• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

To Build a Sustainable City through Civic Engagement Generated from Learning

Research Project

Project/Area Number 19K02489
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University

Principal Investigator

Yamakawa Ayumi  広島修道大学, 人文学部, 教授 (40284137)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂口 緑  明治学院大学, 社会学部, 教授 (10339575)
三浦 浩之  広島修道大学, 国際コミュニティ学部, 教授 (80157437)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学びと活動の好循環 / シビック・エンゲージメント / 学習の社会的成果 / オープン・ガバナンス / 学びから始まる地域づくりプロジェクト / デモクラシー / 学びによる持続可能なまちづくり / 市民参画による社会実装 / 学習装置 / 学習都市 / 市民参画 / 学びとまちづくりの好循環 / シビックエンゲージメント / 学びから始まる地域づくり / 市民力 / 協働のまちづくり / 社会教育 / まちにある学習装置 / 学習の社会的・個人的成果市民参画 / 学びとまちづくりの循環 / 学びにおけるDX / 学びのデザイン / 学習の個人的成果 / オンラインによる学びのデザイン / 学習の公共的成果 / 生涯学習 / 都市戦略
Outline of Research at the Start

まちに広がる学びにより市民がシビックエンゲージメント(civic engagement)の担い手として育ち、実践することでまちが持続していく仕組みが構築されるメカニズムについて研究する。ここでいうシビックエンゲージメントとは、「自分の暮らすコミュニティでの生活に変化をもたらすために働きかけること、そのために知識、技術、価値および動機を発達させること」を意味する(Ehnrich 2000:vi)。
学習内容やプログラムに関する事例を取り上げるに留まらず、都市戦略研究の観点から生涯学習実践の仕組みを解明し、まちを持続させるための学習装置のあり方とそれの効果的な運用方法を提示する点で特徴的である。

Outline of Final Research Achievements

This study explored the existence of various learning devices spreading in the city and the mechanism of a virtuous circle between learning and civic engagement.
First, we were able to clarify the social outcomes of learning at KIITO in Kobe City, Hyogo Prefecture, and the Chietsuku Project in Kurume City, Fukuoka Prefecture, in terms of both individual and social aspects. Secondly, we were able to grasp and analyse the process of civic engagement through learning and the individual and social outcomes of that process in the three municipalities in Hiroshima Prefecture that piloted the 'Hiroshima version of the Community Development Project Starting with Learning'. Thirdly, we were able to grasp the transformation of the Learning City after the COVID-19 and the possibility of sustaining the city through a cycle of learning and citizen participation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

答申「人口減少時代の新しい地域づくりに向けた社会教育の振興方策について」の中軸を成す「学びと活動の循環によるひとづくり・つながりづくり・地域づくり」という考え方は、その後の多くの行政計画や現場の指針として位置づいている。
本研究ではこの考え方を社会実装していく上で有用な枠組みや視点について提示することができた。具体的には、学びとシビックエンゲージメントの好循環の仕組みが持続可能なまちの構築につながることを、先行する好事例である神戸市と久留米市の取り組みを取り上げて検証するとともに、広島県と連携して「学びから始まる地域づくりプロジェクト」を試行・実施し社会実装による社会的成果を導いた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] まちに広がる“学習装置”の存在による シビック・エンゲージメントの醸成2023

    • Author(s)
      三浦浩之
    • Journal Title

      修道法学

      Volume: 46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習都市というフレームワーク2023

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      月刊 公民館

      Volume: 令和5年1月号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] まちに芽吹く新しい学びの種─まちとまちの結節点、 ひととまち、 ひととひと2023

    • Author(s)
      山川肖美
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 78

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習都市の政策と実践──アイルランドコーク市ASEMグローバル生涯学習ウィークに出席して2022

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 76

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 生涯学習・社会教育事業と多文化共生施策が交差する時──大阪府大阪市の場合2022

    • Author(s)
      坂口 緑
    • Journal Title

      明治学院大学社会学部付属研究所年報

      Volume: 52 Pages: 3-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Public Engagement at CC2035 Adoptation2021

    • Author(s)
      三浦 浩之
    • Journal Title

      修道法学

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 163-191

    • DOI

      10.15097/00003051

    • NAID

      120007171657

    • URL

      https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/3123

    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2030年代の生涯学習社会を構想する2021

    • Author(s)
      坂口 緑
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 41

    • NAID

      40022768127

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びから始まる持続可能な地域づくりに関する一考察 ―学習の社会的成果としての シビック・エンゲージメントを鍵概念として―2021

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 41 Pages: 83-97

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] まちづくりとファシリテーション ―学びと活動の好循環を生み続けるために―2021

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Journal Title

      生涯学習インストラクター・コーディネーター 機関紙

      Volume: 54 Pages: 3-3

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 一人ひとりの想いと力で紡ぐ、今そしてこれからの公民館活動2021

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Journal Title

      第70回広島県公民館大会

      Volume: 大会記念 Pages: 7-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 京都市における在日外国人教育と地域福祉──潮流の併存から地域・多文化交流ネットワークへ2021

    • Author(s)
      元森 絵里子・坂口 緑
    • Journal Title

      明治学院大学社会学部付属研究所年報

      Volume: 第51号 Pages: 191-212

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 持続可能な地域社会構築におけるオープンガバナンスと社会教育2021

    • Author(s)
      三浦 浩之
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報第41号(生涯学習研究の継承と挑戦)

      Volume: 41 Pages: 203-230

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 双方向通信を活用した研修事業に関する調査研究―Zoomを活用したオンライン研修の企画・運営・実施を通して―2021

    • Author(s)
      加藤 浩司・山川 肖美・松田 愛子・濱本 篤史・齋藤 裕磨・中尾 公寛・池田 準・川崎 明子
    • Journal Title

      令和2年度広島県立生涯学習センター調査研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 1-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Study of Reflecting Opinions from the Citizens for Urban Strategy Making and Urban Planning (3): Installation of Lifelong Learning for Civic Engagement Building2020

    • Author(s)
      三浦 浩之
    • Journal Title

      修道法学

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 1-31

    • DOI

      10.15097/00002955

    • NAID

      120006953293

    • URL

      https://shudo-u.repo.nii.ac.jp/records/3027

    • Year and Date
      2020-09-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域とともに未来を創る大学 ― 一歩踏み込んだ 社会貢献のあり方を考える ―2020

    • Author(s)
      山川肖美
    • Journal Title

      私学経営

      Volume: 542

    • NAID

      40022214829

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びから生まれる持続可能なまち ~結節点としてのシビックエンゲージメントと協働のまちづくり~2020

    • Author(s)
      山川肖美・三浦浩之・坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 885

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学びとまちづくりの循環を生むプロセス・デザイン ―民間の学習支援者へのインタビュー調査をもとに―2023

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Organizer
      日本生涯教育学会第44回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びと地域づくりの循環における学習支援者の役割-広島版「学びから始まる地域づくりプロジェクト」の社会的成果の検証-2022

    • Author(s)
      山川肖美
    • Organizer
      日本生涯教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] New Wave of Learning Cities in Japan2022

    • Author(s)
      Midori Sakaguchi
    • Organizer
      ASEM Lifelong Learning Hub Research Network 6 workshop@online
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習都市を再考する2022

    • Author(s)
      坂口 緑
    • Organizer
      学びから生まれる シビック・エンゲージメント 研究会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] PUBLIC PARTICIPATIONをうみだせる学びとは ―EngagementとDX2022

    • Author(s)
      三浦 浩之
    • Organizer
      学びから生まれる シビック・エンゲージメント 研究会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 科研での取組概要と成果報告(中間)2022

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Organizer
      学びから生まれる シビック・エンゲージメント 研究会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧諸国の高等教育における学問の自由と研究体制:デンマークの場合2021

    • Author(s)
      坂口 緑
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会2021年度学会大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する公民館と期待される役割2021

    • Author(s)
      山川 肖美
    • Organizer
      2021 年度 日本地域政策学会九州沖縄支部総会・フォーラム(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化社会と教育/学習問題における連続性と制度化──川崎市と京都市の事例から2020

    • Author(s)
      坂口 緑
    • Organizer
      」日本生涯教育学会第41回大会(オンライン開催・発表要旨集への投稿をもって発表に代える代替措置)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育プログラムとしての『内なる国際化』プロジェクト2020

    • Author(s)
      野沢 慎司・坂口 緑
    • Organizer
      大学教育における「海外体験学習」研究会(JOELN)2020年度年次大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学問としてのソーシャル系大学(パネルトーク)2020

    • Author(s)
      坂口 緑・山川 肖美
    • Organizer
      第6回「Community College Backstage (CCB vol.6@ONLINE)」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『生涯学習と地域づくりのハーモニー』2023

    • Author(s)
      田中雅文・柴田彩千子編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762032158
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『教育学のグラデーションー教育学科の歩き方-』2022

    • Author(s)
      木村恵子・谷口直隆・宮崎康子編著
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779516579
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会教育経営論2020

    • Author(s)
      国立教育政策研究所社会教育実践研究センター編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324108055
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 広島版『学びから始まる地域づくりプロジェクト』支援事業の今後の展開に向けて(副題省略)

    • URL

      https://www.pref.hiroshima.lg.jp/site/center/kenkyu-seika24.html#10

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi