• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a food and health education program to enhance Sense of Coherence in children

Research Project

Project/Area Number 19K02478
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Shiba Eri  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (70611119)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords主観的ストレス / ウェルビーイング / 教育プログラム / 児童生徒 / ヘルシーエイジング / ストレス / 児童 / 学級経営 / ストレス対処能力 / 食教育
Outline of Research at the Start

児童生徒は、ストレスに対して自力では適切に対処できないケースが多いといわれている。そのため、児童生徒の状況を適切に把握し、ストレス対処能力の形成を促すことは、学校教育の喫緊の課題である。本研究では、ストレス対処能力の形成を主眼とした食教育プログラムを開発し、そのプログラムがストレス対処能力形成にどう寄与するのかを検証するとともに、開発・改良した食教育プログラムを普及させる。これにより児童生徒のストレス対処能力形成や、食生活を含む生活習慣の改善を図り、抑うつリスクの低下や、健康的な生活習慣の獲得、学校生活の充実・学業パフォーマンスの向上に貢献し、子どもたちの「生きる力」を育むことを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study revealed an association between subjective stress level and cognitive functions, such as focused attention, balance of feelings, and metacognition of emotion in students. A food and health education program could not be implemented because of COVID-19 pandemic, but stress management interventions were implemented. Subjective stress level of elementary school students was significantly reduced after the interventions. However, stress reduction did not lead to promoting their well-being. These suggests that some concrete measures are needed to improve well-being, as well as to cope with stress for students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもたちの主観的ストレスに対して、積極的に対処することが、抑うつリスクの低下だけでなく、学校生活の充実・学業パフォーマンスの向上に貢献する可能性があることを支持する結果が得られた。さらに、本研究成果を端緒として、学校場面における児童生徒のウェルビーイングの様相を詳細に検討し、ウェルビーイング向上に資する教育可能な要因とそれらを育む具体的な方法を明らかにすることで、子どもたちの学校生活をより充実させることに寄与できると考える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 科学的に探究するための高等学校理科学習指導法の開発―仮説設定場面に着目して―2022

    • Author(s)
      岩原朋史、楠瀬弘哲、柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 35-43

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生のセルフコントロールに着目した自己指導能力育成プログラムの開発と有効性に関する研究2022

    • Author(s)
      竹村理志、岡田倫代、柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 105-110

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 開発的生徒指導における介入プログラムの有用性の検討ーセルフ・エフィカシー及びセルフモニタリングに着目して―2022

    • Author(s)
      戸田哲寛、岡田倫代、柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 123-131

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] セルフコントロールの高さと過剰適応、セルフコンパッションの高さと非過剰適応2021

    • Author(s)
      竹村理志、岡田倫代、柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 279-284

    • NAID

      120007036266

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学生の児童理解に基づく開発的生徒指導の進め方―セルフ・エフィカシーに着目して―2021

    • Author(s)
      戸田哲寛、岡田倫代、柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 319-325

    • NAID

      120007036251

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童・教師・保護者がつながる学級経営の開発的実践ー「他者理解」「自他の尊重」に焦点を当てた介入プログラムの開発的実践ー2020

    • Author(s)
      杉田亮介・柴英里・岡田倫代
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 217-226

    • NAID

      120006843203

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の自己指導能力についての実態調査ーセルフコントロールに着目してー2020

    • Author(s)
      竹村理志・岡田倫代・柴英里
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 321-328

    • NAID

      120006843213

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域教育と学校教育における国際化を目指したヘルシーエイジングの授業実践2020

    • Author(s)
      常行泰子・柴英里・松田弥花・長谷川雅世・柴田雄介
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 153-162

    • NAID

      40022212975

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effectiveness of a brief mindfulness-based intervention for primary school students in Japan2021

    • Author(s)
      Eri SHIBA, Ryosuke SUGITA, Masashi TAKEMURA & Michiyo OKADA
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育とヘルシーエイジング2021

    • Author(s)
      常行 泰子、柴 英里
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771035027
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi