Development of a food and health education program to enhance Sense of Coherence in children
Project/Area Number |
19K02478
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Kochi University |
Principal Investigator |
Shiba Eri 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (70611119)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 主観的ストレス / ウェルビーイング / 教育プログラム / 児童生徒 / ヘルシーエイジング / ストレス / 児童 / 学級経営 / ストレス対処能力 / 食教育 |
Outline of Research at the Start |
児童生徒は、ストレスに対して自力では適切に対処できないケースが多いといわれている。そのため、児童生徒の状況を適切に把握し、ストレス対処能力の形成を促すことは、学校教育の喫緊の課題である。本研究では、ストレス対処能力の形成を主眼とした食教育プログラムを開発し、そのプログラムがストレス対処能力形成にどう寄与するのかを検証するとともに、開発・改良した食教育プログラムを普及させる。これにより児童生徒のストレス対処能力形成や、食生活を含む生活習慣の改善を図り、抑うつリスクの低下や、健康的な生活習慣の獲得、学校生活の充実・学業パフォーマンスの向上に貢献し、子どもたちの「生きる力」を育むことを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
This study revealed an association between subjective stress level and cognitive functions, such as focused attention, balance of feelings, and metacognition of emotion in students. A food and health education program could not be implemented because of COVID-19 pandemic, but stress management interventions were implemented. Subjective stress level of elementary school students was significantly reduced after the interventions. However, stress reduction did not lead to promoting their well-being. These suggests that some concrete measures are needed to improve well-being, as well as to cope with stress for students.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもたちの主観的ストレスに対して、積極的に対処することが、抑うつリスクの低下だけでなく、学校生活の充実・学業パフォーマンスの向上に貢献する可能性があることを支持する結果が得られた。さらに、本研究成果を端緒として、学校場面における児童生徒のウェルビーイングの様相を詳細に検討し、ウェルビーイング向上に資する教育可能な要因とそれらを育む具体的な方法を明らかにすることで、子どもたちの学校生活をより充実させることに寄与できると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)