• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History of discipline in Imperial Japan's school rituals; Reconsideration of voices and sounds

Research Project

Project/Area Number 19K02493
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNational Museum of Japanese History

Principal Investigator

HIURA SATOKO  国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (30631882)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育史 / 朝鮮史 / 台湾史 / 植民地期朝鮮 / 唱歌 / 学校儀礼 / 身体 / スポーツ史 / 日本史 / 学校 / 植民地
Outline of Research at the Start

本研究は、帝国日本の学校儀式や学校で要請された拝礼 低頭などの儀礼の歴史に「声」「音」という問題意識から迫るものである。声とは、儀式時の校歌斉唱や沈黙、スポーツ大会の 宣誓等、音とは、ラジオ体操の音や号令、笛やラッパ、時鐘を想定する。実際には自分の統制のもとにあるはずの身体および精神に、他者の介入を容易にさせる媒介物 として「声」「音」は重要な役割を担う。とくに植民地の学校教育のなかにあらわれ た具体的なそれらの様相を観察し、帝国日本において就学することがどのような意味を付与するものであったのか、「帝国日本の国民」はどのように創出されようとしかという問題に「声」「音」を手掛かりに接近する。

Outline of Final Research Achievements

I approached the historical reality in Imperial Japan’s school ceremonies and school events in archives such as school diaries and historical records through this project. For example, by unraveling the history of the “UNDOUKAI(sports day in Japan’s schools)”, school events have been understood as those that had unique historical scheme. There appeared to have been a big difference in what was expected to boys and to girls in school events under the imperial system. Also, Japan’s rule had brought school cultur in Taiwan and Korea and the system was seen to be continued without any intentions after their liberation in 1945. Thanks to this project, I clarified part of the continuity before and after colonization. Also I could launch the research about Shoka (school songs in ceremonies)in the colonies and the frontiers such as Okinawa in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、本研究のテーマである「音・声」を研究する上でも、あらためて学校や教育行政機関や地域文書館、図書館にばらばらに所蔵されている学校文書(周年記念誌を含む)の重要さについて、多少とも論及することができた点を挙げたい。この点と関連する社会的意義として、市町村合併によって、数多くの文書類が廃棄されたり、市町村史の編纂予算が削減対象となる事態が進んでいるなかで、「歴史総合」の導入や、脱植民地化など世界的規模で事物を検討する必要性の高まりもあいまって、国内だけでなく各地の各機関で文書保存を行うことの意義に、論考や発表を通じて迫ることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 国立台湾歴史博物館(その他の国・地域)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国立台湾歴史博物館/国立成功大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 国立台湾歴史博物館(その他の国・地域)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 梅野正信 編著 『校友会雑誌にみる「帝国日本」「植民地」「アジア認識」』2022

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 191-192

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.65.0_191

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (研究ノート)韓国併合直後の公立普通学校-「草渓公立普通学校沿革誌」を手がかりとしてー2021

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      教育史フォーラム

      Volume: 16 Pages: 85-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評「「江戸しぐさ」の現在と未来-原田実氏著作を読んで-」2021

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      史苑

      Volume: 81(1) Pages: 59-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] (遺跡を訪ねて)八重山島蔵元跡から2021

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      學士會会報

      Volume: 947 Pages: 110-116

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 広瀬玲子『帝国に生きた少女たち: 京城第一公立高等女学校生の植民地経験』2020

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      歴史学研究

      Volume: 1001 Pages: 53-56

    • NAID

      40022351798

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 台南市新化区の学校史からみる台湾の御真影2020

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      国立歴史民俗博物館研究報告

      Volume: 219 Pages: 1-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 資料紹介〈翻刻〉『高雄第一公学校(旗津国民小学)沿革誌』―植民地期台湾の教育史―」2020

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      国立歴史民俗博物館研究報告

      Volume: 219 Pages: 365-412

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 從臺南市新化區的學校史觀察臺灣的 [御真影]2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      歴史臺灣

      Volume: 17 Pages: 33-58

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 書評 金誠著『近代日本・朝鮮とスポーツ 支配と抵抗、そして協力へ』2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Journal Title

      歴史評論

      Volume: 833 Pages: 89-93

    • NAID

      40021963348

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「「帝国日本」の学校儀式 」2023

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      京都大学人文研アカデミーシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「「君」をことほぐための模索-万歳か唱歌か(先島諸島の学校誌から)-」2023

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      青森中央学院大学共通研究費成果報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「植民地期朝鮮における一地方の初等後教育実態 ―「載寧商業学校」生徒の日記を読む― 」2022

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      歴博基盤共同研究「近代東アジアにおけるエゴ・ドキュメントの学際的・国際的研究」研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「誓わせる教育」の展開について―通過点・転換点としての「皇国臣民ノ誓詞」―2022

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史フォーラム・京都(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 帝国日本の身体髪膚2021

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      近代東亜体育世界與身体(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 韓国併合直後の公立普通学校 ―『草渓公立普通学校沿革誌』を手がかりとして―2020

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史学会第64回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 意図した断絶と意図せざる継承について―1945年の台湾と朝鮮における学校文書から2020

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      京都大学 グローバル教育展開オフィス2020レクチャーシリーズ 第2回 公開特別講演
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Controversy on Okinawa in Making Exhibition Room of Modern and Contemporary History in National Museum of Japanese History2019

    • Author(s)
      HIURA Satoko
    • Organizer
      Museum in the midst of controversy: What is "Contemporary"?
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 帝国日本の『学校沿革誌』―学校の儀礼に着目して―2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      日本台湾学会第21回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「運動会」の展開に関する素描2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      近代東亞體育世界與身體:臺日體育交流
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育勅語の展示をめぐって2019

    • Author(s)
      樋浦郷子
    • Organizer
      教育史学会第63回大会コロキウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 〈洗う〉文化史―「きれい」とはなにか―2022

    • Author(s)
      国立歴史民俗博物館・花王株式会社
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      吉川弘文館
    • ISBN
      9784642084062
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 近現代の「天皇制」社会に浸透した仕掛けや背景とは 京都大学人文研で学術集会

    • URL

      https://www.kyoto-np.co.jp/articles/-/989081

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi