Project/Area Number |
19K02493
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | National Museum of Japanese History |
Principal Investigator |
HIURA SATOKO 国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (30631882)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 教育史 / 朝鮮史 / 台湾史 / 植民地期朝鮮 / 唱歌 / 学校儀礼 / 身体 / スポーツ史 / 日本史 / 学校 / 植民地 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、帝国日本の学校儀式や学校で要請された拝礼 低頭などの儀礼の歴史に「声」「音」という問題意識から迫るものである。声とは、儀式時の校歌斉唱や沈黙、スポーツ大会の 宣誓等、音とは、ラジオ体操の音や号令、笛やラッパ、時鐘を想定する。実際には自分の統制のもとにあるはずの身体および精神に、他者の介入を容易にさせる媒介物 として「声」「音」は重要な役割を担う。とくに植民地の学校教育のなかにあらわれ た具体的なそれらの様相を観察し、帝国日本において就学することがどのような意味を付与するものであったのか、「帝国日本の国民」はどのように創出されようとしかという問題に「声」「音」を手掛かりに接近する。
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Outline of Final Research Achievements |
I approached the historical reality in Imperial Japan’s school ceremonies and school events in archives such as school diaries and historical records through this project. For example, by unraveling the history of the “UNDOUKAI(sports day in Japan’s schools)”, school events have been understood as those that had unique historical scheme. There appeared to have been a big difference in what was expected to boys and to girls in school events under the imperial system. Also, Japan’s rule had brought school cultur in Taiwan and Korea and the system was seen to be continued without any intentions after their liberation in 1945. Thanks to this project, I clarified part of the continuity before and after colonization. Also I could launch the research about Shoka (school songs in ceremonies)in the colonies and the frontiers such as Okinawa in Japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義として、本研究のテーマである「音・声」を研究する上でも、あらためて学校や教育行政機関や地域文書館、図書館にばらばらに所蔵されている学校文書(周年記念誌を含む)の重要さについて、多少とも論及することができた点を挙げたい。この点と関連する社会的意義として、市町村合併によって、数多くの文書類が廃棄されたり、市町村史の編纂予算が削減対象となる事態が進んでいるなかで、「歴史総合」の導入や、脱植民地化など世界的規模で事物を検討する必要性の高まりもあいまって、国内だけでなく各地の各機関で文書保存を行うことの意義に、論考や発表を通じて迫ることができた。
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