• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How Sengo-Kyouikugaku has Tackled with War Risponsibility and Responsibility for Colonial Rule

Research Project

Project/Area Number 19K02482
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHachinohe Institute of Technology

Principal Investigator

Matsuuraq Tsutomu  八戸工業大学, 基礎教育研究センター, 教授 (30382584)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 広美  東京家政学院大学, 現代生活学部, 教授 (20205959)
一盛 真  大東文化大学, 文学部, 教授 (90324996)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords戦争責任 / 植民地支配責任 / 戦後責任 / アジア認識 / 戦争体験の思想化 / 水俣事件 / 優生学 / マイノリティ / 多様性 / 植民地主義 / 人種主義 / 性的マイノリティー / 教育(学)の戦争責任 / 戦後教育学 / 優生思想 / 災禍に向きあう教育 / 他者認識 / 植民地教育 / 歴史修正主義 / ナショナリズム / 水俣病 / 沖縄戦 / 差別 / 戦争犯罪
Outline of Research at the Start

分担研究者の佐藤広美は、最新の成果のなかで以下のように戦後教育学を批判的に総括している。「アジア教育侵略に加担して差別と抑圧の教育学に行きついた、あるいはそれを許した教育学を反省できなくて、どうして平和と人間の尊厳を打ち立てる教育学が可能となるのであろうか。」と。
これは、直接的には戦後教育学の限界をのり越えたと考えられている現代日本の教育学に対する批判として提起されたものであるが、戦後教育学自体が戦争責任と植民地支配責任に真正面むきあわないまま、戦後の新たなスタートをあゆむことになった。この共同研究では、代表的な教育学者の教育学理論の形成とそのプロセスを対象にして、それを実証する。

Outline of Final Research Achievements

We have examined about the war cooperation or participation of educational research in Japan during the Fifteen Year’s War.Our cooperative research activity began to clarify the question of how Sengo-Kyouikugaku has tackled with war responsibility and responsibility for colonial rule. At the same time,we have examined majority problem and Minamata incident from the same point of vew.Mainly on a process leading to Kyouikukagaku-Kenkyuukai,we analyzed the studies of Katsuta Syuichi,Munakata Seiyq and Miyahara Seiichi in post war period.Our common perspective on this problem is the thought of wartime experience.Finally,we discussed the significances of and further approaches to addressing post war responsibility of Sengo-Kyouikugaku.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この共同研究をとおして、いわゆる戦後教育学の歴史的な性格と特徴について、その限界も含めて、解明することが出来た。方法としての「戦争体験の思想化」の視座が有効であった。しかし、それは決して自己完結したわけではない。教育(学)の戦争責任問題は依然として未決である。また、植民地支配責任については、もっと深刻な状況にあることが確認された。
こうした研究成果は、とくに二人の分担研究者の諸成果に負うところが大きい。とくに佐藤広美は、この間に『植民地と教育学』と『戦後教育学と戦争体験』という二つの学術書を発表している。研究代表者である私(松浦)は、佐藤の両著作について、書評と書評論文を書く機会に恵まれた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 勝田守一と「教育的価値」論2022

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育(教育科学研究会誌)

      Volume: 913 Pages: 55-61

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評・佐藤広美著『戦後教育学と戦争体験』2022

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報(日本植民地教育史研究会誌)

      Volume: 24 Pages: 174-183

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「多様性」に潜む権力構造―マジョリティを揺さぶる教育実践へ―2021

    • Author(s)
      一盛 真
    • Journal Title

      教育

      Volume: 908 Pages: 59-65

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「コロナ禍」のなかの日本の大学(教育と研究)の行方2021

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      教育情報あおもり(青森国民教育研究所誌)

      Volume: 118 Pages: 9-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〈人新世〉という新たな地質年代の行方2021

    • Author(s)
      松浦勉
    • Journal Title

      Eレター(八戸工業大学工学部電気電子工学科)

      Volume: 4 Pages: 1-2

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員免許更新制の「廃止」問題の行方2021

    • Author(s)
      松浦勉
    • Journal Title

      Eレター

      Volume: 15 Pages: 1-2

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 災禍と向き合う教育 (上)2021

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 901 Pages: 80-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 災禍と向き合う教育 (下)2021

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 904 Pages: 82-89

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 巻頭言2021

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      八戸工業大学教職教室年報2019

      Volume: 1 Pages: 1-5

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「三つ編み」の学び―学問を自己と社会に結ぶ―2020

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 890 Pages: 59-66

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍に向きあう教育2020

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 896 Pages: 53-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍の中の教育を考える2020

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      歴史地理教育(増刊号)

      Volume: 917 Pages: 16-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 優生思想をこえる「教育の思想」2020

    • Author(s)
      佐藤 広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 899 Pages: 6-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 生きるに値しない命―優生学と日本社会―2020

    • Author(s)
      一盛 真
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 899 Pages: 43-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「コロナ後」の〈ナショナリズム〉とその負の作用に向きあう2020

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 895 Pages: 108-109

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学技術基本法「改正」の行へ2020

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      八戸工業大学電気電子工学科E-letter

      Volume: 2-3 Pages: 1-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学者コミュニティーと政治2020

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      八戸工業大学電気電子工学科E-letter

      Volume: 2-14 Pages: 1-2

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新「学習指導要領」下の道徳教育と生徒指導2020

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      八戸工業大学紀要(リポジトリ)

      Volume: 39 Pages: 125-141

    • NAID

      120006812558

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本植民地教育政策とモラルの相克2020

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      東北教育学会研究紀要

      Volume: 23 Pages: 50-56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「三つ編み」の学び―学問を自己と社会に結ぶ2020

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 890 Pages: 59-66

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 植民地教育を肯定する思想に迫る2020

    • Author(s)
      一盛 真
    • Journal Title

      日本植民地教育史研究会誌『植民地教育史年報』

      Volume: 21 Pages: 107-112

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 佐藤広美著『植民地支配と教育学』2019

    • Author(s)
      松浦 勉
    • Journal Title

      教育科学研究会誌『教育』

      Volume: 881 Pages: 102-103

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科書の中の「韓国併合」2019

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      前衛

      Volume: 980 Pages: 186-196

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本植民地教育政策とモラルの相克2019

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Organizer
      東北教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 戦後教育学と戦争体験2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      大月書店
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日韓の歴史問題をどう読み解くか2020

    • Author(s)
      佐藤 広美(共著)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      新日本出版社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本の植民地教育を問う2020

    • Author(s)
      佐藤 広美(共著)
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      晧星社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本の植民地教育を問う2020

    • Author(s)
      一盛 真
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      晧星社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 災禍に向きあう教育2019

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      新日本出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi