• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Theoretical Exploration of "Politics" and "Experience" from the Viewpoint of Human Becoming: Reconstructing Educational Justice through Pragmatism

Research Project

Project/Area Number 19K02474
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Izawa Shigeki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70460623)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプラグマティズム / ジョン・デューイ / 教育的正義 / 人間形成論 / デモクラシー / 探究する公衆 / 社会的正義 / 学校教育 / 情熱的知性 / パトス / 世界市民的教育 / 生活指導 / 科学教育 / 人間性 / ドクサ / 感情 / 真理の仮説的性質 / 指導(者) / 公共性 / アソシエーション / 近代教育 / 現在の経験 / 科学技術 / 常識と科学 / コミュニティ形成 / 国家 / 政治教育 / 情念 / 現在の歴史 / 民主主義 / 教育哲学 / 社会批判 / ネオ・プラグマティズム / ニュー・プラグマティズム / ロバート・タリース / ラディカル・プラグマティズム / チャールズ・サンダース・パース / コモン・マン / 社会正義 / 生活経験 / 熟議デモクラシー / 公衆の形成 / 人間形成 / 政治理論 / 教育理論
Outline of Research at the Start

本研究は「教育的正義」を現実的に構築していく理論的基盤を探るために,社会の組織的・集合的な行為に関わる〈政治〉の実相にせまる社会・政治理論と,人間が人間となり日常を生活し喜びや苦しみとともに成長し発達するという〈経験〉の在り方や諸相にせまる教育理論とをつなぎなおす新たな人間形成論の理論的枠組みを探究するものである。とりわけ本研究では,英米哲学における古典から現代へと至るプラグマティズムの哲学・思想的方法を手がかりとしながら,プラグマティズムが社会・政治理論と教育理論においていかなる重要性をもち,「教育的正義」を再構築するためにいかなる展開可能性と理論的諸課題をもちえているかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to conceive of a new theoretical framework for the human becoming or human formation that bridges the various aspects of “politics” and human “experience” that seek social justice by examining the possibilities and issues of the philosophical method of pragmatism from the classical to the contemporary. To achieve this purpose, I focus on elucidating the theoretical basis for the reconstruction of “educational justice,” where the interests of both social and political theory and educational theory intersect. In this study I reconsider the contemporary relevance of pragmatism, which realizes social justice to be an educational task that is linked with the reconstruction of human “experience,” and explore the standpoint of a theory of human becoming that goes beyond the mere application of social and political theory to educational theory, connecting “politics” and “experience.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プラグマティズムの哲学・思想に着目することで、現代リベラリズムの社会・政治哲学を援用する方法とは異なる、教育的正義の諸課題への応答が可能となった。プラグマティズムは、デモクラシーの実践のなかで、人間の生成や変容の過程とともにある〈経験〉と、社会的分断から社会的正義への視点の転換をめざす〈政治〉とを架橋する試みであり、人間の日常の生活経験の個別性や固有性に着目することから教育的正義を論じなおす視点を提供する。教育的正義に対する社会・政治理論と教育理論双方の取り組みに対して、個別の経験や具体的状況に根ざして探究する民主的公衆の形成を語るための理論的枠組みと条件を示した点に社会的意義が見いだされる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 7 results) Book (9 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Reading The Pathological Turn of Education (2) : For further development of educational philosophy2023

    • Author(s)
      岡部 美香、平石 晃樹、生澤 繁樹、森田 伸子、小野 文生、古波蔵 香
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 28 Pages: 11-22

    • DOI

      10.18910/90191

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 民主的公衆と情熱的知性─プラグマティズムの政治的含意を読みなおす─2023

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 64

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パトスの語り方を問う2023

    • Author(s)
      浅井健介・森田一尚・髙谷掌子・門前斐紀・桑嶋晋平・生澤繁樹・岡部美香
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 32 Pages: 143-149

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界市民的教育の空間を考究する─境界の内で/境界を越えて─2023

    • Author(s)
      広瀬悠三・藤井基貴・生澤繁樹・米津美香
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 127 Pages: 126-132

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評:西郷南海子著『デューイと「生活としての芸術」──戦間期アメリカの教育哲学と実践』2023

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 66 Pages: 160-162

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 修繕される教育、呼び戻される近代─コロナ禍が加速させる連帯と分断─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 89-101

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Cultivating classroom democracy: Educational philosophy and classroom management for social justice2022

    • Author(s)
      Izawa Shigeki
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: online: 07 Jul 2022 Issue: 2 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1080/00131857.2022.2094244

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 探究する公衆とプラグマティズムの真理論―公衆を探究へと導くものとは何か―2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育哲学研究と博士論文の執筆─学位取得に向けて/を越えて教育哲学を展望する─2022

    • Author(s)
      小野文生・生澤繁樹・河野桃子・嶋口裕基・谷村千絵・門前斐紀
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 113-116

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Philosophical reflections on modern education in Japan: strategies and prospects2021

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Fujii Kayo、Kashiwagi Yasunori、Saito Naoko、Akiyama Tomohiro、Ono Fumio、Okabe Mika、Yamana Jun、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Okamura Miyuki、Hung Ruyu、Kwak Duck-Joo
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.2017884

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 原子力時代のジョン・デューイとプラグマティズム─「常識」と「科学」をつなぐ教育思想の可能性─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 73-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プラグマティズムは国家の教育を問いなおせるか?─ジョン・デューイとラディカリズムの未来─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学年報12 国家

      Volume: 12 Pages: 89-110

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育(学)と政治(学)─「翻訳」から捉える交差と懸隔─2020

    • Author(s)
      室井麗子・髙宮正貴・エディ・デュフルモン・生澤繁樹・藤井佳世
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 131-138

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan2020

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Saito Naoko、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Sugita Hirotaka、Ono Fumio、Muroi Reiko、Miyazaki Yasuko、Yamana Jun、Peters Michael A.、Tesar Marek
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: Published online Issue: 8 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1802819

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育哲学と社会批判の(不)可能性2020

    • Author(s)
      生澤繁樹・室井麗子・藤井佳世
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 179-185

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「熟議デモクラシー」から「妥協の精神」へ?─分断社会におけるエイミー・ガットマンの葛藤をいかに読み解くか─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 51-59

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Reconsidering the Intersection of Politics and Education: East Asian Perspectives2019

    • Author(s)
      Shigeki Izawa, Masaki Takamiya, Hektor K. T. Yan, Cheuk-Haqng Leung, Ren-Jie Vincent Lin
    • Journal Title

      English E-Journal of the Philosophy of Education

      Volume: 4 Pages: 81-87

    • NAID

      40022077643

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育と政治の交わりについて再考する─東アジアの若手教育哲学研究者とともに考える─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹・髙宮正貴・甄景徳・梁卓恒・林仁傑
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 119 Pages: 153-159

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:嶋口裕基著『ブルーナーの「文化心理学」と教育論──「デューイとブルーナー」再考』2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86(4) Pages: 142-145

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Moral Potentialities of Science Education in the Atomic Age: Re-Reading Dewey’s Human Nature and Conduct2023

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Great Britain, Edinburgh Branch Seminar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 民主的公衆と情熱的知性─プラグマティズムの政治的含意を読みなおす─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第65回研究大会・課題研究「民主主義の危機にプラグマティズムは、どう対応するか」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界市民主義と共同体主義のあいだで/を越えて─デューイのプラグマティズムから世界市民的教育の空間を探ることは可能か?─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会・ラウンドテーブル4「世界市民的教育の空間を考究する──境界の内で/境界を越えて」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 指定討論:パトスをつかまえる、つなぎとめる─その(不)可能性と(不)必要性─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第32回大会・コロキウム6「パトスの語り方を問う」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「現在の歴史」としての過去とジョン・デューイ─経験を拡張し、解放することの意味を問う─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      アメリカ教育学会2021年度教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究する公衆とプラグマティズムの真理論─公衆を探究へと導くものとは何か─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第64回研究大会課題研究
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 修繕される教育、呼び戻される近代─コロナ禍が加速させる連帯と分断─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      中部教育学会第69回大会・公開シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] パトスと政治教育の未来─リベラルな教育が回避してきたもの?─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区主催シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 原子力時代のジョン・デューイとプラグマティズム─「常識」と「科学」をつなぐ教育の可能性─2020

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第30回大会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プラグマティズムの格率と社会批判のための教育理論2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会・ラウンドテーブル「教育哲学と社会批判の(不)可能性」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スペンサーを読み解く近代日本とジョン・デューイ─教育と政治における「翻訳」の磁場を再考するために─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会・コロキウム「教育(学)と政治(学)─「翻訳」から捉える交差と懸隔─」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「勇気ある知性と責任」のために─公共的知識人としてのジョン・デューイとデモクラシーによる公衆の形成─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第5回名古屋大学の卓越・先端・次世代研究シンポジウム「挑戦:人文学・社会科学研究の最前線」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育哲学事典2023

    • Author(s)
      教育哲学会編
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Philosophy of Education in Dialogue between East and West: Japanese Insights and Perspectives2023

    • Author(s)
      Masamichi Ueno ed.
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] わたしの学術書2022

    • Author(s)
      春風社編集部
    • Total Pages
      500
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107610
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育原理を組みなおす─変革の時代をこえて─2021

    • Author(s)
      松下晴彦・伊藤彰浩・服部美奈編
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815810450
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 対談集 春風問学2021

    • Author(s)
      春風社編集部
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107689
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育のリーダーシップとハンナ・アーレント2021

    • Author(s)
      ヘレン・M・ガンター著、末松裕基・生澤繁樹・橋本憲幸訳
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861107040
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造─デューイ研究の未来へ─2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会編
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326251476
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育哲学のデューイ─連環する二つの経験─2019

    • Author(s)
      田中智志編
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915937
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育2019

    • Author(s)
      荒木寿友・藤井基貴編
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 名古屋大学教員データベース

    • URL

      https://profs.provost.nagoya-u.ac.jp/html/100009081_ja.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/shigekiizawa/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] 名古屋大学教員データベース

    • URL

      http://profs.provost.nagoya-u.ac.jp/view/html/100009081_ja.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi