析―2020

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Organizer
      日本応用教育心理学会第35回研究大会発表論文集, 22-23
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Clerical skills development and supervisor’s support for the visually impaired2020

    • Author(s)
      Hiroshi Takeshita
    • Organizer
      Division of Occupational Psychology Annual Conference, the British Psychological Society
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視覚障害者の就労スキル獲得及び上司の支援プロセス:できること・できないことの認識ギャップ2019

    • Author(s)
      竹下 浩・田中 仁・加藤 宏
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障害者向け概念的スキル訓練ツールの開発―システム・エンジニア職のタスクによる検証―2019

    • Author(s)
      竹下 浩・丸山智章
    • Organizer
      日本応用教育心理学会第34回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 精神・発達・視覚障害者の就労スキルをどう開発するか2020

    • Author(s)
      竹下 浩
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      遠見書房
    • ISBN
      4866161108
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 一人で出来る!視覚障害者のためのスキルアップゼミ

    • URL

      https://www.cs.k.tsukuba-tech.ac.jp/labo/sekita/takeshita/training_alone/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 1人で出来る!視覚障害者のためのスキルアップゼミ

    • URL

      https://www.cs.k.tsukuba-tech.ac.jp/labo/sekita/takeshita/training_alone/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi