• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Happiness for sustainable development among Japanese teacher

Research Project

Project/Area Number 19K02488
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShujitsu University

Principal Investigator

TAKAGI Ryou  就実大学, 教育学部, 准教授 (70521996)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 露口 健司  愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (70312139)
高田 純  東京工業大学, 保健管理センター, 特任講師 (30647475)
清水 安夫  国際基督教大学, 教養学部, 上級准教授 (00306515)
神林 寿幸  明星大学, 教育学部, 講師 (70785279)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教職員の数量的な幸福度 / 教職員の数量化しにくい幸福感 / 教職員の楽しみ / 教職員の職業生活充実感 / 教職員のストレス / 教職員のキャリア / 教職員の私生活 / 調査研究における倫理 / 数的根拠(エビデンス)としての幸福度 / 物語(ナラティブ)としての幸福感 / 人生の楽しさ / 人生の充実 / 教職員の幸福 / 教職員の職能成長とキャリア発達 / 教職員の健康(ウエルビーイング、ウエルネス) / 教職キャリア / 幸福感 / キャリア発達 / 働き方改革 / 学校改善 / エビデンスとナラティブ / ワークライフバランス / 研究倫理 / 教職員 / 保育者
Outline of Research at the Start

教職員の持続発展可能な幸福感の背景要因を明らかにすることを第一の研究目的とする。具体的には1~3項目程度で「極力簡単に網羅的に幸福感測定」を行う質問項目を整理する。その上で,それらを高める要因を量的・質的両面で探求する。
第一の研究目的の成果を踏まえて,幸福感をそのキャリア全体の中で高めることができるような教育制度,学校改善および臨床心理学的提案を行うことを第二の研究目的とする。特に一般論としての政策提言だけでなく,教員免許更新講習や教職員の悉皆研修等で楽しみつつ行いうる個人介入とともに,無理なく学校園の経営・改善に参考情報を提示できる測定・分析枠組みの提供を目指す。

Outline of Final Research Achievements

We studied methods of ensuring a sense of well-being that would enable sustained professional growth and professional life development for full-time and part-time teachers, administrators, school counselors, school social workers, and educational office personnel in Japanese schools. The methods used to ensure well-being could only address the factors that inhibit well-being. However, a longitudinal analysis suggested that happiness functions as a "cause" of professional life fulfillment.
We propose (1) the significance of measuring "happiness" quantitatively in terms of three variables (subjective happiness, enjoyment of life, and professional fulfillment) and (2) the necessity of taking into account happiness as a narrative that is difficult to measure quantitatively from both ethical and practical perspectives.Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の教職員の幸福感に関する学際的・探索的な研究を行った。教師ストレス研究などを援用した数量的データ収集(一部、縦断的なデータの確保に成功)と心理学的支援を意識した質的データ収集を行い研究した。
数量化した「教職員の幸福度」はストレスや健康と相関を有するものの独立した概念であり、「主観的幸福度」と「人生の楽しさ」、「職業生活の充実」からなる3変数程度の測定が有効であり、職場環境の「結果」としてよりも「原因」としての機能が大きいことを確認した。一方で質的データ収集・分析結果により、「主観的幸福感」は一般化・数量化しえない多様な物語としての文脈把握の重要性を確認した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 5 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] 学校改善からみた「学校教員統計調査」の基礎的検討2022

    • Author(s)
      高木亮・長谷守紘・高田純・神林寿幸・清水安夫・藤原忠雄
    • Journal Title

      『学校改善研究紀要 2022』

      Volume: 4 Pages: 17-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校メンタルヘルスの現場における実践・事例をめぐる研究倫理の課題2022

    • Author(s)
      高木亮・菅野恵・高田純
    • Journal Title

      『学校メンタルヘルス』

      Volume: 25(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「高木・神林・清水_学校改善にかかわるデータの利用【特集論文】」2021

    • Author(s)
      高木亮・神林寿幸・清水安夫
    • Journal Title

      『日本学校改善学会紀要2021』

      Volume: 2021(第3号) Pages: 16-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「これからの学校園のメンタルヘルスと幸福追求」2020

    • Author(s)
      高木亮・中島惠・篁宗一
    • Journal Title

      『学校メンタルヘルス』

      Volume: 第23巻1号 Pages: 1-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校改善における研究と実践の方法論に関する展望」2020

    • Author(s)
      高木亮・神林寿幸。高田純・長谷守紘
    • Journal Title

      『日本学校改善紀要』

      Volume: 2 Pages: 11-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「『教職員の働き方改革』とメンタルヘルス」2019

    • Author(s)
      高木亮
    • Journal Title

      『月刊日本教育』

      Volume: 2019.6 Pages: 16-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教職キャリア発達段階のライフラインによる分析」2019

    • Author(s)
      高木亮・高田純
    • Journal Title

      『学校メンタルヘルス』

      Volume: 22(2) Pages: 231-235

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「公立小・中学校教員の業務負担研究を振り返る 」2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Journal Title

      『学校メンタルヘルス』

      Volume: 22(2) Pages: 236-237

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「公立学校事務職員のメンタルヘルスを規定する環境要因―精神疾患による病気休職発生率の都道府県パネルデータ分析」2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Journal Title

      『明星大学大学院教育学研究科年報』

      Volume: 5 Pages: 1-15

    • NAID

      120006813246

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校メンタルヘルス実践し”ながら研究”倫理編」2022

    • Author(s)
      高木亮・菅野恵・高田純
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第25回大会・湘南大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校メンタルヘルス研究における投稿倫理の論点と学校改善研究への示唆2022

    • Author(s)
      高木亮・神林寿幸・清水安夫
    • Organizer
      日本学校改善学会2022関西大会(滋賀大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「学校教員統計調査」における離職出現率集計シートの作成と公開の提案2022

    • Author(s)
      高木亮・長谷守紘・高田純・神林寿幸・清水安夫
    • Organizer
      日本学校改善学会2022関西大会(滋賀大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師を取り巻くソーシャルキャピタル -いい面は絆(きづな)、悪い面は感情の絆(ほだ)され- 」2021

    • Author(s)
      高木亮
    • Organizer
      日本社会関係学会第1回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校をデータでみる・議論する・良くする企画趣旨趣旨説明」2020

    • Author(s)
      高木亮
    • Organizer
      日本学校改善学会2020福岡大会、研究推進委員会企画特別セッション
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「実践研究における軽量分析の課題-教師の幸福・発達段階を中心に-」2019

    • Author(s)
      高木亮
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会、研究推進委員会企画ラウンドテーブル話題提供
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教職キャリアを質的に測定する方法論開発-幸福とワークライフバランスに注目して-」2019

    • Author(s)
      高木亮
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会、口頭発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「実践研究における計量分析―応用編」2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会 ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教員の業務負担研究に取り組んだ10年を振り返って 」2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会 若手ネットワーク企画「教育行政学における量的研究の意義を考える」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「小中学校教員のワークライフバランスに関する国際比較―TALIS2018の分析を通じて 」2019

    • Author(s)
      神林寿幸
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会 自由研究発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 高木亮、ResearchMAP

    • URL

      https://researchmap.jp/takagiryou

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 清水安夫 ResearchMAP

    • URL

      https://researchmap.jp/read0162261

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 高田純 ResearchMAP

    • URL

      https://researchmap.jp/7000011268

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 神林寿幸 ResearchMAP

    • URL

      https://researchmap.jp/t_kanbayashi

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 長谷守紘 ResearchMAP

    • URL

      https://researchmap.jp/mamebito

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 高木亮『researchmap』

    • URL

      https://researchmap.jp/takagiryou

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi