• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inclusive education practice curriculum plan in cooperation with medical professionals

Research Project

Project/Area Number 19K02487
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMorinomiya University of Medical Sciences

Principal Investigator

abe hidetaka  森ノ宮医療大学, 保健医療学部, 教授 (80617572)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 弘子  森ノ宮医療大学, 保健医療学部, 教授 (30465661)
中根 征也  森ノ宮医療大学, 保健医療学部, 教授 (70742419)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / カリキュラムマネジメント / 教師教育 / 発達障害 / 教員研修 / 医教連携 / カリキュラム・マネジメント / 特別支援教育
Outline of Research at the Start

小学校の特別支援学級在籍の軽度発達障害の子どもたちのより確かな成長を促すカリキュラムづくりを行うために、医療専門職と学校、教員集団が協働し、医療専門職が持つ知識・技能を研修を通して伝え、教員研修に活かすことにより、教員の資質・能力の向上を目指す。それによって授業や行事などに医療の知見を持った教員が様々な教育的ニーズをもった子どもたちに対応するカリキュラム開発を行う。そうして生まれたインクルーシブ教育実践カリキュラムを検証し、通常学級にも在籍している全ての軽度発達障害の子どもたち、さらには、全ての子どもたちへのよりよい指導・支援につながる「チーム学校」としてのカリキュラムの創造を目指す。

Outline of Final Research Achievements

Through this research, we worked on the practice and curriculum construction to deepen learning by identifying the educational needs of children with developmental disabilities through medical-teaching collaboration. A curriculum for inclusive education was conceived by evaluating from both aspects of education and visualizing and accumulating learning, activity results and evaluations using ICT. In the operation of the curriculum, there is a continuous education for children with developmental disabilities to realize their true independence and to show their own personality and lead a rich daily life not only at school but also in every life situation. With the support, the need for an education system to raise awareness and establish the acquired power became clear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における作業療法の視点による評価表や,理学療法の視点による体幹トレーニングや感覚統合訓練などを教育方法に取り入れた。この結果、子どもたちひとりひとりを大切にして,新しい学習指導要領が求める未来社会を生き抜く資質・能力を育てていくためには,これまで学校教育に蓄積された知見と医療をはじめとする様々な領域の知見を取り入れることの重要性が確認できた。そのために学校教育が積極的に他の分野からの知見を受け入れる体制を確立し,教師が他の分野の知見を学ぶ機会を増やし,教師が視野を広げ,学んだことを自らの教育実践に活かしていこうとする意欲や熱意をこれからの教師に醸成していく必要性が示唆された。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 医療専門職との連携によるインクルーシブ教育実践カリキュラム構想2021

    • Author(s)
      阿部秀高
    • Journal Title

      人間教育学研究

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療専門職との連携によるインクルーシブ教育実践カリキュラムに関する研究2021

    • Author(s)
      阿部秀高
    • Journal Title

      人間教育学研究

      Volume: 7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 医療専門職との連携によるインクルーシブ教育実践カリキュラムの創造2020

    • Author(s)
      阿部秀高
    • Organizer
      日本人間教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 医療専門職との連携によるインクルーシブ教育実践カリキュラムの創造2019

    • Author(s)
      阿部秀高
    • Organizer
      日本人間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi